Lukáš Pítra

Lukáš Pítra.

Jsem SEO specialista & PPC fanda na volné noze. Stavím mosty mezi lidmi, weby a vyhledávači. Svoji práci miluju, už 9 let.

Twitter

Nejnovější tweety:

Kvalitní odkazy – kde je hledat?

30. červnaec 201335 komentářů

Kdo se trochu zajímá o SEO tak už dobře ví, že hromadné registrace do free-for-all katalogů a PR články na obsahových farmičkách už moc nefrčí. Chudáci majitelé webů slyší zleva zprava, že teď žijeme konečně ve věku hodnotných a relevantních odkazů. Čím víc různí tučňáci drtí léta mrzačené odkazové profily, tím víc na konzultacích slýchám dotaz „no jo, my víme my víme, ale kde takové odkazy sehnat?“.

Odkazy, na které klikají vaši zákazníci, jsou černým zlatem SEO.

Cest a taktik jak dobrý odkaz sehnat je hromady. Co si pamatuji, tak třeba Marek Prokop jich na svém školení SEO a linkbuilding uvádí vyšší desítky. Já se dnes chci podělit o ty, které mně osobně pro mé klienty (zpravidla e-shopy) fungují nejlépe.

Zapomeňte na chvíli na vyhledávače

Řadě mých klientů vůbec nejvíc pomůže překonat mentální blok živený zhovadilým termínem „optimalizace pro vyhledávače„. Linkbuilding je pro ně leckdy bohužel jen honbou za jakýmisi ranky, počty odkazů, přelévání džusu. Lpění na technikáliích je hrozně svazující, vykašlete se na to.

Zkuste na chvíli neřešit, jestli je nějaký odkaz follow či no-follow nebo jestli si nedej bóže nevyměníte odkaz s někým o jeden rank „horším“. Myslete v prvé řadě na to, jestli na případný odkazující web chodí někdo, kdo by chtěl vidět web váš a nejlépe na něm spáchat konverzi.

Stopujte svoji cílovku

Jedny z nejlepších odkazů můžete získat tam, kde lidé aktivně řeší váš byznys. Diskuzní fóra, poradny, komentářové přestřelky pod články, skupiny na sociálních sítích, komunitní weby, vlivné blogy, shromaždiště vašich haterů – to jsou vaše cíle. Prožeňte vyhledávač dotazy, kterými se lidé ptají na otázky spojené s výběrem (které lyže si mám koupit jako začátečník?), používáním (kam mám jet na dovolené na výlet?) nebo údržbou (jak mám zrychlit svůj notebook?) produktů či služeb, které nabízíte.

Najděte místa, kam vaše cílovka chodí pro informace a zapojte se do komunity. Zkuste příliš netlačit na pilu. Není nutné do prvního diskuzního vlákna hned sázet odkazy na nejziskovější produkty, lidé vás prokouknou. Snažte se skutečně pomoci – přineste do diskuze užitečné informace přímo od zdroje, raďte, pomáhejte, vyvracejte mýty a pověry, ukažte přesná čísla, podělte se o zkušenosti.

Tip: Používejte nástroje na sledování zmínek (třeba Mention) a buďte v obraze, kde se co o vybraných tématech šustne. Až najdete první zajímavé weby, jděte o krok dál. Zjistěte si, na které autoritativní weby či autory lidé dál odkazují, které zdroje si spontánně doporučují. Zkuste nejprve sondovat – vžijte se do role svého zákazníka a položte komunitě pár zoufalých dotazů a sledujte, kam vás nasměrují. S nalezenými autoritami zkuste navázat spolupráci (např. vlivným bloggerům nabídněte žhavé novinky k ozkoušení a recenzi).

Pomáhejte a usnadňujte

Chodíte někdy do velkých nákupních center? Možná jste si všimli, že se na vás ze všech stran valí nepřeberná nabídka, ale jen velmi málo pomocných rukou. Milého, trpělivého a znalého prodavače aby člověk ztracený v regálech pohledal. S e-shopy se to bohužel u nás má dost podobně. Zkuste vystoupit z řady vnucovačů a pomozte svým návštěvníkům dobře si vybrat (používat, ušetřit, nerozbít, využít na maximum, … ). Vybudujete si tak vděčný, dobře odkazovatelný obsah, který vám může vydělávat měsíce, ne-li roky.

Základem k úspěchu je „myslet to upřímně“ a práci neodfláknout. Nicneříkajících SEO textů a lá Jak vybrat postel je plný internet. Buďte raději struční, konkrétní a užiteční. Vylaďte i základní texty na webu tak, aby se v nich i prase snadno a pohodlně vyznalo. Obalte obsah účelným, čistým designem. Obohaťte svůj e-shop o jednoduché funkce, které lidem usnadní život (krásný příklad je garáž v e-shopu Smallcars.cz umožňující sběratelům modelů uspokojit neodolatelnou touhu pochlubit se světu se svou sbírkou).

Užitečný obsah nabízejte v co nejlépe stravitelné formě. Hrouda textu se čte prostě blbě, aneb obrázek za tisíc slov. Nebo video. Nebo interaktivní stránka. Nebo aplikace. Vyberte si :-)

Tip: Lepší než teoretický blemc je zkouška praxí. Testujte, recenzujte a srovnávejte své produkty (hezky to dělá třeba Hanibal nebo Megapixel). Ukažte, jak je v praxi nejlépe používat, čeho se vyvarovat. Přizvěte si na pomoc profesionály nebo nadšené amatéry, pro které je váš produkt koníčkem. A že nevíte, co vaše cílovka řeší za problémy? A zkusili jste se zeptat? :-)

Spolupracujte s médii

Je možné, že ve vašem oboru existuje celá řada více či méně specializovaných médií s věrnými čtenáři. Než si začnete číst inzertní podmínky a přemýšlet o reklamním prostoru, zamyslete se, jestli jim nemůžete nějak pomoci. Nabídnout redakcím informace, které by si samy sháněly jen obtížně. Informace z výroby, zajímavá data, zkušenosti, drby ze zákulisí. Kamarádšofty s médii mi nejlépe fungují v B2B segmentech – my vám přineseme na zlatém podnose exkluzivní expertní informace , za které vám čtenáři utrhají ruce. Zodpovíme jejich složité otázky. Umožníme jim nahlédnout pod pokličku. Vy na nás za odměnu odkážete. Win-win.

Tip: nespammujte redakce nudnými tiskovými zprávami. Skvěle mi fungují osobní schůzky – potkejte se na obědě, ptejte se a naslouchejte. O čem byste chtěli psát? Co vaše čtenáře zajímá? Který obsah se vám nejlépe prodává? Jé, to je náhoda, tomu my docela dobře rozumíme.

Inspirujte se u konkurence

Objevovat Ameriku znova a znova bývá nákladný opruz. Pokud je ve vašem byznysu šikovný Kolumbus, inspirujte se. Investujte do nástrojů jako je MajesticSEO nebo Ahrefs a mrkněte se, kdo odkazuje na vaši konkurenci. Vyplatí se na začátku weby zařadit do škatulek (skvělé, možná, odpad). Odpady se budou dost možná často opakovat – mít jejich seznam a umět je rychle odfiltrovat vám značně zrychlí práci (mám na mysli různé katalogy a lá info-město.cz, postni-článek.cz aspol.)

Ve smyslu konkurence o pozornost nemusí být vaší konkurencí jen další prodejci čehosi, ale také různá oborová sdružení, spotřebitelské kluby, tematické sekce v médiích – jakékoliv živé weby, kam lidé chodí pro radu, pro inspiraci, postěžovat si.

Tip: Konkurenci se silnými odkazy najdete nejrychleji dotazováním v Googlu na spíše obecné, silně konkurenční výrazy. Rychlým indikátorem reálné kvality webu je aktivita okolo něj (sdílení, komentáře, aktuální články, nedávný vývoj vlastního odkazového profilu).

Potkávejte se s lidmi

Dobrý linkbuilding je o budování vztahů s lidmi a vztahy se nejlépe budují tváří v tvář. Zejména pokud řešíte linkbuilding interně, měli byste mezi lidi ze svého oboru vyrazit. Výstavy, veletrhy, konference, předváděčky nových technologií, srazy nadšenců, soutěže. Seznamte se se svými zákazníky a lidmi, kteří mají na jejich nákup vliv (odborníci, celebrity, profesionálové). Zůstaňte lidmi – raději než obíhat všechny s vizitkou a snažit se někam propašovat reklamní letáčky si prostě jen povídejte – zjistěte, co je trápí, co by je zajímalo, co je na vašem webu štve, co jim na trhu chybí.

Tip: Často slýchám, že se v oboru klienta nic podobného neděje. Typicky pokud jde o technické nebo průmyslové produkty. Mám řešení: zkuste něco aktivně zorganizovat. Nabídněte lidem příležitost se poznat, vyměnit si zkušenosti, pobavit se, vyjádřit svůj názor či kritiku.

A co vy, jaké máte oblíbené postupy? Podělte se s námi o tipy :-)

30.7.2013 napsal Lukáš Pítra

Líbí se vám článek?
Sdílejte ho, prosím :-)
 
   
Přidat komentář

Komentáře (35)

  1. Lukáš Pítra Jan Nachtigal - 30.7.2013 (8.17)

    Hezky jsi to sepsal :-) Platné do chvíle, než ti klient „pomůže“, protože se prý asi flákáš a jemu ty odkazy přibývají nějak pomalu. Třeba takhle – http://www.stovkomat.cz/Odkazy/775/50-000+-zp%C4%9Btn%C3%BDch-odkaz%C5%AF!!!-2+1-ZDARMA!-Jen

  2. Lukáš Pítra Tomáš Londa - 30.7.2013 (8.59)

    Je fajn reagovat na aktuální události – od toho používám Google Alerts – pěkný článek o tom má Filip Podstavec

    Práce linkbuildera mi přijde občas docela nedoceněná – často je nutný dost obsáhlý průzkum, než vůbec přijde první odkaz a klienti by všechno rádi hned…

    Dík za článek

  3. Lukáš Pítra Lukáš Pítra - 30.7.2013 (9.19)

    Tomáši a vrací ti Google Alerts dostatek relevantních zmínek? Ptám se ze zvědavosti, mně už totiž delší dobu nepremává, jak bych potřeboval. V praxi mi mnohem lépe funguje právě Mention :-)

  4. Lukáš Pítra Tomáš - 30.7.2013 (9.24)

    Osobně mi alerts vrací hodněmálo výsledků a hodně dobře o tom napsal moz.com
    Alerts vs. Mention vs. Talkwalker, ale to určitě znáte!:) Jinak jsi to napsal moooc pěkně a myslím, že je to „jediná“ cesta..

  5. Lukáš Pítra Tomáš Londa - 30.7.2013 (9.37)

    Jde asi o nastavení – musím si samozřejmě nechávat vypisovat vše, ne „jen nejlepší“, ale jinak to není špatné. Nicméně já nejsem linkbuilder, takže možná neumím úplně docenit profesionalitu některých nástrojů :-).
    Mention vyzkouším a uvidím.

  6. Lukáš Pítra Petra Mikulášková - 30.7.2013 (12.03)

    Byla jsem minulý týden na přednášce od Vlasty Vávrů z http://www.vasecocky.cz, kde měl povídání o eshopech viz. http://www.petramikulaskova.cz/2013/07/tipy-pro-e-shopy-od-vlasty-vavru/

    Do článku jsem tu informaci nedala, co zazněla z publika na dotaz co Vasecocky.cz a SEO.

    Dle odpovědi:

    Vasecocky před lety získávaly desítky až stovky „všelijakých“ odkazů, teď již raději získají pár kvalitních odkazů a na pozicích/návštěvnosti se to nijak ztrátově neprojevilo.

  7. Lukáš Pítra Martin Henych - 30.7.2013 (12.53)

    Díky Lukáši, hezký návod, rád na něj budu odkazovat :) Jinak zejména závěr, kdy klienti nemají prostor pro publikaci, je přesný i když často možná jen netuší jak jej objevit. Google Tě bude mít rád za takové osvětové články :)

  8. Lukáš Pítra Petra Větrovská - 30.7.2013 (15.02)

    Mention je super, dík za tip, s tím se ze mě stane za chvíli linbuilder. Google Alerts mi už před časem přestaly dost vyhovovat.

  9. Lukáš Pítra Lukáš Pítra - 30.7.2013 (15.44)

    Péťo já bych neotálel, PPCčka už pro tebe nemůžou být žádná výzva .. :-)

  10. Lukáš Pítra Plaváček - 30.7.2013 (15.59)

    Google Alerts jsou dle mého soudu ve stadiu klinické smrti. Už dlouho mi nepřinesla tahle služba nic zajímavého. Mention jsem neznal, ale to je služba, která není zdarma, pokud jsem to správně pochopil.

    Jinak článek pěkný, byť zase obecný. Co ukázat něco konkrétního, aha? :)

  11. Lukáš Pítra Lukáš Pítra - 30.7.2013 (16.07)

    Plaváčku: Mention je zdarma do určitého počtu zmínek, tuším, že je to 50.000 / měsíc – což při dobře nastavených triggerech je pro menší a střední web bohatě dostačující tam a zpátky, ba i pro markeťáka spravujícího hned několik projektů. Pro ty velké už zase nebude problém si zaplatit měsíční poplatek :-)

    S těmi příklady je to trochu kříž .. klienti, kterým to na výkonu dobře funguje, se o účinné know-how moc dělit nechtějí a já zas bez souhlasu do světa nic netroubím. No ale do budoucna se vynasnažím odkázat na víc ukázek z praxe :-)

  12. Lukáš Pítra Peto - 31.7.2013 (12.10)

    kvalitné odkazy sa zháňaju ťažšie ale ak sa nato pozrieme z opanej strany tak zopár kvalitných odkazov má oveľa väšiu silu ako stovky nekvalitných odkazov

  13. Lukáš Pítra Kvasnička Jan - 31.7.2013 (18.48)

    Lukáši, moc děkuji za https://en.mention.net/, je to super, opravdu mě to nadchlo, především svým zpracováním. Zatím jsem používal jen Google Alerts, ale toto je mnohem lepší. Článek opět super, a stále je spousta lidí, kteří berou odkazy na množství, bohužel, edukace bude ještě dlouho trvat.

  14. Lukáš Pítra Dan - 31.7.2013 (21.00)

    Já myslím, že nejlepší nástroj pro budování zpětných odkazů je spolupráce linkbuilderů. Popsané metody v tomto článku jsou fajn a nic proti nim nemám ale jsou vlastně určeny pro zákazníky samotné. Těžko jako linkbuilder budu za svého zákazníka přispívat odborně na specifická fóra.

  15. Lukáš Pítra Lukáš Pítra - 1.8.2013 (18.21)

    Dane, moc tomu nerozumím – tzn. že pokud linkbuilding outsourcuji, musím na spoustu „fajn metod“ rezignovat a čekat, co mi externí linkbuilder ubastlí?

    Co se týče odborných příspěvků na specifická fóra – tam vidím roli linkbuildera v nacházení a předžvýkání odkazové příležitosti pro klientům tým (ohodnotit dané diskuzní „vlákno“ z pohledu relevance, „živosti“, expozice vůči cílové skupině a poslat klientovi odkaz s komentářem je to dobré pro to a pro to, navrhuji nenásilně odkázat tam a tam).

    Nevím také, co bych si měl představit pod tou spoluprací linkbuilderů, zkuste to rozvést prosím – z osobní smutné zkušenosti si pod tím představím tak leda různé výměnné systémy, patičková tržiště a další webtržnické pekelné vynálezy :-)

  16. Lukáš Pítra Dan - 1.8.2013 (19.59)

    Lukáši, to znamená, že nějaké „fajn metody“ také můžu zkusit dělat sám a ne jen čekat co mi externista ubastlí.

    Domnívám se, že i ty fóra patří do sekce pro klienta a ne pro externistu. Souhlasím, že externista může klientovi dodat seznam vhodných míst, kde specifická komunita diskutuje jeho business.

    Spoluprácí linkbuilderů myslím přesně to co jsi popsal. Jen to pro mě není fujtajbl. Každý linkbuilder, který to dělá již delší dobu, má určitý okruh svých stálých zákazníků, kterým stránky spravuje. Pokud se takoví linkbuildeři spojí, mohou si vzájemně vyhovět a prospět. Na výměně odkazů nevidím vůbec nic špatného. Nemám nic ani proti patičkové výměně. Spíše si myslím, že pro někoho je to aplikovatelné a přijatelné a pro jiného ne. Třeba si nedovedu představit jak ČEZ bude mít v patičce odkazy na jiné weby. Ale Autosklo u Pepana docela v klidu. Rozdíl mezi těmito subjekty asi bude také v tom, kolik jsou ochotni do nějakého linkbuildingu nacpat peněz.

  17. Lukáš Pítra Lukáš Pítra - 1.8.2013 (20.33)

    No, pokud ti linkbuildeři všichni spravují weby týkající se skel do aut případně jiných velmi příbuzných témat (např. autoservisy) a zároveň jejich klienti k takové výměně explicitně svolí, pak to smysl může dávat – ačkoliv je asi zřejmé, že odkaz kdesi v patičce pravděpodobně moc velké doporučení nepředá, pokud vůbec nějaké.

    Česká praxe je bohužel spíš taková, že ti linkbuildeři spravují weby ani tak ne o sklech do aut jako spíše o nábytku, zahradničení, levných půjčkách a análních kolících. Troufám si říct, že v takovém případě je kolaborace „linkbuilderů“ velké riziko :-)

  18. Lukáš Pítra Jan Nachtigal - 1.8.2013 (21.37)

    Lukáši, máš něco proti nábytku a zahradničení ????

  19. Lukáš Pítra Lukáš Pítra - 2.8.2013 (6.52)

    Honzo chtěl jsem naznačit, že v praxi mezi sebou oboru „spolupracujících linkbuilderů“ většinou moc nesouvisí .. v tom je nejčastěji kámen úrazu různých výměn, patiček, kamarádšoftů pod čarou … :-)

  20. Lukáš Pítra Jan Nachtigal - 2.8.2013 (7.02)

    Do jisté míry máš pravdu, na druhou stranu jsem to právě takto dost dlouho dělal – i když to možná není úplně košér:-) Napsal jsem „kluci, mám tady dva okenáře, nemáte nějaké stavaře?“ Jasně, třeba pneumatiky bych nepoužil…Ale bylo to rychlejší a efektivnější, než ty stavaře hledat a kontaktovat.

  21. Lukáš Pítra Lukáš Pítra - 2.8.2013 (7.09)

    Jasně Honzo, tak jsme to dělali asi všichni. Někdy dává smysl si tak vypomoct i dnes – problém je, že přínos těchto instatních linkbuildingových úspěchů v prášků v čase klesá. Čím častěji mezi sebou „kámoši linkbuildeři“ propojují weby svých klientů z jednoho oborou, tím větším průšvihem vznikající síť smrdí průšvihem. Nehledě na to, že odkazy v patičkách ci sekcích partnerů už ti velkou parádu v SEO taky nevyrobí :-))

    O tom je článek i moje původní reakce na Dana – myslím si (a razím ve své vlastní praxi), že tyhle snadné zdroje už jsou vyčerpané, utahané, málo účinné. A že by si linkbuildeři a klienti měli přestat plést odkaz s podpultovým melouchem a brát ho jako doporučení se vším, co k jeho získání patří :-)

  22. Lukáš Pítra Jan Nachtigal - 2.8.2013 (7.25)

    Nedávno jsem navrhl klientovi v oboru, který lze dělat řekněme v okruhu max. do 100 km, že oslovíme stejně zaměřené firmy na druhém konci republiky, protože se na ně náhodně určitě dostanou potencionální zákazníci, které nejsou schopni obsloužit a doporučení na bližší firmu by se mohlo hodit. Prý jsem se zbláznil a on že na „konkurenci“ určitě odkazovat nebude.

  23. Lukáš Pítra Lenca - 7.8.2013 (13.00)

    Skvělý článek, moc za něj děkuji, obzvláště za mention, to jsem teď přesně potřebovala.

  24. Lukáš Pítra Šárka - 17.8.2013 (5.50)

    Lukáši, díky za článek, jdu vyzkoušet mention :)
    Již delší dobu mě trápí jedna otázka, pokud je mimo téma, tak se omlouvám.

    Co dělat v případě, že přijdu k takhle linkbuildersky zbastlenému webu?

    Mám rovnou zrušit patky, partnery, sidebary a zrušit odkazy na nekvalitních webech?
    A nebo to odebírat a záplatovat postupně?

    Díky za názory…

  25. Lukáš Pítra Lukáš Pítra - 17.8.2013 (10.18)

    Šárko, na to bohužel není jednoznačná odpověď. Bude vždy záležet hlavně na tom, za jak „moc zbastlený“ považuje odkazový profil webu ten či onen vyhledávač (lze vyčíst z postupného poklesu návštěvnosti, penalizace, varování apod.) i na pomocných faktorech jako je míra konkurence v daném segmentu, rozsah a struktura webu apod.

    Obecně pokud je to spíše můj osobní pocit zhnusení nad stavem věcí, ale nevidím znaky probíhajícího či „na spadnutí“ průšvihu, soustředím se hlavně na získávání nových, hodnotných odkazů a vyvážení odkazového portfolia jako celku. Sáhnout do existujících „špatných“ odkazů může bohužel paradoxně být kontraproduktivní.

    Pokud už vyhledávače na stav věcí aktivně reagují a web je po uši v průšvihu, je potřeba za to vzít víc a čistit, čistit, čistit :-)

  26. Lukáš Pítra Václav Málek - 5.11.2013 (15.09)

    Inspirativní, díky!

  27. Lukáš Pítra Martin - 12.1.2014 (22.06)

    Nevím, nevím. Používal jsem to chvíli před hodně lety a nic moc exkluzivního mi nechodilo. No ještě tomu dám šanci, no. Ale co jednou ztratí důvěru, tak se těžko získává zpět. :D

  28. Lukáš Pítra Michal Vitásek - 20.7.2014 (22.36)

    Díky, opakování těchto pravd není nikdy dost, i když už to bylo zapsáno v různých formách tisíckrát.

  29. Lukáš Pítra Jerry - 26.2.2015 (8.33)

    Přesně tak, s tímto souhlasím.

  30. Lukáš Pítra Andrea - 5.6.2015 (22.31)

    Pěkný článek děkuji za rady

  31. Lukáš Pítra Tomáš - 10.7.2015 (2.25)

    Chtěl bych se jen zeptat, zda v začátcích nového webu nemá význam sázet zpětné odkazy kam to jen půjde a až následně se zaměřovat na ty kvalitnější výše zmiňované metody. Diky

  32. Lukáš Pítra Lukáš Pítra - 10.7.2015 (8.00)

    A co vám v začátcích nového webu brání využívat kvalitnější odkazy? :-)

    Jasně, když nemáte na startu komu co nabídnout, je potřeba dělat kompromisy. Na druhou stranu metodě „sázet zpětné odkazy kam to jen půjde“ bych se z principu vyhnul v kterékoliv fázi webu. Je to úplně stejné jako posílat stejné emaily na celou databázi nebo inzerovat na všechny klíčová slova v PPC účtu v jedné sestavě – střelba naslepo možná někdy trefí cíl, někdy bude friendly fire a většinu času bude vyhozený čas a peníze.

    Navíc .. Penguin, Jalapeňo a veškeré budoucí snahy vyhledávačů podobné taktiky oslabit.

  33. Lukáš Pítra Tomáš - 10.7.2015 (13.09)

    Tak sázet zpětné odkazy kam to jen půjde bylo myšleno hodně obrazně :D

    Díky za odpověď.

  34. Lukáš Pítra Jan - 23.8.2015 (9.31)

    Co si myslíte o zpětných odkaz z Facebooku?

  35. Lukáš Pítra Dan - 18.11.2015 (15.13)

    hodí se prohledávat blogy a dávat odkazy do nich do komentářů?
    našl jsem pár blogu, kde se komentuje účtem z facebooku, je tento odkaz k něčemu? :-)

    děkuji,
    dan



Podělte se o názor

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *