Ach ty SEO texty

24. Červenec 201214 komentářů

24.7.2012 napsal

Nevím, jestli je to tím houbařským počasím, ale poptávky na tvorbu „SEO textů“ letos v létě přibývají nebývalým tempem. Člověk by si řekl, že se e-shopy léty praxe poučily a pochopily, že spammování klíčových slov všude a za každou cenu není cestou ke konverzím. Přesto se česká e-commerce sféra hemží manažery, kteří na veškerý text na svém webu nahlíží optikou „tajemných algoritmů vyhledávačů“ a pokládají rovnítko mezi obsahovou strategii a masovou produkci různých SEO textů. V dnešním článku vysvětlím, jaký rozdíl mezi kvalitním obsahem a SEO textem a proč investovat čas a peníze raději do první varianty.

Co je to SEO text

Samotné spojení SEO text je vlastně nesmysl vyplývající z kultury huštění webu klíčovým slovem ve snaze zavděčit se vyhledávači. Vychází z teorie, že čím vícekrát se nějaké slovo na stránce objeví, tím více si pro dané slovo vyhledávač stránku oblíbí. Opírá se o víru, že vyhledávače jsou i po letech vývoje stále hloupé a snadno zmanipulovatelné (čemuž se třeba u českého Seznam.cz popravdě občas nejde úplně divit). Mýty o účinnosti SEO textů podporuje také řada rádoby SEO specialistů, kteří si z psaní nicneříkajících blábolů udělali živnost.

Jak vypadá typický SEO text?

Připravil jsem si pár ukázek toho, jak obsah nedělat:

  • Nábytek-levny.cz – tak schválně, co jste se z masivního textu dozvěděli? Víte, jak si sedací soupravu v e-shopu vybrat a podle čeho? Pochopili jste, proč si mezi všemi e-shopy postavenými na levné ceně vybrat sedačku právě tady? Opravdoví labužníci se mohou pokochat také krásnou patičkou se spoustou relevantních odkazů.
  • Ideal-okno.cz – učebnicový příklad spammování klíčových slov bez rozmyslu horem dolem. Cvičně si jednou text prolétněte očima a napište mi v komentářích, co jste si v úvodní stránky odnesli za informaci motivující k nákupu.
  • Rotkol.cz – tak nějak si představuji zápis hulákání z tureckého tržiště. Přitom v jiných kategoriích zboží e-shop jeví známky snahy zákazníkovi skutečně poradit – např. v sekci dětské lyže. I zde by ale bodlo uplatnit zlaté pravidlo copywritingu – zkrátit text na polovinu a zbytek ještě jednou na půlku.  Ani krásně vymazlený text by ale asi stejně nezachránil nepřehledný výpis produktů – ostatně, prezentace zboží je přeci taky obsah, no ne?
  • Elektro-itek.cz – domácí pekárnu bych si někdy pořídil rád, ale vůbec nevím podle čeho si vybrat. Potřeboval bych vysvětlit, jak to vlastně funguje – jakou potřebuji pekárnu, jak v ní upeču chleba, co k tomu potřebuji a podle čeho si vybrat. Tady zjevně nepochodím. Hlavně, že vím, co všechno si ještě na tomto e-shopu nekoupím v kategorii Kuchyně.

V čem je problém SEO textů?

Hlavní potíž je v celém způsobu uvažování a v určení si priorit. Pokud si na web dáte „SEO text“ kvůli vyhledávačům, stanovili jste si za cíl stránky urvat co nejvíce návštěv (což dává smysl možná u webů zaměřených na prodej zobrazení reklamy méně inteligentním marketingovým manažerům, ale určitě ne u e-shopu). Vaším cílem by ale mělo být spíše skloubit konverze (prodej zboží, registrace k odběru newsletterů apod.) a rozvoj značky (budování image odbornosti, důvěryhodnosti, zajímavosti, otevřeného pro-zákaznického přístupu apod.) Přesycením stránky klíčovými slovy návštěvníkům nijak nepomáháte v tom, aby uvěřili v kvalitu vaší nabídky a vybrali si správný produkt. Naopak jim kladete pod nohy kládu v podobě nečitelných canců.

Tvořte obsah pro lidi

Při své práci pro klienty razím heslo, že v zajímavém a užitečném textu se klíčová slova obvykle v dostatečné míře objeví sama od sebe. Úloha SEO konzultanta by neměla být ve výpočtu „optimální hustoty klíčové fráze kvalitní americké ledničky levně“ v textu, ale spíše ve výběru všech zajímavých klíčových slov a frází a jejich opisů a tvarů, které lidé k cestě za nákupem nějakého produktu používají. Schopný SEO specialista se spíše než SEO textem bude zabývat tím, aby pro klíčová slova spjatá s vaším oborem existovaly správné cílové stránky ve smysluplné struktuře.

Myslete na to, že texty a obsah na e-shopu vůbec mají jako jeden z hlavních cílů suplovat živého prodavače z kamenné prodejny, který zákazníka uvítá, pomáhá mu zorientovat se v nabídce a radí s výběrem zboží. To, že si někdo obsah na vašem e-shopu přečte nebo prohlédne by mělo být vítanou skutečností a ne obávanou noční můrou (protože po přečtení typického SEO textu návštěvníka spíše naženete do chřtánu konkurence než do svého nákupního košíku).

Popisné texty v kategoriích nemusí být vždy nutně k užitku – existují typy sortimentů, jako je třeba móda nebo šperky, kde se zákazník rozhodují mnohem více okem než racionálními argumenty a je lepší nezatěžovat jej uměle vypocenými bláboly o tom, jak krásné šperky a levné šperky, šperky barevné i průsvitné, kvalitní šperky a šperky pro každého nabízíte. Stejně tak u prodeje nábytku není nutné návštěvníkům vysvětlovat, že na sedací soupravě se sedí a že patří do obýváku a ne na záchod. Bohatě postačí klíčové slovo zmínit v titulku stránky a hlavním nadpisu – vyhledávač pochopí oč na stránce jde a uživatel se zorientuje, ve výsledcích hledání i na vlastní stránce. SEO, respektive viditelnost dané stránky ve vyhledávači, můžete efektivněji řešit raději sháněním zajímavých a hodnotných odkazů a prací se sociálními sítěmi.

Častokrát se ale krátký popis hodí – zejména, když výběr sortimentu není „jasný jako facka“ a návštěvníkovi je třeba vysvětlit, k čemu vlastně to které zboží slouží a jak si v nabídce kategorie vybrat.

Tipy na obsahové formáty

Kvalitní obsah je ve zkratce cokoliv, co je:

  • užitečné a relevantní k důvodu, proč jsem na web přišel
  • snadno „čitelné“, přehledné, oku lahodící
  • zajímavé, originální, vtipné, šokující nebo jiným způsobem vystupující z šedivé masy

Aktuality a novinky

Podělte se s návštěvníky o to, co je nového na e-shopu i v oboru jako takovém. Pozor ale na prosté výčty nového zboží – to, že jste naskladnili nové červené židle není informace, po které se lidé hladově vrhnou a pošlou ji dál. Napište také, proč jste nové zboží do nabídky zařadili, čím je zajímavé a která cílová skupiny by ho neměla propást. Psát můžete ale také o tom, jaké se v oboru používají nové technologie, výrobní postupy, materiály, jaké existují nové funkce a vlastnosti. Pokud jsou to informace relevantní pro výběr zboží („nově máme v nabídce telefony s užitečnou funkcí XY“ versus zpráva typu „v Mexiku vyvíjejí nový druh hnojiva, na trhu v roce 2014“), potom zákazníci informaci ocení, pomůže jim s výběrem a navíc vám pomáhá budovat image prodejců, kteří svému sortimentu rozumí a mají snahu přinášet smysluplnou a hodnotnou nabídku.

Rady a návody

Nikdo učený z nebe nespadnul. Vy a vaši pravidelní zákazníci možná třeba výběru LCD televizí skvěle rozumíte, velká část návštěvníků ale může mít představu o správné volbě žádnou nebo jen mlhavou (např. starší lidé, ženy nebo obecně všichni ti, kdo nežijí posledními novinkami ve vývoji LCD televizí). Stejný princip ale platí třeba u koupě stanu, výběru lyží nebo dovolené. Někteří lidé jedou pod stan poprvé, kupují lyže jen jako dárek nebo nikdy nebyli na exotické dovolené. Určitě nic nezkazíte, když jim poradíte, podle čeho se při výběru rozhodovat. Jaké jsou hlavní parametry, pro jaké typy použití se který typ hodí? Jak vlastně funguje stepper a pro koho se hodí? Proč si vybrat pračku s předním plněním místo s horním a v čem je praktický rozdíl? Pokud prodáváte dovolenou, jsou určitě i mezi letovisky v jednotlivých zemích rozdíly, o kterých je dobré vědět.

Nepište ale, pro lásku boží, tipy a triky za každou cenu, zase jen pro SEO. Není nutné mít popisný článek v úplně každé kategorii. Poradit lidem, že na židli se sedí a má 4 nohy kvůli stabilitě, to fakt není klíč k úspěchu. Jednorázové nádobí je význačné tím, že se použije jen jednou – to chápe i průměrný orangutan a není nutné úkolovat detailním rozborem plastové vidličky copywritera.

Žebříčky a přehledy

Řada zákazníků nemá čas trávit hodiny a dny srovnáváním různých parametrů a důkladné selekci toho opravdu nejvíc nejoptimálnějšího telefonu. Někteří zákazníci vybírají podle toho, co kupují všichni ostatní. Publikujte jednou za čas žebříčky nejprodávanějšího, nejkvalitnějšího nebo naopak nejčastěji reklamovaného a nejhůře hodnoceného zboží. Doplňte své žebříčky komentářem, jak se hodnotilo a proč. Pomůžete lidem nakoupit „trendové“ zboží a naopak se vyhnout koupi toho problémového (v ideálním případě by se takové zboží samozřejmě nemělo ve vaší nabídce vůbec objevit, nicméně informace o poruchové ledničce může zachránit laiky od nákupu levného šuntu u konkurence a přilákat konverzi naopak k vám).

Testy a srovnání

Testováním výrobků a jejich otevřenou kritikou přecházíte za zákazníkem na jeho stranu barikády a ukazujete, že vaším cílem není primárně prodávat co nejvíce čehokoliv, ale jen kvalitní zboží. Testy a recenze nemusíte tvořit nutně sami – zapojte do práce nezávislá sdružení, bloggery, své zkušené zákazníky. Skvěle funguje nabídnout výměnou za recenzi a fundovaný rozbor novinek na trhu právě ony novinky k exkluzivnímu ozkoušení. Co naopak obvykle nepřináší dobré výsledky je snaha externí „testery“ utáhnout na výraznou slevu – přitáhnete totiž spíše nekvalitní obsah zbastlený lovci slev.

Dejte si pozor na to, aby vámi publikovaná hodnocení a názory byly pokud možno objektivní. Pokud se na vás nějaký dodavatel nebo výrobce oboří, musíte si umět stát za svým a vysvětlit metodiku testu. Zapomeňte na to, že zkusíte lidem nenápadně podstrčit zboží s nejlepší marží – pokud jim podstrčíte šunt, dříve či později na to někdo přijde a negativní publicita zhatí veškerou snahu a potáhne se za vaší značkou jako smrad.

Obrázky a videa

Obraz za tisíc slov. S videem to platí dvojnásob. Občas je zkrátka jednodušší něco nafotit nebo natočit než psát sáhodlouhé romány. Příkladem může být dovolená – raději než psát A4 textu o krásách Řecka, nafoťte fotoseriál. Dejte zvědavým očím vašich návštěvníků „ochutnat“ toho, co si můžou koupit. Nebo z letoviska natočte krátkou reportáž, kde zákazníky nalákáte. Ostatně, o krátké video spoty přímo z „místa činu“ můžete požádat přímo vaše zákazníky. Většina jich s díky odmítne, ale budete možná překvapení, kolik se najde vděčných exhibicionistů.

Zakořeněným mýtem je, že obrázky a videa musí být v profesionální kvalitě, tedy drahé. Proč? Natočte video o tom, jak si vybrat lyže, klidně na mobilní telefon – neděláte to přece proto, aby se návštěvník kochal kvalitou vašeho střihu a hudebního doprovodu, ale aby pochopil, jak si vybrat lyži. Při prodeji doplňků do domácnosti jako jsou třeba samolepky na zeď nemusíte nutně pronajímat profesionální studio – zkuste požádat o fotografie přímo vaše zákazníky (a můžete se rovnou zeptat na spokojenost s nákupem a nabídnout jim za odměnu drobnou slevu na příští nákup). Pokud prodáváte vodácké vybavení, bude 30 sekund videa vodácké party o tom, jak se jim na raftu od vás dobře jezdí, mít větší hodnotu, než jakýkoliv líbivý text.

A co se SEO týče, optimalizovat jde jak obrázky, tak videa. Oba hlavní vyhledávače v ČR nabízejí vyhledávání v obrázcích. A YouTube je druhý nejpoužívanější vyhledávač na světě. Takže směle do toho, nenuťte lidi stále jen číst!

Uživatelský obsah

Už jsem to nakousnul výše – uživatelský obsah je asi to vůbec nejhodnotnější, co můžete na webu publikovat. Otázky, názory, komentáře, hodnocení, recenze, diskuze, vlastní fotky a videa. Možností je spousta a mají jedno společné – uživatelský obsah tvoří lidé na stejné úrovni, jako je potenciální zákazník. Nesnaží se mu nic prodat, nesnaží se zalíbit. Hovoří o své osobní, reálné zkušenosti s kladnými postřehy, i těmi negativními. Otevřít se názorům lidu a podporovat jejich tvorbu na e-shopu znamená hrát s otevřenými kartami, budovat důvěryhodnost a získávat cennou zpětnou vazbu.

Způsobů, jak se k čerstvému uživatelskému obsahu dopracovat je celá řada a můžete si o tom přečíst spoustu zajímavých článků. Nebudu nosit sovy do Athén a rovnou vás odkážu třeba na články na Mashable.com nebo SEOMoz.com.

Shrnutí

Několik pravidel, kterými je dobré se při tvorbě obsahu řídit:

  • Tvořte obsah pro lidi z masa a kostí
  • Tvořte sdělení, která mají smysl a účel – má kdo je vidět, má proč je vidět a chce je vidět
  • Tvořte takový obsah, který byste se nestyděli přečíst zákazníkovi z očí do očí při osobním prodeji
  • Buďte struční – obsahový marketing není honba za objemem, ale honba za kvalitou a relevancí
  • Buďte originální – neztrácejte čas papouškováním již stokrát objeveného, používejte vlastní myšlenky a nápady
  • Na SEO a vyhledávače myslete pokud možno co nejméně – onen „SEO efekt“ se obvykle dostaví sám

Pro inspiraci několik tipů, jak na to:

A jak přistupujete  k tvorbě obsahu vy? Co vám na vašem e-shopu dobře funguje? Podělte se o tipy a nápady v komentářích :-)

Komentáře 14 Přidat komentář

  1. Martin Kolčaba napsal:

    Povedený článek, snad se k němu dostane aspoň jeden „SEO textař“ a uvědomí si, co jde dělat jinak… :)

    Mimochodem, tak CAPTCHA je děs, Akismet co je ve WP v základu ti nefungoval? Mě funguje naprosto bez problému, kamarádovi, co má web s +-1000 UIP denně taky – po spamu ani stopy.

  2. Radek P. napsal:

    Pěkně sepsáno. Dycky se divím, kde se na těch eshopech berou takové bláboly. To snad nemůže nikdo myslet vážně. Ale bohužel taková je realita.
    Když tak přemýšlím, co je toho příčinou, tak si myslím, že hlavně seoexperti. A teď nemám namysli jen ty „seoexperty“.
    Človíček (firma) si pořídí web, a protože ho chce lacino (začíná, např. peněz není nazbyt), nedá tomu to, co je potřeba. Myslí si, že vše zvládne sám a hlavně LEVNĚ – od free cms systému, šablony pro něj, až po plnění textu. Sice mu to trvá, ale to je mu jedno, je na sebe pyšný, jak ušetřil korunu. Nějakou dobu web provozuje, ale bez valného úspěchu – sem tam někdo nakoupí. Pak začne brouzdat na netu a najde první slovo – optimalizace; začne se pídit dál a narazí na další pojmy – SEO, klíčová slova, umístění klíčových slov, atd. A protože je šetřílek, začne texty upravovat sám. A teď se dostávám k tomu, proč zahrnuji všechny seoexperty (s i bez uvozovek) – na většině webů jsou jen povrchní informace, člověk neznalý tohoto oboru si je přečte a protože neumí číst mezi řádky, navíc se mu to zdá drahé, udělá si rychlý závěr o celém oboru, a jde do toho. Pak vznikají takové paskvily, které jsou v ukázkách.
    Ty povrchní informace jsou dobré pro konzultanta (je to pochopitelné, přece jen know how je drahé), ale velmi špatné právě pro tyto lidi. Tady někdo namítne – tak ať se do toho nepouští trouba – ale uvědomte si, že jste v Čechách a tohle je naše mentalita, naše uvažování.
    Dle mého názoru by se na webech mělo objevovat více i takových článků jako je tenhle. Tohle je v našich vodách řekl bych taková vlaštovka, na twitteru jsem zaznamenal, že se chystají další. A proto říkám – jen víc a houšť, ať se jako zákazník nemusím s weby z příkladu moc setkávat.

  3. marcel.kupka@gmail.com napsal:

    Hezké, podnětné, ale s některými tvrzeními bych určitě polemizoval, především bych rád viděl e-shop, který by vytvářel „žebříčky nejčastěji reklamovaného a nejhůře hodnoceného zboží“, zvlášť pokud ho má po desítkách kusech skladem.

    Stejně tak si nemyslím, že uživatelský obsah je to nejhodnotnější, co může e-shop na webu publikovat., ale to je asi spíš věcí formulace.

    A do třetice – myslet na vyhledávače při tvorbě obsahu co nejméně může být na škodu, zrovna spolupracuji na projektu, který nabízí ubytování těsně za hranicemi Ostravy. A ano, cílí se i na fráze ubytování Ostrava, hotel Ostrava. Obsah je tedy do jisté míry podřízen SEO.

    Jako u všeho platí – všeho s mírou. Ale díky za článek, každý pohled na věc je fajn.

  4. marcel.kupka@gmail.com napsal:

    Ještě dodám – ty odkazované příklady jsou obludné… ale taková je realita.

  5. Lukáš Pítra napsal:

    Marcel> žebříček toho „nejhoršího“ chce určitě kus odvahy, na druhou stranu zveřejnit ho s tím, že toto zboží se neosvědčilo, zákazníkům jsme pomohli s řešením tak a tak, nyní nabízíme kvalitnější alternativy .. svědčí o schopnosti přijímat zpětnou vazbu a alespoň v mých očích podporuje důvěryhodnost. Za uživatelským obsahem si stojím, já se rozhoduji skoro výhradně podle názorů dalších zákazníků :-)

    Martin> Captchu zkusím co nejdříve pořešit jinak, je pravda že ta současná není úplně user friendly, ale zatím jako jediná mi zafungovala. Prubnu Aksimet, moc díky za tip :-)

    Radek> Souhlasím s tím, že rádoby SEO-odborníci tristnímu obsahu na webu hodně pomáhají. V prvé řadě tím, že ze SEO dělají zbytečně větší a důležitější vědu, než skutečně je. Ne náhodou ti nejúspěšnější lidé v oboru říkají, že na SEO vlastně nic moc není – jen selský rozum a spousta práce.

  6. marcel.kupka@gmail.com napsal:

    Bylo by divné, Lukáši, něco dělat a nestát si za tím:) On uživatelský obsah je samozřejmě velmi velmi důležitý, ale nejdůležitější, nejhodnotnější, nejlepší – já mám obecně problém s každým „nej“. Já si myslím, že správný e-shop musí mít „fšechno“. K čemu mi bude uživatelský obsah, když budu dvakrát dražší než konkurence atd…

    Ale už jsem říkal, líbí, přidávám si tě (vás?) na twiiteru:)

    jo a přidávám se s tou captchou – zajímavá, ale …nic pro obyčejné smrtelníky.

  7. Martin Mažár napsal:

    Veľmi dobrý článok. Plne sa stotožňujem :)

    Reakcia na Marcelov príspevok:

    Z môjho pohľadu publikovanie rebríčku najviac reklamovaného tovaru je skvelé, zákazníkovi dávam pocit, že mi nejde len o predaj za každú cenu, navyše tým, že touto negatívnou reklamou obmedzím predajnosť nejakého výrobku, ktorý je často reklamovaný pomôžem aj sebe, lebo nebudem musieť vybavovať toľko reklamácii, keď sa mi nebude predávať.

    Rebríček najväčších brakov je tiež skvelá vec. Keď ja ako „majiteľ“ hovorím, že niektorý výrobok nie je dobrý, tak tým budujem u zákazníka dôveru a vráti sa mi to vtedy, keď o nejakom výrobku poviem, že je výborný. Jednoducho zákazníci mi uveria. Najväčšia chyba predavačov je, že tvrdia, že všetko je výborne.

    Ešte možno jedna výhoda pokiaľ robím takéto rebríčky. Vytváram tým predpoklad, že na mňa môžu odkazovať nejaký blogeri, lebo to čo robím je zatiaľ unikátne Napr. Lukáš môže napísať článok Ako robiť seotex a vo svojom článku na mňa ukáže ako na príklad.

  8. Pěkné shrnutí, i když by článek snesl zestručnění na polovinu a možná více :-). Taky by prospělo zvětšení písma, takhle večer na to sotva vidím ;-). Většina paskvilního obsahu vzniká z důvodu špatného pochopení SEO a dost těch rádoby „SEO specialistů“ k tomu přispívá. Ještě chvíli potrvá, než to provozovatelé e-shopů pochopí. Pomohlo by, kdyby si nechali vypracovat obsahovou strategii, ale ne od těch rádoby expertů. Jinak fajn soupis možností netextového obsahu. Často se zapomíná na to, že copywriting není jen o „textech“, ale hlavně o užitečném a přesvědčivém obsahu. A ještě lépe, když v sobě ukrývá důvod k odkazování a sdílení :-). Najmout si copywritera na „SEO texty“ považuji za vyhozené peníze.

  9. Martin Tomčík napsal:

    Když už se celý článek zabývá obsahem e-shopů, dovolím si otázku – a co popisky produktů? 99 % internetových obchodů to odbývá zkopírováním textů od dodavatele, což je fakt škoda. U produktů za několik tisíc navíc může být návratnost otázkou jediné konverze.

    S žebříčkem „nejhůře hodnoceného zboží“ mám také trochu problém. Na e-shopy se lidé nechodí bavit, ale nakupovat. Podle mého názoru tedy bohatě stačí žebříček top produktů a jeho variace (nejlépe hodnocené novinky, zboží s největší slevou apod.).

    A poslední věc – uživatelský obsah. Zní to pěkně, ale většinou se omezuje na dotazy uživatelů k produktům nebo agregování vybraných recenzí z Heuréky. Některým e-shopům se to daří alespoň na Facebooku (Lush), ale propojení s obchodem chybí všude.

  10. martin matějka napsal:

    Martin Tomčík: Ad popisky produktů – ano, naprosto souhlasím. Většina eshopů to odbývá. A právě proto vítězí těch několik málo shopů, které si s tím tu práci dají. Například Alza nabízí zboží defacto stejné, jako celá řada jiných. Ale (mimo jiné výhody) si dává práci s popisem produktů, s fotkami, a tak dále. To stejné Megapixel. Kvalitní popisky produktů mohou velmi pomoct.

    Ad žebříček – opět souhlas, lidé se na shop nechodí zpravidla bavit, ale nakupovat. A právě tyto žebříčky top reklamované zboží je přesně ten typ obsahu, který jim pomůže s výběrem. Může se to zdát kontraproduktivní, ale to jen pro eshopy, které vede nějaký moula z garáže, soupeří s ostatními cenou a dělá to s vidinou rychlého zbohatnutí. Naštěstí tenhle garážmistrům už postupně zvoní hrana. Pokud budete zveřejňovat i nepopulární informace, nabízíte oproti konkurenci obrovskou přidanou hodnotu = lidé se k Vám budou vracet, protože u Vás se dozví i to špatné – nejen to, že vaše produkty jsou nejlepší.

    Ad uživatelský obsah – toho je přeci spousta druhů, mohou to být dotazy, komentáře, hodnocení, přidávání vlastních fotek (funguje to dobře například u shopů, které nabízejí potisk triček – pošlete nám fotku jak v tom vypadáte, dáme vám 50,- na další triko…). Zkuste třeba můj poslední článek o uživatelském obsahu

    Jinak Lukáš to sepsal moc hezky :)

  11. Lukáš Pítra napsal:

    Martin Tomčík> Souhlasím, že popisy produktu mohou být problém zvláště u větších e-shopů. Klíč ke zvládnutí je imho ve 3 věcech:
    – rozumět svému sortimentu (nebo na to mít lidi – svoje vlastní, bloggery, testery, zákazníky)
    – být schopen popisky tvořit efektivně s přijatelnými náklady
    – moudře volit produkty, kde dává ekonomický smysl dát si tu práci, tzn. začít s produkty s vyšší hodnotou a rozumnou marží, s „držáky“ které se prodávají měsíce nebo roky, s trendovým zbožím, s produkty s komplementární poptávkou, s nejlépe hodnocenými výrobky, s mediálně exponovaným zbožím (v dobrém slova smyslu).

    Ono se na první pohled může zdát že se „lepší popis“ vyplatí relativně málokde, ale zase je třeba mít na paměti, že přínos není jen v přímém nárůstu konverze a prodeje ale také v podpoře image e-shopu a má to samozřejmě hodnotu i pro SEO (pokud 10 konkurentů zkopíruje tentýž popis výrobce a vy máte u produktu svůj originální obsah, máte v longtailu lepší pozici).

    Jinak pro inspiraci doporučuji mrknout na článek http://www.practicalecommerce.com/articles/2689-10-Compelling-Product-Descriptions

  12. Prague napsal:

    Výborný článek s informacemi, které nestárnou.

  13. Daniel Gottwald napsal:

    Díky za velmi přínosný a obsáhlý text, zahrnul jsem tyto poznatky do svého článku: Obsah je král! Ale co to vlastně konkrétně znamená? Snad se bude také líbit, je to sourn různých článků na téma: Obsahové strategie.

  14. Vojta napsal:

    Super článek, neměl by jsi nějaké tipy jak to naopak dělat? Příklady eshopů, které si dávají záležet na svém obsahu atp.? Příklady těch, které to dělají kůvli SEU mě nezajímají, zajímají mě ti, kteří se snaží a dělají to pro své zákazníky. Takže tipy a své oblíbence sem :-) Díky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Další podobné články