Lukáš Pítra

Lukáš Pítra.

Jsem SEO specialista & PPC fanda na volné noze. Stavím mosty mezi lidmi, weby a vyhledávači. Svoji práci miluju, už 9 let.

Twitter

Nejnovější tweety:

E-shopy – víte, kam odkazujete?

17. dubna 20157 komentářů
access-granted-hacked

Tento týden jsem narazil při linkbuildingových rešerších na zajímavý úkaz. Sportovní eshop LevneLyze.cz měl velké objemy zpětných odkazů z celé řady konkurenčních e-shopů. Prvotřídní linkbuilding? Promyšlený affiliate? Ale kdeže, zdrojové weby o tom vůbec neměly tušení.

Agent odkaz skrytý v tečkách

Jak to vypadalo v praxi? Postižené odkazující eshopy odkazovaly(ují) na cílové LevneLyze.cz tečkou na konci první věty produktového popisku:

TAJNE

TAJNE2

TAJNE3

Scénář je vždy stejný, byť se pozice a styl zpracování produktového popisku v různých eshopech liší. V každém případně zdrojových eshopů je poměrně hodně, ostatně mrkněte se sami třeba do Majesticu nebo AHREFS.

To, že jsou odkazy označeny vtipně třídou „tajné“ jen svědčí o tom, že nejde o chybu, ale úmysl :-)

Nikdo nic neví

Dal jsem si tu práci a oslovil prvních 10 eshopů s „agentem tečkou“ s tím, že podobné odkazy na webu mají a zda tuší, jak k nim přišli. Jak jsem trošku čekal, z těch co odepsali (7), nikdo o odkazech netušil a jali se řešit, jak se jich zbavit. Jednoznačně ale nešlo o smluvenou spolupráci.

Nabízí se otázka, jak se tedy odkazy na eshopy dostaly?

1) Odkazy tam vložil zlý kakaný webmaster ve prospěch LevneLyze.cz – nepravděpodobné, protože postižené weby mají různé zhotovitele (byť párkrát se překrývá jeden dodavatel). Navíc jde přeci jen o věc, na kterou lze s trochou snahy přijít a nemyslím, že by to ani ti otrlejší vývojaři chtěli riskovat.

2) Odkazy se tam dostaly „hackem“ – v reakci na původní příspěvek jsem dostal od pár lidí zkušenějších v zabezpečení webu zprávu, že by mohlo jít o nějaký typ útoku, který nepozorované vloží obsah do stránek (např. SQL Injection). Zda je to skutečně možné nebo byl ten případ nedokážu posoudit.

3) Odkazy si eshopy nechtít nakradly samy – aktuální popisky na LevneLyze.cz se od těch na zdrojových eshopech liší. Pokud to proběhlo, tak někdy v minulosti. Jeden z postižných eshopařů se mi sám přiznal, že nemají čas tvořit vlastní obsah a tak kopírují texty a obrázky od úspěšnějších.

Schválně si zkuste třeba na této URL vykopírovat popisek boty a vložit do Wordu – na to vemte jed, že se vykopíruje i s odkazem. Pak samozřejmě záleží na vašem CMS, zda to s ním i převezme. Ještě jistější je převzetí odkazu při strojovém okrádání webu (obsah vám stahuje robot, vlastně podobný princip jako třeba Xenu, ale se zlým úmyslem) nebo sosání produktových feedů třeba pro Heuréku.

4) Něco jiného, co mně nenapadlo nebo k čemu se nikdo nepřiznal, ale o tom můžu těžko něco soudit :-)

Poučení a varování

Zaprvé – mají podobné odkazy vůbec pro LevneLyze.cz přínos? Obecně je viditelnost eshopu (testoval jsem vzorek 1000 klíčových slov) velmi dobrá, ovšem agenti tečky samozřejmě tvoří jen část celkového odkazového profilu a nedokážu nijak izolovat právě jejich vliv. Rád bych věřil tomu, že je Google i Seznam umí s jistotou vyříznout ven dle podobného vzorce, ale ruku do ohně bych za to ve 100% nedal. Kdyby se povedlo propašovat odkaz někde do názvu produktu a nesměřovat odkazy na homepage ale na daný produkt u sebe 1:1, byl by efekt asi podstatně lepší.

Škodí nějak odkazujícím e-shopům? Na Seznamu pravděpodobně ne, u Google samy o sobě nijak zásadně také ne. Je to ale samozřejmě jeden z puzzlíků ve skládačce celkového pohledu na web a pokud by byl eshop zároveň zapojený do jiných nablblých praktik, mohlo by se mu to nasčítat. Hlavní háček je tak v tom, že eshopy bez svého vědomí podporovaly konkurenci.

Každopádně pakliže vlastníte eshop, měli byste si odnést toto poučení:

1) Nekraďte konkurentům obsah. Je to nefér, netvoříte tím u sebe žádnou hodnotu a ještě riskujete různé „trójské koně“ jako třeba skryté odkazy. Krást se prostě nemá.

2) Když už to nejde jinak, naučte se průběžně kontrolovat, kam ze svého webu odkazujete. V Ahrefs.com k tomu slouží přehled Outgoing links

Outgoinglinks

3) Průběžnou kontrolu dělejte čas od času, i když máte svědomí čisté jak dětskou prdelku. Třeba máte na webu bezpečnostní díru, třeba se váš webmaster cítí špatně placený …

4) Můžete se podobně bránit, pokud ostatní kradou od vás. Jen bych to udělal asi lépe – odkaz bych měl viditelnější, vedl bych ho na různé stránky a vyhrál bych si s anchory. Ono stačí, když ho zloděj uvidí a nebude stále stejný, pro většinu dlouhých prstů bude práce s odstraněním v tu ránu větší, než benefit z „vypůjčení si“.

 

Máte podobnou zkušenost, ať už na straně postiženého nebo odkazovaného? Jak jste ji řešili?

Líbí se vám článek?
Sdílejte ho, prosím :-)
 
   
Přidat komentář

Komentáře (7)

  1. Lukáš Pítra Miroslav Hruška - 17.4.2015 (20.36)

    Řekl bych, že všechny ty eshopy berou zboží od dodavatele levnelyze, který tyto odkazy vkládá do nějakého XML feedu a eshopy je prostě použijí na webu. Levnelyze z toho mají zpětné odkazy a eshopy nic netuší.

  2. Lukáš Pítra Lukáš Pítra - 17.4.2015 (20.41)

    Míro, je to alespoň podle vyjádření některých naopak tak, že LevneLyze.cz bere zboží fyzicky od nich.

  3. Lukáš Pítra Duben - 17.4.2015 (20.57)

    Ta varianta dvě je technicky možná a není ani nijak extra složitá. Byly ty eshopy na stejném technickém řešení? Pokud ano tak útok přes nějakou chybu. Pokud různé řešení tak bych se prikláněl k nějaké fintě s XML feedem.

  4. Lukáš Pítra Labdo - 20.4.2015 (13.20)

    Tak ta tečka se jim vážně povedla, zajímavé :) Díky za tip, taky začneme sledovat kam odkazujeme.

  5. Lukáš Pítra Michal - 22.4.2015 (7.44)

    Dobrá práce Lukáši! Docela by mě zajímalo jak se teďka tváří provozovatelé levnelyze.cz :)). Možná se jedná o kombinaci navržených metod, levnelyze.cz mohli nasadit kakaného copywritera k dodavatelům odkud je zkopírovali ti ostatní :o)

  6. Lukáš Pítra Honza - 26.4.2015 (20.27)

    Já myslím, že pokud by e-shopy kradly obsah, tak jsou spokojené, protože si ušetří práci a i LevneLyze.cz jsou spokojené, protože mají zpětné odkazy z tematických webů, také bez práce. Seznam i Google to budou hodnotit jako plus a tak mi to celé přijde jako velmi šikovné řešení, na kterém získávají všechny strany. Jen je vtipné, že o tom nevědí.

  7. Lukáš Pítra Daniel Nytra - 9.5.2015 (19.41)

    Ještě mě napadá, že velkoobchod, který dováží do ČR má i vlastní maloobchod (jiná společnost). Zažil jsem to u jednoho klienta. Pak by to bylo v rámci převzatých textů v XML od velkoobchodu… ale to je fakt už čistá spekulace :)



Podělte se o názor

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *