Lukáš Pítra

Lukáš Pítra.

Jsem SEO & PPC specialista na volné noze. Stavím mosty mezi lidmi, weby a vyhledávači. Svoji práci miluju, už 10 let.

Twitter

Nejnovější tweety:

Jak jsem se natrápil při výběru copywriterů

24. srpna 201654 komentářů

Letošní léto se mi sešlo několik projektů, kde jsem potřeboval obměnit nebo posílit copy týmy. Cítím se hůř jak Frodo Pytlík po průchodu Mordorem a dumám, zda je chyba ve mě nebo na druhé straně barikády. Jaké jsou vaše zkušenosti?

Od lesa – co jsem potřeboval?

Typický projekt, kde copywritera potřebuju, už vyrostl ze „SEO textíků“ ale ještě nedorostl do fáze, kde by obsahově tvořil trh. Snaží se publikovat články, rozhovory, drobné případovky, návody, tipy a tak podobně na smysluplných webech. Takových, kde věříme, že je do nějaké míry naše cílovka nebo na takových, které se zabývají naším oborem. Nekupujemem SEO balíčky a nelezem na Placlu.  Oborově je to dost široké – od lyžařského vybavení, přes B2B propagaci nebo manažerské vzdělání až po bydlení. V různých segmentech se trošku liší co potřebujem a kolik webů projde pár fázemi screeningu do tabulky „tady chceme být“.

Od obsahu jsme měli asi celkem běžná očekávání – aby byl věcně správný, něčím nový nebo zajímavý, originální, pokud možnost využíval nějaké citaci na další zdroje informací. Kolem a kolem aby od startu dával důvod číst až do konce a na konci toho čtenář nelitoval, ba naopak aby cítil nutkání to poslat dál, kliknout na odkazy, komentovat. Na všech projektech jsme měli vyzkoušeno, že to s trochou praxe po čase jde. Neměl jsem žádné extra požadavky stran brandingu (přímému se spíš vyhýbáme) ani klíčových slov.

Od copywritera jsem potřeboval, aby to byl samostatný praktik. Co tím myslím? Aby si dokázal říct, jaké informace potřebuje. Aby si dokázal sám udělat nějaké rešerše, o tématu si něco zjistit, podívat se co o tom už na netu je a udělal to pokud možno líp. Aby dokázal vzít za práci v dohledné době a neměl potřebu 6 měsíců čekat na 10 výzkumů, než ukáže co v něm je. A ideálně nějaké prokazatelné reference nebo vzorový výstup.

Cenu jsem měl jen jako filtr zhora. Ne, že bych nebyl ochoten platit za kvalitní práci, ale popravdě pro žádného z mých klientů neumisťujeme obsah na taková média, aby se jim zaplatil copywriter, který 2 normostrany dá se vším všudy za 10.000Kč+, zato toho potřebovali vydat ven relativně hodně. Oslovoval jsem primárně copywritery a hodinovkou (nebo ekvivalentem) do 1000Kč.

Jako feeler můj úvodní poptávací email:

Dobrý den,

blabla.. úvodní smalltalk

Klient: XXX
– primárně nám jde o lyže a vybavení na lyžování
– jsme asi největší půjčovna lyží v ČR, specializace na výpůjčky pro děti + použité lyže vyšší kvality
– rodinná firma s dlouhou tradicí na trhu, zázemí 3 kamenných krámů v Praze

Zadání:
– primárně textace pro média (články, rozhovory, infografiky, návody, tipy apod.)
– ale taky pomoc s obsahem pro videoscénáře, komunity (diskuze, fóra)
– občasně možná taky pomoc s emaily
– cílíme především na rodiny s dětmi, částečně i na aktivní singles a hobíky
– NEchceme ani SEO textíky ani produktové PR – snažíme se spíš bavit, radit, tlačit pár klíčových myšlenek (výpůjčka výhodnější než koupě nových, použité nejsou špatné atp.)
– na druhou stranu nebudeme pouze v top médiích, takže nepotřebujeme jeden kus dělat dva dny, tohle říkám otevřeně: potřebujeme reálný výkon během sezony, ne vyhrávat kreativní ceny a kasat se na barcampech co jsme vymysleli za kulišárny :-)
– primárně jdeme po odborných webech (Snow.cz) případně rodina (Maminka.cz), lifestyle (Zena-in.cz) a výjimečně nějaký sport a zdravý životní styl

Co máme:
– hrubou obsahovku od Pabeni.cz
– samozřejmě informace o cílovkách
– klíčovky, data apod. v dobrém rozsahu
– za loňskou sezonu celkem dost zkušeností s různými médii a formáty
– vcelku dobře šlapající performance a aktuální data z něj

Co potřebujeme:
– prostor na cca 5-10 větších výstupů měsíčně + drobnosti po cestě (minimálně manday, spíš víc)
– ochotu ukázat nám relevantní zkušenosti, ukázky, referenční osoby
– zájem o zimu, lyžování – je strašně poznat pokud člověk ví o co jde a pokud ne – tady oceníme upřímnost, pokud vám zima nic neříká radši si to řekněme rovnou :-)
– relativní samostatnost co se rešerší a kreativního řešení týče
– na úvod vzorový výstup na vybrané téma
– výběr médií a komunikaci s nimi si řešíme, ale za podporu případně otevření dalších dveří budeme samozřejmě jen rádi :-)

Forma odměny, cena a workflow spolupráce je samozřejmě k diskuzi.

Jo a jak moc spěcháme? Dost :-) chtěli bychom začít ASAP.

Zajímalo by vás to?

A co jsem dostal? Slušnou sodu

Předně, následující řádky neberte jako „hejt“. Neházím všechno do jednoho pytle a netvrdím, že být copywriter člověka nějak předurčuje k zlozvykům. Jen popisuju aktuální zkušenosti, možná trošku umocněné vleklou frustrací. Berte to trošku s rezervou.

Oslovil jsem za čtvrt roku zhruba 30 copywriterů, převážně freelancerů a pár firem. Vybral jsem na dlouhodobo jednoho. Zato jsem asi o 5 let starší. Nejvíc mě deptalo:

  • paradoxní neschopnost copywriterů komunikovat – často už z první odpovědi jsem měl pocit, jako by mi psalo právní oddělení komerčky. Pozdní reakce na emaily, nezvedané telefony, ochota sejít se osobně už vůbec. To jsou všichni tak plaší introverti?!
  • absolutní neochota odkrýt karty – dost jsem se ptal, jak při práci běžně fungují, co budou potřebovat od nás, jak si dělají rešerše. Hlavně abych si dokázal postavit nějaký hladký proces (co navazuje na co u koho, termín atp.) Odpovědi buď žádné, nebo vágní. Má vůbec dobrý copywriter nějaký systém práce, nebo jede jak se zrovna vyspí múzy?
  • velká neochota být samostatní – překvapilo mě, že nejčastější téma bylo „tak mi pošlete vše co k tomu máte, co tam chcete a já to sepíšu“ – jako fakt je zvykem nadiktovat osnovu a za copywriting se považuje obměna slov ze všedních na o něco méně všední? A jak by ty podklady měly vlastně vypadat?
  • nezájem o cílovku – nelžu, 50% copywriterů se mne nijak nevyptávalo na cílovku. Neřešili pro koho píšou, proč, jak. Nikdo se neptal, kam přesně výstup půjde. Jak bez toho píšete? Upřímně, ono u těch zbylých 50% co se zeptali to nebylo ve finále o moc lepší. To mne vede k úvaze, že asi nemám podklady v takové podobě, aby copíkům pomohly. Jak by ale měly vypadat?
  • nezájem o projekt – obdobně se mne jen málokdo vyptával na projekt, produkt. Dělám skoro výhradně výrobce – překvapilo mne, že nikdo nechtěl poslat vzorek, přijet do fabriky nebo na prodejnu. Všechno hezky od stolečku. Zase jsme u plachých koloušků.
  • nezájem o kontext – snažil jsem se z nich vypáčit, jak si dělají rešerše, jak zjišťují jak kvalitní je už existující obsah na podobné téma. Zjistil jsem, že jsem skoro jediný, koho tohle zajímá. To nepatří k běžné praxi? Nebo je to schválně, aby se nenechali v kreativním procesu ovlivnit? Jak pak ale vědí, jak vysoko si dát laťku?
  • absence specializace – často jsem dostal reakci, že „tohle téma není zrovna jejich to vono“, ale už jsem se nikde na webu nedočetl, co je teda ta kýžená specializace. Nedopátral jsem se toho moc ani v referencích, ani na LinkedInu (většinou nemaj) ani jinde.
  • slabá osobní prezentace – překvapilo mě, kolik copywriterů má příšerné weby. Nemyslím vizuálně. Obsahově. Přijde mi, že většina jich obhajuje spíš potřebu a smysl copywritingu, než sami sebe. Dopátrat se na webu nějakých cen, průkazných referencí, ukázek práce – těžké, moc těžké.
  • s tím souvisí častá neochota zpracovat vzorový výstup: moje zadání bylo jasné – zpracujte jeden kus, pokud bude po revizích použitelný do produkce, platíme plnou cenu. Pokud bude mizerný, budeme chtít výraznou slevu. Pokud si nemám kde prohlédnout ukázky práce a nedostanu referenční osoby, jak mám zrovna v tomhle oboru do pytle zjistit, zda ten někdo něco umí? Můj pohled se ale setkal s těžkým nepochopením.

Když už jsme se do vzorového výstupu pustili:

  • krváceli jsme na termínech – stále něco pozdě, stále nějaké urgence
  • krváceli jsme na procesu – buďto něco 2 týdny vznikalo tiše v blackboxu nebo na nás šlo 20 dotazů co, jak, proč, data, výzkum, ble ble a nakonec jsme v tom utopili další den dva interní práce a nedostali jsme o moc lepší věc, než co vylezlo z toho blackboxu
  • krváceli jsme na kvalitě – já teda nejsem velký copy znalec, ale mám nějakou představu o klišé, trpném rodě, nudě a tonalitě .. asi víte kam mířím. Přijde mi, že je obecně kvalita poptávky po textech tak nízká, že jsou copywriteři v komerčních zakázkách zvyklí, že kvalitu nikdo moc neřeší, hlavně že je napsáno

Pár spoluprací nedopadlo na příliš akademickém přístupu. Bez dotazování, výzkumů, person, estýdýsí, focusek a kdovíčeho nebyli ochotni se pustit do práce. Bohužel, občas prostě není finanční nebo politická situace ve firmě taková, aby tohle šlo realizovat v daném čase. A občas prostě tak do hloubky jít nechcem, někdy prostě fakt stačí dobře řemeslně odvedená práce, ale nehledáme 100% klenot. Což mne vede k dotazu, zda je možné dělat nadprůměrné copy bez půlroku a pár se tisíci na komplexní zákaznický výzkum?

Mám z toho trochu zamotanou hlavu

Různé dodavatele různých prací sháním pro klienta celkem často. Zatím jsem ale v žádném oboru moc problémy neměl, až na copywritery. Nevím, zda je problém ve mě – že copíkům nerozumím, neumím práci dobře poptat nebo čekám moc muziky za málo peněz .. no a nebo je problém v copywritech, že nejsou v sebeprezentaci a pracovní kultuře tak daleko jako výkonnostní markeťáci nebo vývojáři.

Každopádně bych se rád poučil, přiučil a do příště to zvládal lépe. Zajímá mě váš názor a zkušenost:

  • jak vůbec copywritery hledáte, kde?
  • jak poptáváte copy práci?
  • jak copywritery vybíráte? co jsou ta hlavní kritéria?
  • jaký model odměny volíte?
  • jakou cenu v něm považujete za běžnou, indikující kvalitní práci?
  • jak řešíte situaci, kdy projekt nemá hotový širší výzkum?
  • jak zadáváte téma ke zpracování?
  • jaké podklady k zadání dáváte?
  • požadujete nějaké vzorové výstup? jak řešíte „skicovné“ pokud je vzorový výstup mizerný?
  • jak si řídíte dlouhodoběji proces téma x kvalita x deadline?
  • máte pro mne jakýkoliv jiný tip či radu?
  • a hlavně, máte někoho, koho byste mi doporučili? :-)

P.S.: pro copywritery: je fakt možný, že to řeším úplně blbě. Když v reakci sepíšete u sebe „how-to“, jak sehnat a rozjet copywritera pro klienta, rád vás sem doplním a odkážu. Fakt by mne to zajímalo.

Líbí se vám článek?
Sdílejte ho, prosím :-)
 
   
Přidat komentář

54 komentářů

  1. Lukáš Pítra Karel Borovička - 24.8.2016 (14.53)

    Já si dovolím pro odlehčení moje poznámky (zhodnocení) z výběrka kopíků:
    – obyčejný seo prčlánky. shit.
    – poslala total seo sračky na lety balonem
    – docela ví o klasickém copywrite; ale bez propagace benefitů.
    – obsahově slabší články / krátké), ale mají docela šmrnc. Povídavé věci by jí šly.
    – Poslaný článek bezobsažný. Kecy pro kava.cz

    Nicméně k výběru:
    – oslovil jsem holčiny, které si pěkně psaly blog (ne kosmetický ani sluníčkový blogísek, a bylo mi celkem jedno téma)
    – hledal jsem u klienta člověka, který dokáže dát informace a rozumně je hodit na papír jako podklad a to jsem nechal přepsat psavce
    – občas to dopadne tak, že si za 15 minut i jen telefonátu s klientem / znalým člověkem udělám poznámky, hodím mikro osnovu, „hlášky“ a to hodím kopíkovi spolu s nějakým základem pro „kreativní přepracování“

    Procesně: čím lepší zadání, tím dříve dodaný výstup; kolečko je“ já zadám, kopík písš, já první korekce, pak po zapracování klient faktické přípomínky, dopracování, publikace.

    AD skicovné – když evidentně dobře píše, tak prošel sítem a holt je to risk; domlouvám pevnou cenu za daný článek;nezaplatil jsem snad jen jednou, kdy to bylo prostě fakt total shit. Jinak jsme prostě „jen“ nespolupracovali a nebo jsme dohodli téma psavci bližší.

    Výzkum: nahrazuji vyzpovídáním obchodníků, lidí z prodejny, suppportu – prostě co řeší za dotazy. poptám se známých, progooglím fóra.

  2. Lukáš Pítra Olga - 24.8.2016 (15.10)

    Obecně mezi kolegy často potkám introverty, kteří neradi komunikují. :) A pak už je to člověk od člověka, jsou lidi, co prostě napíšou článek, protože chtějí dostat zaplaceno a víc neřeší. Bohužel.

    Sama jsem ted v začátcích psaní, které miluju. Poptávky řeším přes Placlu a Easytask (ten můžeš vyzkoušet, nevím, jak se to osvědčuje zadavatelům).

    Osobní prezentaci nemám, na Linkedinu zmiňuji některé věci, specializaci mám na přepis vědeckých a technických věcí do lidštiny, marketing, cestování a výživa. Píšu i pro klienty o brýlích nebo třeba koupelnách, kde mi to ale trvá déle než u ostatních článků (hodně studia – články musí být psané tak, aby klient vypadal jako expert v oboru).

    Styl práce? První zjistit vše o webu, prozkoumat minulé články, přístup ke statistikám pomůže (píšeme pro čtenáře a ty zajímá něco víc a něco zase míň), pak googluji, co už se o tématu napsalo (v angličtine a češtině), při vágním zadání se inspiruji tématem a tímto začnu. Pak si sepíšu osnovu a můžu začít psát. Rozepisuju každou část, ověřuju fakta (pocházím z akademické sféry) atd. Nakonec vložím/vytvořím aspoň jeden obrázek, zedituju a uhladím formátování -> posílám ke korekci.

    A co poradit? Při poptávce posílám vždy výběr prací podle toho, na co se zákazník specializuje. Aby si mohl udělat představu, jak píšu. Líbí se mi taky, že někteří zadají krátký zkušení úkol a podle toho vybírají.
    Cena za NS nebo za článek je standard. Pak už je to o domluvě podle toho, jak se spolupráce vyvíjí.

    Jsem nováček v copy a tak mě reakce zkušenějších kolegů také zajímají :)

  3. Lukáš Pítra Gabka - 24.8.2016 (16.20)

    Ahoj Lukáš,

    vďaka za vyčerpávajúci článok. Na 100% s ním súhlasím. Na Slovensku je problém nájsť dobrých copywriterov ešte asi väčší ako v ČR.

    Rada by som ti odpovedala na všetky tvoje otázky na konci článku, ale to by som nezvládla v komentári. Možno na to tiež napíšem článok :-D

    Každopádne možno budeš musieť troška znížiť nároky, ak si z 30 copíkov vybral len jedného. Ja už som sa bohužiaľ naučila žiť s tým, že mi zadania často chodia po deadline, že tam sú gramatické chyby a že zadanie často nie je ani splnené, pretože sa copík nad tým ani poriadne nezamyslel. Ale často si to obhajujem sama tým, že ty copíci dostávajú fakt málo peňazí za svoju prácu a tak to potom aj vyzerá.

    Je to jednoducho zacyklený proces -> Dodávajú nekvalitné výstupy, tým pádom im nikto nechce zaplatiť viac. Oni si potom myslia, že sú podhodnotení a viac sa ani nesnažia :-D

    Takže je na nás aby sme naučili klientov, že si za kvalitný obsah musia priplatiť a takisto musíme naučiť copíkov, aby si viac vážili svoju prácu a viac na sebe makali :-) Ja to robím tak, že im neustále dávam feedback.

    Och, k tejto téme by som ešte vedela rozprávať…

    Každopádne z ČR copíkov, s ktorými spolupracujem, tak na 100% každému odporúčam Zuzku Veselú (www.vesela-copywriterka.cz) :-) Tak snáď kontakt pomôže (ak ju teda ešte nepoznáš).

    Gabka

  4. Lukáš Pítra Petra Milulášková - 24.8.2016 (19.49)

    Za posledního půlroku mám taky zkušenost s 3 copíky.

    – U prvního to shořelo na termínech. (Nižší cena, výsledný text jakžtakž)
    – U druhého byl text dobrý, ale strašně se to táhlo. (Poměr cena / výkon dobrý)
    – A u třetího spolupráce zatím trvá. (Nízká cena, výkon suprový, jen ty termíny)

    Ad zadání: Snažím se sepsat myšlenky, postřehy a na copíkovi je ať tomu dá formu. Pak stačí jedno kolo připomínek.

  5. Lukáš Pítra Robert Vlach - 24.8.2016 (20.19)

    Vynikající článek, obratem jsme jej dali do novinek Na volné noze. Osobně to řeším interním týmem spolupracujících copywriterů a procesem evaluací podle pár desítek kritérií, takže si pak ještě navzájem hodnotí svou práci. Těžké nastavit a zajet, ale výsledky za to stojí.

  6. Lukáš Pítra Mgr. Xénia Paličková Křížová - 24.8.2016 (20.31)

    Někdy copywriter nemá slov

    Děkuji za čtení, psaní vám jde parádně! Škoda, že si člověk nemůže všechno dělat sám, že :-). Styděla jsem se za celý obor, neznám moc copywriterů, nemluvím za všechny. Ale zde jeden pohled z druhé strany barikády, když už se tedy dělíme na TY textaře a TY normální lidi :-).

    Textař na volné noze asi snese všechno

    Co se bere jako samozřejmost? Že pracuji sedm dní v týdnu. Že si kdykoliv dojedu na důležitou poradu na druhý konec města a mám tu čest si výměnou za deset investovaných hodin odnést přibližně 4 až 6 hodnotných informací. Že jsem v rozpočtu a dostanu „co zbude“. Psát totiž umí každý. Že nemám nikdy jistotu další zakázky. Psát totiž umí každý.

    Hop in hop off

    Je to smutné, ale přesně ty samé důvody, pro které si vás klient vybral jako externího dodavatele služeb, mohou být důvody pro ukončení vaší spolupráce. Nevěříte? Přečtěte si následující argumenty. Ty první vás vítají do vzájemné spolupráce a libují si, jak je ta spolupráce výhodná. / Ty druhé si poslechnete (nebo přečtete) po poslední faktuře (o které ale ještě nevíte, že je poslední ☺).

    1. jste tak samostatná / promiňte, ale nedokážeme vás zařadit do firemní struktury
    2. s vámi se tak výtečně pracuje, ani o vás nevíme/omlouváme se, ale my vás v podstatě neznáme, je pravda, že jste Slovenka?
    3. váš nadhled a odstup je pro nás životně důležitý / vadí nám, že s námi nedýcháte stejný vzduch, neprožíváte oslavy svátků a narození dcer a nehrajete stolní fotbálek v zasedačce
    4. ano, víme, že důsledné písemné zadání je důležité, také nám to pomáhá mít pořádek v projektech/ strašně nás obtěžuje psaní důsledných písemných zadání
    5. udělejte to podle vás, my ani nevíme, co chceme / takhle jsme si to nepředstavovali
    6. spolupracujeme s hodně externisty, šetří nám to provozní náklady / víte, prostě nám překáží, že vás nemáme sedm dní v týdnu po ruce ve vedlejší kanceláři a že s nám nejezdíte na firemní akce
    7. jste multimédium, nechápu, jak to všechno zvládáte/náš ředitel copywriterů z vás má komplexy, ale to nikomu neříkejte
    7. jste přesně moje krevní skupina, mám našlápnuto na postup, potáhnu vás s sebou, děkuji, berte to jako investici. Petr P. / Dobrý den, je nám líto, ale Petr P. už u nás nepracuje a nový manažer má vlastní kontakty…

    Moje pravé jméno je Flexibilita

    Mám dva poloviční úvazky. Jeden zkrácený. Pět reklamních agentur, které mi zprostředkovávají práci pro celkem 15 klientů. Deset přímých klientů, pro které pracuji bez prostředníka.

    Slovíčko, které se v životopisech uvádí jako prázdné klišé bez skutečného obsahu, je mým životním stylem. Flexibilita se v běžném pracovním úvazku tváří jako schopnost se rychle přizpůsobit (meeting začíná o dvacet minut později; pozor, šéf má dnes o něco horší náladu než včera; v kuchyňce došel zelený čaj, dejte si černý…). Být flexibilní je pro mě otázkou přežití. Jsem jako kaskadér, který naskakuje a vyskakuje do a z rozjetých rychlíků. A když je vevnitř, familiárně se tváří, jako by jel s posádkou celou cestu od začátku až do cíle a že mu u agentur nevadí měsíční splatnost faktur (čekáme, až nám zaplatí klient). Flexibilita v mém CV znamená, že se musím umět (chci) jako chameleon přizpůsobit přibližně 20 různým pracovním kolektivům.

    Deset… Pardon Osm skutečných věcí, které si musíte přečíst, kterým se musí umět dobrý copywriter přizpůsobit v případě, že chce přežít ve spolupráci „na volné noze“ a které také zaručeně vyléčí každou rakovinu:

    1. nejrůznějším projektovým softwérům
    2. menstruačním kalendářům a hormonálním výkyvům (napříč pohlavími)
    3. biorytmům, raw rytmům, dočasné platební neschopnosti
    4. slabým, silným i temným stránkám klienta a klientů klienta
    5. vrtochům
    6. kompetencím i nekompetencím
    7. personálním změnám
    8. a to všechno navíc ještě s vtipnou pointou na závěr ☺.

    Mgr. Xénia Paličková Křížová (#nemámpořádhotovýsvůjweb,protoženato nemámčas)

  7. Lukáš Pítra Radka Legerska - 24.8.2016 (21.17)

    Jestli ono to nebude tím, že ne každý, kdo píše, je copywriter.
    Druhá věc: počet klientů neurčuje kvalitu copywritera (viz post paní Křížové). Dobrý text prostě vzniká hodiny, i když jde o něco úplně obyčejného. Navíc jde o činnost, při které nemůžete myslet rutinně a jen tak klikat na výkon. Chtěla bych potkat textaře, který je kreativní 8 hodin denně, to bych tedy smekla.
    Nevím, koho pan Pitra oslovil, ale já osobně mám se svými klienty vztahy skvělé, termíny dodržuji a výsledky také mám.
    Prostě není copík jako copík…ale jak to udělat, aby ti, co sekají normostrany za pár drobáků, nekazili konkurenční prostředí a ještě pověst celého oboru?

  8. Lukáš Pítra Jana - 24.8.2016 (21.45)

    Copywriter nejsem, ale do oboru malinko vidím. Na mě to působí, že jste si sám odpověděl: „Nevím, zda je problém ve mně – že copíkům nerozumím, neumím práci dobře poptat nebo čekám moc muziky za málo peněz.“

    Pokud budete po copywriterovi chtít, aby si podklady zajistil sám, udělal pořádný průzkum, osobně navštívil prodejnu nebo fabriku, dodal vám zkušební text (nejlépe zdarma) a za to všechno mu nabídnete 1000 Kč za normostranu, dostane se na tak bídnou hodinovku, že postrádá jakýkoli smysl s vámi spolupracovat.

    Jinak řečeno: Pokud jste hledal kováříčka, kterému chcete nabídnout kovářičkovskou odměnu, nesmíte být překvapený, že jste našel kovaříčkovské procesy i kvalitu.

  9. Lukáš Pítra Jana - 24.8.2016 (22.11)

    Hm, koukám, že nečtu moc pozorně. Ono to nebylo 1000 Kč za normostranu, ale za hodinu! Tak to se omlouvám, beru zpátky výše napsané a jdu si cvičně najít pár copíků, kteří fakturují svoji práci na základě hodinovky. Zatím jsem totiž o nikom takovém neslyšela.

  10. Lukáš Pítra Radek - 24.8.2016 (23.15)

    To je tak smutné… Slzu bych uronil.
    Co mne zaráží, že tak etablovaný člověk s asi bžiliardou referencí a kontaktů musí shánět textaře. Takto. Že nefunguje doporučování prověřených kontaktů s reálnýma referencema. Takto to vypadá, že když jeden z největších odborníků v ČR na SEO není schopen najít copywritera do 1 000 Kč, tak takový prostě není (nebo teda je – jeden). A jak mi někdo sáhne na stav, tak su smutný.
    Na rovinu – podobný zadání by mne neoslovilo. Je fajn, že máte spoustu podkladů. Ale obsahovku vytvořenou subjektem A (To tam pro vás fakt nechtěli textovat ani nedali doporučení? Really? Proč by to odmítali? Z pozice textaře bych zbystřil.). Klíčovku subjektem B. A pak je tam třeba ještě podklad od C nebo D. Ale čím víc takových podkladů, tím víc mi vyplývá, že výsledný text existuje už ve vaší hlavě a má poměrně konkrétní podobu. Samozřejmě to nemusí být pravda, jde o dojmologii.
    A nedá mi to, ale vezmu jen rychle jednotlivé výtky. Některé se mne týkají, jiné ne, některé jsou ptákovina (bez dojmologie).

    Neschopnost komunikovat – jasné. Nezvednu telefon, stane se. Nezavolám zpátky nebo nedám vědět, su kretén.
    Nezájem o setkání? Pokud neni nutné, neřeším. Potřesem si packou, popovídáme u kafíčka a pak si stejně majlujem nebo skajpujem. Cajk.
    Odkrývání karet – gůglím, zjišťuju, píšu. Pokud očekávám nějaký magický proces, tak se smiřuji s delším termínem nebo většími penězi. Samozřejmě do toho vstupují termíny a jejich nastavení. Pokud stíhám termíny, co je komu do nějakého systému práce :)
    Neochota být samostatný – Pošlete mi všechno, co k tomu máte. Vzhledem k tomu, že copywriterům se dneska valí do hlavy, aby si před textováním div nepromluvili aj s uklízečkou, jinak neproniknou do ducha firmy… Legitimní žádost :)
    Nezájem o cílovku – he? Cílovka je součástí zadání, ne?
    Nezájem o produkt – jako, že bych si měl udělat celodenní výlet do továrny na lyže? Důkladně si je osahat, ideálně vzít domů a při textováni na ně myslet? Fakt ne. Pokud tomu trochu rozumím, stačí mi nahodit benefity. Pokud tomu nerozumím, nepomůže mi nic. Nemá s plachostí co dělat.
    Nezájem o kontext – Trochu viz odkrývání karet. Jak vysoko si dát laťku? Napíšu, jak nejlépe umím a buď stačí nebo ne. Jakože bych si říkal – tak tohle je text tak za pět stovek za hodinu, tak ho ještě musím potunit? He?
    Není specializace – No a? Pokud někdo napíše, že to nedává, tak dobře pro vás. Pokud nenapíše, co dává, tak je idiot textař. Tady taky není o čem.
    Slabá osobní prezentace – jasný. Průšvih, pokud tam nejsou reference a pokud vznikla jen proto, že se nekomu zdál LinkeIn málo. Tam moc neni omluva. Až na ceník. Ten nutnej fakt není, nemají ho ani renomované reklamky, ani mnogo freelancerů.
    Vzorový výstup – pokud se do něj textařovi nechce, tak je kretén. Jednoduché jak facka. Taky nic moc k diskusi.

    Et cetera, et cetera. Jsem se rozepsal skoro (určitě) až moc, takže už jen stručně. Podle výše uvedeného mi připadá, že hledáte jednoho konkrétního člověka, který pracuje podle vašich přesně daných postupů. To nefunguje. Některý textař zvládne text na první dobrou s minimem, jiný potřebuje mluvit aj s tou uklízečkou a mít mrtě person, výzkumů a pod. How-to neporadím. Sám jsem textař a domluva je s každým zadavatelem jiná. Někdy si plácnem, jindy ne. A z podstaty věci bude textaře dělat jiný typ člověka než výkonnostní marketing. Nebo data. Ale taky si nebudu klepat na čelo a ptát se, co je to za magory do čísel, grafů a podobně. Ale že nejsou v pracovní kultuře tak daleko… Fujky fujky.
    Každopádně fňuknutí, které rozjede nějakou rozumnou diskusi… Proč ne. A pokud vám navíc přihraje druhého textaře – budu držet palečky.

  11. Lukáš Pítra Michal Čížek - 25.8.2016 (7.44)

    Jedno doporučení na dobrého psáče by tu bylo: http://karelmelecky.cz/

  12. Lukáš Pítra Radka Legerska - 25.8.2016 (7.48)

    Dobrý copywriter se pozná taky podle toho, že zásadně nepracuje na normostrany, ale v hodinovce. Vím já, kolik času mi ta normostrana zabere? Jak složité to je téma, kolik je k tomu k sehnání materiálů? Nevím.

  13. Lukáš Pítra Ondřej - 25.8.2016 (11.12)

    Jen tak ze zvědavosti jsem otevřel tenhle text, protože se o copywriting také trochu zajímám.

    Jen pro představu, jsem VŠ absolvent, obor Žurnalistika. Mám nějaké zkušenosti z tradičních médií i z copywritingu.

    Asi vám nedochází jedna věc. Napsat se dá všechno, ale pokud nedáte přesné zadání, nedostanete to, co očekáváte. Z většiny zadavatelů i po několika emailových konverzacích vypadne jen obecné zadání.

    Další věc. Pokud člověk pracuje v tradičních médiích, tak to není moc dobře zaplacené, ale má servis. Má k ruce ČTK, může si zavolat, může si na to místo dojet, může se podívat do archivu a databáze. Kdežto copywriter má pouze vlastní know how. Pokud mu zašlete podklady, může z nich vycházet a ušetříte mu spoustu času a zároveň máte jistotu, že tam bude to, co chcete. Copywriterovi je defekato jedno, co napíše. Není svazován pravidly, které se k novinám atd. vážou. Takže může vycházet i z vašich informací (které mohou být nepravdivé).

    Copywriter, který nemá stálé klienty a hledá nové pracovní možnosti, tak obepisuje spoustu lidí. Každý chce napsat vzorový text (zadarmo) atd. Takovým lidem ani neodepisuji. Strávím nad tím čas, tak to chci proplatit. Když na to nepřistoupí, na shledanou.

    Pokud si myslíte, že copywriter píše pro radost, tak jste na omylu. Píše proto, aby měl zisk. Student, který to má jako přivýdělek (nemusí platit sociální a zdravotní) může psát dejme tomu za 100 Kč / NS, ale ostatní tak levní nebudou.

    Dalším bodem je to, o čem mluvíte všichni. Psát může téměř každý. Z toho plyne jednoduché ponaučení. Copywriterem se může označovat téměř každý. Jestli lovíte random copywritery, tak bude náhodná i kvalita. Při hledání bych se logicky zamyslel (podobně jako při jiných procesech) a pravděpodobně by mě napadlo, kde jsou lidé, kteří mají k psaní blízko. Správně tu někdo zmínil lidi, kteří píšou blogy, ale u nich není záruka, že textu opravdu rozumí a vědí, jak ho vnímají čtenáři (to však není na škodu). Já bych rozhodil sítě na VŠ, konkrétně na obory, které se tím zabývají – Žurnalistika, Marketing, Bohemistika, možná i divadelní obory. Na tom není snad nic nepochopitelného. Pokud firma potřebuje levného a perspektivního elektrikáře, také si zajde na učiliště, kde řekne učiteli, aby mu doporučil nadaného žáka.

    Suma sumárum. Mé osobní zkušenosti. Copywriteři jsou dobří, ale i špatní. A stejně tak tomu je u zadavatelů. Hromada zadavatelů trpí stejnými neduhy jako copywriteři. Nedokáží se vyjádřit, pozdě platí odměny a práce je nárazová.

    Pokud sháníte kloudnýho copywritera, můžu se zaručit jen za jednoho. Za sebe. Takže se mi klidně můžete ozvat – panokolda@gmail.com

  14. Lukáš Pítra Daniel Gottwald - 25.8.2016 (11.25)

    S copywritery mám taky trochu problém, ale u některých textů je to spíše ryze subjektivní záležitost a hraje zde kolikrát roli ego objednavatele…takové to: Je to dobré…ale já bych to napsal jinak. Jenže jak potom můžete být spokojený se výsledkem, když nechcete připustit to, že ten text nikdy nebude přesně podle vašich představ, pokud si ho nenapíšete sám? Neříkám, že to nutně musí být váš případ.

    Druhá věc je, že většina vašich stížností se týká obecně požadavků na dobrého profesionála, takže by se to dalo vztáhnout na kohokoliv v tomto segmentu podnikání. Jako klient bych taky očekával samostatnost, zájem o projekt, obor a cílovku, osobní prezentaci a otevřenost, to beru jako základ. To ostatní (nemluvím o gramatice, stylistice a odbornosti, to je taky samozřejmost) se už posuzuje hůře.

    Myslím, že máte vysoké požadavky na trhu, kde je standardem dělat práci rychle, nekvalitně a bez velkého přemýšlení. Protože prodat velmi kvalitní a řemeslnou práci stojí čas, který klienti obvykle nechtějí zaplatit, protože nemají příliš velké nároky. Ale jsem rád, že je tu někdo, kdo tato témata otevírá, protože je potřeba přenastavit trh na vyšší nároky a kvalitnější práci, vyžadovat od profesionálů maximální nasazení, momentálně je laťka příliš nízko.

    Díky za článek.

  15. Lukáš Pítra Lukáš Pítra - 25.8.2016 (12.27)

    Děkuju všem za reakce :-)

    K vysokým požadavkům: asi máte pravdu, všichni kdo jste to nadhodili. Na druhou stranu, snažím se být jen tak přísný, jako jsem sám na sebe.

    Z celé debaty mi vyvstává jeden společný jmenovatel, příčina problému:
    – klient obvykle nedokáže sám subjektivně posoudit kvalitu textu. Může si dělat nějaký laický názor na úroveň práce s jazykem, kde asi pozná, že je něco méně všední, obsahuje víc hravých slov, vše spolu tak nějak pocitově ladí, než kdyby si to matlal sám.
    – dopad na cílové KPI (positioning, CTR, konverze atp.) ale předem skoro nemá šanci odhadnout. Krásný jazyk je jedna věc, ale jestli jsme použili ty správné apely a argumenty na správné lidi a díky tomu je někam k něčemu posunem je věc jiná
    – může s nějakou pravděpodobností usuzovat podle předchozích výsledků z případovek / doporučení copywritera, těch je ale bohužel limitně blízko nule. Prezentace bývá spíš o tom „proč potřebujete dobré copy“ než „proč já ho dělám fakt skvěle“
    – pokud nedokáže předem nějak objektivně odhadnout možnou kvalitu práce (pohledem dopadu na byznys) pak může jet ve dvou módech: buďto věří brandu a vezme toho, kdo o sobě líp dokáže odříkat příběh o lásce ke psaní anebo je opatrný a chce nějakou zkoušku předem a škrtí cenu. V obou případech riskuje.

    Vychází mi z toho, že zadavatelé potřebují při investici do copy umět líp odhadnout byznys dopad nakoupené práce. Bez toho se těžko můžou rozhodnout, zda chtějí zaplatit za hodinu práce toho či onoho 490 nebo 1590. Na vlastní plaformě se to ještě celkem dá, ale na webech třetích stran je to ořech. Zkusím se o tom rozepsat někdy příště.

    Z druhé strany by copywriteři měli jít téhle potřebě podstatně víc naproti ve své prezentaci, nabídkách i referencích a prokázat, že se koukají nejen na jazykově/kreativní stránku věci, ale i na tu výkonnostní. Už to by je dramaticky odlišilo v davu. A finálně myslím, že je to primárně v jejich zájmu a jejich vlastní úkol – dostat trh do takové úrovně pochopení, že jim lépe porozumí. A to fakt není o vysvětlování trpného rodu, nepoužívání klišé nebo bolístkách kreativní tvorby – ale o potřebě byznysu, dělat byznys.

    Na konci jsou zadavatelé ochotnější platit za dobrou práci, jejíž hodnotě lépe rozumí a dokážou si mezi copywritery objektivněji vybrat :-)

    Závěrem k postřehům stran pracovní kultury – uznávám, že řada z těch věcí není výjimečná pro copywritery a objevuje se i u dalších profesí (potažmo všech). Já osobně jsem je v tomhle případě vnímal v rámci digitálu intenzivněji, než jinde. Možná je to tím, že copywriteři jsou jako kreativci z podstaty víc bohémové, méně svázaní některými typy zvyklostí.

  16. Lukáš Pítra Michal - 25.8.2016 (12.38)

    Tak hlavne, aby ti bylo levne… Libi se mi, ze Lukas chce, aby se jel kopik podivat treba do fabriky. Taky jsem to ored dobou internetu delal. Ale mesicni pausal za cca 4 novinove strany byl 25.000,- + naklady. Zaplatis to Lukasi?

  17. Lukáš Pítra Lukáš Pítra - 25.8.2016 (12.48)

    Já on-site jezdím pravidelně, jsem u klientů víc, než ve vlastní kanceláři. Jo, pokud za jeden den s týmem zvládnem to, co by trvalo dva dny upachtěných rešerší doma, tak to samozřejmě platíme – jako kterýkoliv jiný pracovní čas.

    Na druhou stranu já typicky na startu větších projektů, kdy se se vším seznamuju, účtuju klientům 50% standardní sazby. Beru to tak, že poznání klienta je v mým nejlepším zájmu a chápu to jako vklad do budoucí spolupráce. Na jednom mandayi to není velká zátěž, naopak obvykle super zkušenost ve více rovinách. Na vliv na vztahy a vnímání přístupu ani nemluvim.

    „Hlavně aby to bylo levně“ – k tomu se nebudu vyjadřovat, až nebudeš mít ruce v Placlách apod. tak to můžu vzít seriozně. Snad mě chápeš :-)

  18. Lukáš Pítra Diginomad - 25.8.2016 (14.22)

    Vše už se x-krát probíralo, z obou stran. Dělal jsem copywriting, zároveň nyní zaměstnávám textaře. Není to snadné a najít slušnou a oboustranně výhodnou spolupráci prostě JE problém.

    Osobně si proklepnu reference, zadám první lehkou zakázku a pak buď proplatím a další nebude, nebo pokračuju ve spolupráci. Zatím jsem sehnal dva dobré copywritery, několik slíbilo a ani nezačali, dva vyhnili.

  19. Lukáš Pítra Anna Sálová - 25.8.2016 (15.01)

    Vždycky mě pobaví pobaví řeči typu: „Možná je to tím, že copywriteři jsou jako kreativci z podstaty víc bohémové, méně svázaní některými typy zvyklostí.“ Kdo kdy stanovil, že jsou to z podstaty nějací rozevlátí básnící oproti jiným profesím? Navíc, pokud na takového narazíte – bývá to ten nejhorší typ copywritera.
    Nejlepší/nejspolehlivější copywriteři podávající konzistentní výkony bývají dle mých zkušeností naopak velice strukturovaní lidé – ovládají pravopis, přemýšlejí logicky, neustále se vzdělávají, mají široký rozhled a hlavně střízlivý náhled na věc se snahou dostat se z bodu A do bodu B. Většina tzv. copywriterů nebo kreativců se do bohéma a excentrika stylizuje, aby mohli plácat na poradách, aniž by došlo na to, co bude, do kdy a za kolik. Text si po sobě ani nepřečtou a klienta jejich „odvaha“ typu spousty hravých slov spíše vyděsí. Napsala jsem na podobné téma článek http://annacopy.cz/2016/03/31/4-typy-copywriteru-ktere-nechcete-potkat/. Na druhu stranu jsem se setkala i s tím, že klient byl zklamán, že na schůzku nedorazil onen kašpárek, kterého po masáži, že každý copywriter musí být bohém s baretem, očekával :-)

  20. Lukáš Pítra Václav Bartoš - 26.8.2016 (0.55)

    Jak čtu, je to už nějaký pátek, co jste byl na PlaCle. Psali se tam šílené věci a kolikrát nedávaly věty smysl. S tím jsme se rozloučili před dvěma lety. Čas od času se stane, že i zkušení autoři jednoduše zešílí.

    Proto jsme z nejlepších blogerů vybrali redaktory, kteří píší texty pro méně schopné. Když si inzerenti na kvalitu textů blogera stěžovali, dali jsme mu na výběr. Buď odejít nebo si texty nechat psát. A teď jsme před čtvrt rokem zavedli kontrolory – z nejlepších redaktorů se rekrutovali tři, kteří dnem i nocí bdí nad kvalitou textů. Kontrolují si i své texty mezi sebou a i těm nejlepším uteče nějaký ten překlep. Nedokážu si proto představit sólo práci bez sehraného týmu, kde jeden tvoří text, druhý jej řeší po obsahové stránce, další kontroluje stylistickou a gramatickou stránku a všichni jsou v kontaktu se zadavatelem. A ještě my nad tím jsme jako arbitři pro případy sporů.

    Záměrně nemluvím o copywritingu, ale o redakční práci. Copywriting je ještě o jeden, dva stupně náročnější. A minimálně o jednu osobu musí být bohatší, aby byl kvalitní.

    Když se ptáte na cenu, to, co jsem popsal, nabízíme inzerentům v rámci poptávek POUZE NAPSÁNÍ za 300 Kč za normostranu. Ale copywritingem bych to nenazýval, je to čistě příprava textu, redakční práce.

  21. Lukáš Pítra Radka Legerska - 26.8.2016 (7.44)

    Vašek nám tady jasně napsal, že copywriter je v podstatě člověk neschopný samostatné práce. Potřebuje nad sebou ještě kontrolora, protože se neumí domluvit s klientem sám. A 300,-/normostrana? Tak to by to ten člověk musel napsat hned, z fleku, bez rešerží a jakékoli jiné přípravy. Natož aby jel za klientem. A jestli kvalita textu spočívá v tom, že někdo zkontroluje gramatické chyby…chudák zadavatel.

  22. Lukáš Pítra Vaclav Bartos - 26.8.2016 (9.38)

    Radko, to jsem vubec nerekl. Napsal jsem, ze copywriterska prace je jeste o nekolik pracovnich cinnosti komplikovanejsi. Pokud by si inzerent koupil text s korekturou (kontrolor kontroluje preklepy a nelogicnosti), uz jen na tom je text na PlaCle drazsi a prijde na 390 Kc za normostranu. A to stale hovorim vyhradne o redaktorske praci.

    Skutecnou copywriterskou praci vcetne komunikace s klientem atd. vidim tak nekde na 2000 Kc za normostranu.

    I kdyz Vam reknou, ze copywriteri na normostranky neuctuji.

  23. Lukáš Pítra CopyCon - 26.8.2016 (17.13)

    Vaši poptávku jsme při slalomu museli někde vytrousit nebo svištěla tak rychle, že nás minula. Pokud stále hledáte, přibrzděte, zapíchněte hůlky do sněhu a napište nám na my@copycon.cz. Nasadíme lyže a sjedeme všechny kopce společně. Ukázkovým carvingem a bez pádů. Ani helma nebude třeba.

  24. Lukáš Pítra Katka Pavlíčková - 28.8.2016 (14.28)

    Děkuji za hutný a obsahově zajímavý článek. Zaujal mě titulek a četla jsem až do konce. Důvod? S copywritery mám taktéž nemilé zkušenosti.
    Před časem jsem hledala do mého projektu copywritera/y, kteří by byli ochotni se podělit o nějaké know-how (a ne zdarma) a tipy, jak některé věci dělat lépe. S čím jsem se setkala? Neochota komunikovat (odpovědi na emaily za 14 dní), reakce na sociálních sítích nula (i přesto, že tento typ komunikace preferovali na prvním místě), telefonní čísla zásadně nedávají, takže člověk nemůže ani zavolat, aby proces urychlil :)) Ve finále jsem to po několika pokusech vzdala a to jsem dostala doporučení na konkrétní lidi. Co mě na těchto lidech ale krká je ta hraná přetvářka: na sociálních sítích si hrají na rebely, kteří věčně nemají na živobytí, ale jakmile jim člověk nabídne seriózní práci, najednou o to vlastně nemají zájem :))) Ani nevím, jestli tenhle typ lidí chci pochopit. Myslím, že práce některých copy jedinců je až zbytečně předceňována :) Doufám, že to bylo jenom špatným obdobím nebo špatnými kontakty a nemusím copíky házet do jednoho pytle:)

  25. Lukáš Pítra Ondřej - 28.8.2016 (14.42)

    Když tak čtu všechny reakce ze strany zaměstnavatelů, musím se zeptat. Kde vlastně copywritery sháníte? Chodíte na ně do lesa?
    Osobně se pohybuji na webtrh.cz, copywriteri.cz a copywriting.cz, ale žádné podobné nabídky jsem tam moc nezaznamenal. Nebo jich je zhruba tolik, jako práce chtivých migrantů.

  26. Lukáš Pítra Radek - 29.8.2016 (10.49)

    Už jsem si říkal, že by se tu migranti neukázali. No, tak jsme se zasmáli, za břicha popadali a popojedem.
    Výkonnostní copywriting? Jako vážně? To si v reálu představujete jak? Pokud člověku na web nikdo nechodí, nezmění se to nejspíš ani po tom, co ho někdo přepíše do krásna. A pokud na něj nasadí reklamy, tak jde kredit za PPCmanem, FBmanem, MailingManem, SEOmanem nebo za jiným, výkonnostně orientovaným typem.
    Copík musí umět v první řadě vysvětlit, proč je stávající text nefunkční, jak ho nahradit (a proč) a dát svůj rozum k dispozici někomu, kdo ho zužitkuje dál (samozřejmě, pokud je už dohodnutý nějaký rámec spolupráce). Ale jako že by nějaký copywriter prohlásil – nechte mne jen přepsat váš web a váš obrat se díky němu zvýší o 20 %? Fakt si takového střelce neumím představit.
    Obecně se Lukáši zkuste trochu oprostit od: Podle sebe soudím tebe. A čert vem nějaké z prstu vycucané bláboly o rozevlátosti textařů.

  27. Lukáš Pítra Lukáš Pítra - 29.8.2016 (12.31)

    Výkonnostní copywriting myslím zcela vážně. Nevím jak vy Radku, ale já mám copywritery primárně pro obsah mimo vlastní web, než na něm. A pokaždé se snažím sledovat nějaký cíl vyjádřitelný nějakou metrikou.

    Ale i kdybych zůstal u vaší verze, že „Copík musí umět v první řadě vysvětlit, proč je stávající text nefunkční, jak ho nahradit (a proč)“ tak předpokládám, že tohle se odvíjí zase od nějakých víc či míň výkonnostních kritérií. Tím neříkám, že dobrý text je jen o počtu konverzí, ale je taky mimo jiné o nich (ať už je konverzí cokoliv). Nebo jak vysvětlujete zadavatelům, že text je nefunkční? Nechcete sepsat nějaký příklad reálného textu na webu a vašich připomínek, proč je nefunkční? Možná si to jen neumím správně představit.

    To je právě to, o čem článek trochu je a v čem si s copywritery asi nerozumím – pro mne dobrý copywriting není jen o nějaké jazykové/slohové/gramatické kvalitě ale taky o tom, jak pomůže výkonu. A vadí mi, že si nad tím copywriteři často umývají ruce (tohle my neřešíme, to je kakaná komerce, my píšem hezkej text) nebo to vůbec neřeší.

  28. Lukáš Pítra Radek - 29.8.2016 (12.58)

    Já copywritery nemám – já jsem jedním z nich :) Nicméně ok – pokud se budem pohybovat mimo vlastní web. Máte metriky pro konkrétní kanál, nebo i pro všechny, kteří se na něm podílí? Tzn. pokud klient spáchá e-mailing, jak by měl být hodnocen ten, kdo pro něj zajišťoval copy? A ten, kdo vybíral databázi? A ten, kdo vybíral produkty? Nebo prostě vezmem jednu celkovou osobu, která za majling odpovídá?
    To samé banner – někdo nemá kapacity neustále testovat, jak funguje banner s textem A a grafikou A, s textem B a grafikou A, s textem B a grafikou B… Jak jsem psal – tohle nějak nezvládám pobrat. Ale je dost možné, že problém bude ve mně :)
    Nebo děláme produktová videa – je třeba scénář, video, dabing, … – Asi budete řešit dopad videa jako celku než výkon jednotlivých částí.
    Nefunkční texty – tady se bavím třeba o nějakém rozumném průchodu objednávkou, nabízení dalších služeb přímo v košíku a podobně. Nebo se s klienty bavím o tom, proč není dobré a) mít jen jeden nebo dva řádky u popisku produktu (který si zaslouží vác) a pak už jen technické hodnoty. Nebo naopak hyperpoetická spojení a pak technické hodnoty (třeba u vrtačky :)).
    Každopádně pokud vám copík řekne, že jakože kakaná komerce, tak je to idiot (chtěl jsem napsat no offense, ale vlastně klidně i s ní). Páč ta komerce ho nejspíš živí. Ale hlavně když jsem se naposledy koukal, kdo, kdy a kde hledal nějakého textaře, tak to bylo dost často spojené i s ideamakingem (jo, šlo hlavně reklamky). A ty už mají na výkon jiné kádry – asi i proto nikdo moc neřešil efektivitu copy.

  29. Lukáš Pítra Marek Prokop - 29.8.2016 (18.14)

    Lukáši, nevím, zda je to příčina problému, ale podle toho popisu jsi nehledal copywritera. Práci, kterou popisuješ, dělají novináři, publicisté, pisatelé dokumentací apod. Škoda, že se moc neujal termín content writer, všechno by se pak domlouvalo jednodušeji.

  30. Lukáš Pítra Radka Legerska - 29.8.2016 (18.21)

    Marku, a jsme zase na začátku :), protože: Kdo je vlastně copywriter?

  31. Lukáš Pítra Marek Prokop - 29.8.2016 (18.22)

    Radko, copywriter je reklamní textař :-)

  32. Lukáš Pítra Radka Legerska - 29.8.2016 (18.27)

    Marku, to už právě dávno ne, náplň práce copywritera se rozrostla z mezí tohoto pojmu mnoha směry :) A mně připadá, že málokdo ví, jak to uchopit a co po copywriterovi vlastně chtít. Pojem „content writer“ by odpovídal daleko lépe…ale jestli se to uchytí, těžko říct.

  33. Lukáš Pítra Marek Prokop - 29.8.2016 (18.33)

    Nevím, Radko, podle mě se práce copywritera nerozrostla, jen se ten termín používá chybně. Přesněji řečeno, ten široký význam je strašně nepraktický. Věřím, že kdyby Lukáš místo copywritera hledal sportovního novináře na volné noze, polovina problémů mu odpadne.

  34. Lukáš Pítra Lukáš Pítra - 29.8.2016 (19.13)

    Marku, to je dobrá úvaha. Zkusil jsem si cvičmo pohledat sportovního novináře na volné noze a bez úspěchu.

    Potíž bude IMHO v tom, že i novináři, publicisti atp o sobě v obchodním styku přemýšlí a mluví jako o copywriterech – tedy aspoň ti, co chtějí psát komerční texty. S pár novináři jsem se potkal, ale to jsou zase lidi z médií, kteří se pyšní tím, že na ně nemá byznys vliv (ha, ha! .. ale to je jiné téma :-)).

    Jak z toho ven?

  35. Lukáš Pítra Jana - 29.8.2016 (19.16)

    Content writer? Naprosto výstižný a krásný termín!

  36. Lukáš Pítra Václav Bartoš - 29.8.2016 (19.22)

    My jim říkáme redaktoři. Mám raději české a srozumitelné výrazy. A celá služba za 300 Kč/NS se jmenuje Napsání redaktorem s editací textu. Takže je v tom i práce editora. Prostě klasická redakční práce. Naši zákazníci obvykle anglickým termínům nerozumí a byl by v tom ještě větší zmatek, než v těch copywriterech. Už jen cena v řádu stovek za NS napoví, že se o copywritera jednat nebude.

  37. Lukáš Pítra Marek Prokop - 29.8.2016 (20.52)

    Lukáši, novináři svou práci nikde neinzerují. Hledají se tak, že je znáš, nebo oslovíš na přímo ty, jejichž články někde čteš. A nemusí to být jen klasičtí novináři, klidně i bloggeři apod.

    A jinak moc moc souhlasím s Václavem nade mnou. Ty stavíš redakci, takže se musíš v prvé řadě přepnou z marketing módu do media módu. Proto ostatně nemám rady typu „budujte obsah“ rád, protože běžné firmy neumí být médii.

  38. Lukáš Pítra Martin - 30.8.2016 (11.05)

    Přidám svou zkušenost ze spíše levnějšího spektra. Vyzkoušel jsem cca 20 copywriterů s cenou za normostranu od 150-500 Kč a popravdě rozdíl (komunikace/termíny/spolehlivost) nebyl příliš velký. Texty byli podle mého subjektivního pohledu lepší u těch dražších, ale ne o mnoho. Takže dál hledám copíky s cenou okolo 200 per strana, s tím že vyjde tak každý patý. Věřím, že špička která se pohybuje okolo 1000 Kč a více bude výrazně lepší, ale to je mimo finační možnosti.

  39. Lukáš Pítra Ondřej Souček - 31.8.2016 (8.07)

    Ha ha, musím říct, že tenhle článek uhodil hřebíček na hlavičku. S copywritery se roztrhl pytel a každej trochu píšeme, ne? Oddělit zrno od plev je těžký. Trochu mi to připomíná situaci okolo realitních makléřů. Může to dělat kdokoliv a spousta zadavatelů se šeredně spálí. Je mi z toho tochu ouzko…

  40. Lukáš Pítra Honza - 31.8.2016 (8.16)

    Hezký den, mám jednu poznámku k pojmům – copywriter byl vždycky člověk, co seděl v reklamní agentuře, vymýšlel claimy a způsoby, jak zaujmout klientovu cílovku – a to psanou formou. Občas napsat text na plakát nebo leták, nad tím většinou ohrnoval nos. Lidi, kteří se dnes označují za copywritery, jsou většinou trochu jinde. Bez urážky. Označil bych je za content creatory, pokud bychom zůstali i angličtiny.

    Copywriterů je pořád málo, jsou vzácní, dobře placení (i když to není co bývalo) a dělají podle mého názoru pořád to, co před deseti lety. Myslím si, že autor článku hledá přesto content creatory, a to velmi schopné a výjimečné. Pokud najde někoho, kdo bude vyhovovat, měl by si toho člověka vážit a zaměstnat ho na plný úvazek :-)

  41. Lukáš Pítra Markéta Kuchařová - 31.8.2016 (22.30)

    Tak to se těším až se s vámi podělím o příběh s jedním klientem /ve zkratce příběh o tom, jak jsem zase pracovala zadarmo/. Řekla bych, že copywriteři jsou zkrátka úplně stejně nemožní jako třeba učitelky, muzikanti, marketéři, řidiči, kuchaři, servírky.. tedy i jako klienti, kteří je poptávají – zkrátka jako lidé. (Pak je zde jeden copywriter, který je naprosto debilní – a to jsem já (o tom někdy jindy). Jenže vtip je v tom, že dneska to na trhu práce chodí trochu jinak. Už nestačí si vyvěsit inzerát na vlastní web, napsat pár mailů nebo se teda plácnout přes kapsu a zaplatit si inzerát na jobs.cz – nic z toho k vám nemusí přivést schopného člověka (ale může – to je fakt – otázka je ale, jak dlouho vám to vydrží). Dneska se musí firmy snažit, hledat, lovit, kvalitně se prezentovat, nabízet něco extra, být cool atd. atd., aby u nich vůbec někdo chtěl pracovat:) Personální agentury nabízí uchazečům odvoz do práce po několik let zdarma:) Tedy, jestli si myslíte, že nabídka – napište zkušební text (tady k tomu máte tunu materiálu), detailně vysvětlete, jak pracujete; budeme vás řádně buzerovat a pak si vás možná vybereme – k vám přivede tunu talentovaných lidí … tak to tedy, nevím, kde žijete:) Píšu samozřejmě s nadsázkou. Ale vím sama moc dobře, že si k sobě najdu kvalitního copywritera (kolegu) až po tom, co budu mít co nabídnout (když to tedy hned nebude nadstandardní ohodnocení). Ty, které hledáte, nejspíše nehledají vás. To je ten problém:) Já osobně se vyhýbám projektům, kde za obsah (a marketing) ručí SEO specialisté a podobní maníci. Většinou mají velice konkrétní představy a špatný vkus.

  42. Lukáš Pítra Václav Bartoš - 31.8.2016 (22.40)

    Markéto, a ten příběh?

  43. Lukáš Pítra Markéta Kuchařová - 31.8.2016 (22.45)

    Ha. No, vida. Zrovna jsem chtěla napsat, že miluju Václava Bartoše za to, že je všude, kde se řekne Placla:) PřÍběh mám rozepsán a nemohu ho teď najít. Tak třeba jindy:) Dobrou.

  44. Lukáš Pítra Václav Bartoš - 31.8.2016 (22.59)

    Tak jest… třeba u tweetu jedné Michaeli, že by ho hned plácla: https://twitter.com/mickeyftjustin/status/769913456426377216

    Ono je to taky trochu tím, že si hlídáme s Michalem Kubíčkem naši značku. Dovolujeme o ní mluvit jen těm, kteří o online marketingu něco vědí, což Lukáš Pítra bezesporu je.

  45. Lukáš Pítra Markéta Kuchařová - 31.8.2016 (23.08)

    Cože:) O vaši značce přece může mluvit, kdo chce. To si snad dám na twitter:))

  46. Lukáš Pítra Tom - 2.9.2016 (9.36)

    Dělat copywritera je pro mě osobně snadná věc jelikož jsem v minulosti dělal herní recenze ale dělám věci pro sebe a lajcky řečeno copywritingem se uživit nedá. Je to nevděčná práce, tak svůj skill radši využívám pro sebe. Nechápu proč má tolik lidí problémy s copywritingem asi na to nemaj talent.

  47. Lukáš Pítra Matej Z. - 6.9.2016 (12.42)

    Zdravím Lukáš,

    1000x úprimná vďaka za tento článok. Vyvolal vo mne toľko otázok, že neviem, nad ktorou mám meditovať skôr. Robím si aktuálne nový web. Som copywriter – aspoň som si to doteraz myslel, ale po prečítaní článku a diskusie pochybujem o všetkom, čo som považoval za jasné. S potešením som sa nenašiel v takmer žiadnom z Vašich deptabodov, v niektorých možno trošku, ale aj tak si teraz nie som istý, či som ho urobil dobre. Mám sto chutí rozbehnúť si vlastný prieskum o tom, ako vlastne moji klienti vnímajú copywriting a copywriterov, pretože v tejto chvíli si kladiem jednu brutálnu otázku, totiž:

    Kto sakra vlastne som? A čo to sakra robím?

    Pretože ak je copywriter človek, ktorý píše texty, tak ja teda neviem. Pracujem napr. teraz s jednou klientkou na jej novom webe. Rozpočet je, vzhľadom na web, taký skôr „lite“, takže ho robím sám. Toggl mi hovorí, že zatiaľ som na tom projekte strávil 28 hodín. Zatiaľ som nenapísal ani čiarku. Riešili sme brand, riešili sme persóny, riešili sme dizajn služby, riešili sme obsah a štruktúru webu. Dajme tomu, že keby som pracoval so samostatným UXákom, na ktorého ale nemáme v tomto projekte rozpočet, tak by tých hodín bolo… no, stále asi aspoň 20.

    V každom prípade sú to všetko veci, o ktorých si myslím, že by mali zaujímať aj copywritera a mal by do nich v projekte kecať. Lenže zároveň viem, že vo veľkých tímoch dostane copík často už len predžuvanú a spracovanú potravu v podobe brand indentít, archetypov, persón, výstupov analýz kľúčových slov a neviem čo všetko ešte. Inde si aj tak ešte musí volať/chodiť za klientom sám a cucať z neho ďalšie hektolitre informácií, pretože to vyššie uvedené niekto spravil nedostatočne. Ale ak vyššia moc dá, zadanie je krásne, čisté a jednoznačné a jemu stačí už len premyslene ťukať do klávesnice.

    V jednom aj druhom prípade ide o človeka, ktorý je nepochybne copywriter.

    Potom existuje aj taký copywriter, akého ste hľadali napr. vy. Niekto, kto dlhodobo tvorí obsah firemného blogu. Ten pracuje zase trochu inak – je zbytočné to rozvádzať.

    Potom je „copywriter“, ktorý sa neštíti písať texty za 80 Kč / NS (stojím si za tým, že cena za NS je nonsens) a prispieva k tvorbe generického internetového balastu. Je to tiež copywriter?

    Pre mňa nie. Pre mňa je copywriter človek ktorý tvorí *zmysluplné* texty. Texty, ktoré vznikajú pre špecifický účel. Úlohou copywritera je identifikovať tento účel (pretože nie vždy v tom má klient jasno) a urobiť všetko preto, aby tento účel splnili. Gro jeho práce je o zodpovedaní otázok, ktoré mu v súvislosti s touto úlohou vyvstanú a starosť o to, aby bol text správne nasadený. Písanie je len taká nenápadná zábavka niekde medzi tým.

    Píšete, že copywriteri na svojich weboch často obsahujú zmysel copywritingu ako takého. Ono je to možno aj tým, že majú pocit, že ľudia nechápu zmysel copywritingu ako takého. Že sa tak nehorázne rozchádzame v predstavách, čo všetko copywriting obnáša. Že sa motáme v buzzwordoch a vymýšľame stovky špecifických marketingových pozícií, pričom nakoniec ktokoľvek môže robiť čokoľvek.

    Takže čo nám ostáva? Písať na vlastných weboch o tom, čo si myslíme, že vlastne robíme. A nediviť sa tomu, že keď oslovím copywritera s tým, že potrebujem copywritera, môžeme mať obaja dosť odlišnú predstavu o tom, čo vlastne potrebujem.

    Budem nad tým pri tvorbe svojho nového webu ešte premýšľať, čo ma vôbec neteší, lebo som ho tento týždeň chcel spustiť.

  48. Lukáš Pítra Marek Prokop - 6.9.2016 (13.05)

    Perfektní komentář, Matěji. Myslím, že se nemusíte trápit, co jste. Z nejlepších copywriterů se v reklamkách stávají kreativní ředitelé a Vy už k tomu tím, co děláte, máte hezky našlápnuto. Ať se vám daří.

  49. Lukáš Pítra Matej Z. - 7.9.2016 (9.57)

    Ďakujem Marek, priznám sa, že v tom kreatívnom direktorovaní sa asi vidím najviac. Akurát uvažujem nad tým, do akej miery sa to dá robiť na voľnej nohe.

  50. Lukáš Pítra Lenny - 4.10.2016 (11.19)

    No jo. Vy jste to třeba myslel dobře, ale pochopte, že lidi, kteří chtějí pro někoho psát, se v 90 % setkávají s přístupem: napište nám zadarmo ukázkový článek (nebo 2) + udělejte nějakou další práci (třeba zhodnocení webu, ukázková kampaň na FB) a pak se s váma budeme bavit. A pak (po x hodinách práce „na ukázku“) se s náma baví stylem: toho psaní vlastně nepotřebujeme zase tolik, takže budete navíc/ze začátku i pomáhat ve skladu, berete? Nebo případně chtějí na ujištění ještě jednu práci zadarmo a pak už se neozvou (ano, o nekomunikaci zadavatelů bych mohla napsat román). Vy byste se k nim asi choval jinak, ale chcete, aby po x-té zopakovali něco, co si už x-krát řekli, že je chyba – začali se zajímat a pracovat na něčem, co jim nakonec nikdo nezaplatil. Nevím, jak pracné je najít dobrého kopíka, ale najít dobrého šéfa (tj. který jedná na rovinu, za práci platí, nemění neustále dohodnuté podmínky a termíny atd.), to je fakt challenge…

  51. Lukáš Pítra Fanda - 2.11.2016 (17.59)

    Nevím koho jste poptával, ale znáte třeba pana Hrodka z psaniwebu.cz? Dřív pro nás občas něco dělal a vždy přišel s nám s nějakým dobrým nápadem a jeho texty byli vždy poutavé. My s nima jinak máme taky problém, ale hlavně kvůli odbornosti zaměření, nikdo našemu oboru nerozumí tak, aby o tom mohl smysluplně psát a zainteresovaní nepoznali, že o tom vlastně nic neví. Proto dál půjdeme cestou nehledání copywritera, ale člověka z oboru, který umí psát.

  52. Lukáš Pítra Adéla - 14.2.2017 (21.51)

    Copywriteři nejsou? Já jsem copywriterka a pro změnu mi přijde, že není práce… Přes weby typu Easytask to nemá cenu, protože zadavatel si vybere toho, kdo je ochotný psát články za 100 Kč za kus. Dokážu nabídnout všechno, co by měl podle vás copywriter mít – komunikaci, zájem, pečlivost, zkrátka pracovní návyky, které pokládám za běžné -, ale k čemu mi to je, když o to klienti nestojí.

  53. Lukáš Pítra Rastislav Ďuriš - 10.4.2018 (13.29)

    Hedám copywritera na dlouhodobou spolupráci- pište na durisrastislav1@gmail.com

  54. Lukáš Pítra waiting - 19.9.2018 (19.27)

    My už si raději články píšeme …



Podělte se o názor

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *