Odkazy nejsou rohlíky

10. Březen 201336 komentářů

10.3.2013 napsal Lukáš Pítra

Prosil bych 500 instantních odkazů, 30 labužnických PR článků a 20 deka komentářového spammu. Pěkná blbost říkáte? Bohužel i v roce 2013 stále realita. Podobnou větou by se dala shrnout celá řada poptávek na tvorbu zpětných odkazů, které konzultanti i agentury dostávají dnes a denně. Nebo nabídek vykutálených expertů na odkazy a SEO. Budování odkazové popularity se ne a ne vyhrabat z ghetta, kam linkbuilding uvrhly odkazové patičky, „PR weby“ a další zhovadilé praktiky. Jak z toho ven?

Vždyť to pořád funguje

Častou odpovědí na dobře míněné snahy přesvědčit klienta, aby neřešil linkbuilding „jako prase“, je nechápavý pohled a argumenty typu vždyť to dělají všichni, vždyť to docela funguje a za ty prachy, neberte to. Chápu – kupovat odkazy jak rohlíky je lákavé. Vyřídíte to snadno, rychle a v hodnotě doslova pár kaček za kus. Na trhu se dá sehnat celá řada nástrojů typu AdLinks, různých výměnných patiček a patlalů, kteří vás za babku zaregistrují do tisícovek nesmyslných webů.

Celý obrázek dokresluje dlouholetá praxe celé řady agentur zvučných jmen, které rohlíkový linkbuilding rády praktikovaly. Vždyť to byla paráda pro všechny – média, pisálci a agregátory všemožného balastu chrlili stokrát dokola omletá témata a prodávali v nich „odkazový prostor“ ve velkém. Nebyl (a dodnes není) problém si u větší firmy koupit „SEO balíčky“ plné rádoby hodnotných odkazů (posouzení kvality nechám na milém čtenáři). Vlastník média zhodnotí pod tlakem vyblinkané články, klient dostane sáhodlouhý report o hromadě nových odkazů a agentuře zůstane díky velkoodběratelským cenám slušná marže.

Časy se mění

Problém je v tom, že žádné krátkodobé zkratky k úspěchu nefungují nekonečně. Nebudu si tu hrát na Mirka Dušína a tvrdit, že jsem nikdy žádný odkaz nenakoupil a že jsem kdysi také neměl celkem oprávněný pocit, že to tak nějak funguje. Je pravda, že nad rámec „správného fungování odkazů“ se dalo dlouho těžit z různých technik, které s větší či menší měrou úspěchu vyhledávače přesvědčovaly o umělé oblibě webů na internetu. Každá snaha očůrat systém má ale jen omezenou platnost.

Pominu teď to, že oba hlavní vyhledávače nákup odkazů ve snaze mrvit výsledky vyhledávání ve svůj prospěch explicitně zakazují. Všichni tak nějak víme, že v praxi se jim ne úplně daří nekalé praktiky včas odhalit. Google ale už poměrně dlouho vysílá signály, že odkazy pochybné kvality nechce dál tolerovat a vyvíjí poměrně značné úsilí, aby je dokázal systémově odhalit a znehodnotit. Čím dál více získávají na váze signály, které nelze balíčkovým nákupem dobrého jména tak snadno oblbnout. Značka, sociální sítě, authorship a Google Zoo (PandaTučňák) šlapající po krku snahám zaplavit internet zbytečným humusem.

Seznam.cz žádné výrazné signály zatím nevysílá, což je o to smutnější, že právě na něj zatím aktivity linkbuildingových taky-odborníků celkem zabírají. Věřím ale tomu, že příjmy z Skliku navázané na využívání fulltextového vyhledávače jsou pro Seznam příliš zajímavé na to, aby dříve či později nepřišli s vlastní verzí Seznam Zoo zatínající tipec balíčkovým čarodějům. Pochybuji, že by si nebyli slabin ve svém hodnocení odkazů vědomi a že by nepracovali na zlepšovácích. Lze navíc v čase pozorovat, že různé hromadné katalogové registrace a další dříve poměrně účinné prasárničky mají i zde čím dál marginálnější účinek.

Efektivita hromadění odkazů silou se zkrátka z mnoha různých důvodů neustále snižuje a dle mého je jen otázkou poměrně krátkého času, kdy přestane mít pozitivní efekt úplně. Ostatně, co se Google týče, dřívější neuvážená snaha vyhledávače napálit a uměle si nahnat internetovou popularitu v odkazových farmách už dnes řádně kope celou řadu webů do sedínky. Je logické předpokládat, že v budoucnu se propast mezi „kakaným linkbuildingem“ a hodnotou odkazů získaných z pohnutek blízkých spíše Public relations než SEO bude stále rozšiřovat. Vnímáte-li tedy svůj marketing jako investici namísto nákladu, nedávají „rohlíkové odkazy“ smysl, byť dnes snad ještě někdy mají nějaký efekt.

Zkuste si odkazy zasloužit

Celý ten termín „tvorba (budování) zpětných odkazů“ svádí k domnění, že je to jako práce ve fabrice. Prostě tam půjdeme a ty odkazy vytvoříme, nasekáme jeden jako druhý jako Baťa cvičky. Čím déle budeme tvořit, tím více jich bude. A čím víc jich bude, tím víc budeme šťastní.

Odkaz na váš web přitom není nějaké komoditní zboží, rohlík nebo cvička. Je to doporučení – vyjádření důvěry v naše stránky, ocenění jejich obsahu a pozvánka pro ty, komu je náš web určen. A doporučení není něco, co byste mohli vybudovat nebo si koupit. Doporučení si musíte zasloužit – vytvářet stránky, které mají svůj smysl a hodnotu a dát o nich lidsky a nevtíravě vědět světu okolo vás.

Zkuste o odkazech přemýšlet jako o něčem, co je třeba si zasloužit a u čeho závisí mnohem více na kvalitě, než na kvantitě. Přistupujte k linkbuildingu (či snad moderněji link-earningu?) jako k dialogu namísto k objednávce, jako k oboustranně prospěšnému partnerství namísto nákupu. Zabývejte se jejich relevancí, prospěchem pro odkazující web a jeho čtenáře. Vybírejte si, kde a v jakém kontextu na vás bude odkazováno. Aktivně pracujte na tom, aby bylo proč na vás odkazovat.

Po čase zjistíte, že se vám daří získávat mnohem hodnotnější odkazy – takové, které vás (na rozdíl od balíčků za babku) skutečně ve výsledcích vyhledávání někam trvale posouvají. Takové, přes které k vám přicházejí návštěvníci „na doporučení“ – lidé, které byste jinak museli pracně a  draze přemlouvat placenou reklamou, aby se k vám přišli podívat. Takové, které budou webu pomáhat měsíce nebo roky a jejich hodnota v čase poroste.

No anebo si řekněte, že to by bylo moc práce a je snazší odkazy řešit „postaru“, když to „tak ňák funguje“. Riskujete ale, že svůj čas a peníze utopíte do něčeho, co brzy ztratí hodnotu a dost možná se vám vrátí jako velmi nepříjemný bumerang.

Komentáře 36 Přidat komentář

  1. Pavel Ungr napsal:

    Tady jsem myslím dva pohledy. Přístup Effectixu a SEOexpertích (či jiných) balíčků je třeba jednoznačně odmítnout. Na druhou stranu nákup odkazů vidím zcela stejně jako nákup plochy, tzn. stejně jako bannery, billboardy a inzeráty. Ovšem musí být dobře zacíleny tak, aby to nebyly jen SEO odkazy, ale aby z nich plynula i relevantní návštěvnost. Tzn, nenakupujeme plochy, ale publikum. Pokud je z nich i nějaký SEO profit, tím lépe.
    Jinak to o čem mluvíš se zasloužením odkazů schvaluji, jen je třeba si uvědomit, že taková optimalizace bude výrazně dražší a bude trvat déle.

  2. Martin Matějka napsal:

    Ano, ačkoli taky nemám příliš rád nákup odkazů, jsou projekty, kde je to jednoznačně správná cesta. Pro žádný takový sice nepracuju, ale dokážu si představit projekty, kde rychlý a mohutný nákup odkazů jednorázově rychle pomůže. A to, že z dlouhodobého hlediska je to cesta do pekla, je v podstatě jedno, pokud jde o projekt, kde je možné jednorázově vytopit spoustu peněz a po nás potopa :)

  3. Lukáš Pítra napsal:

    Pavle, dík za názor :-) Nemůžu si pomoct ale s tím srovnáním plochy a odkazy se nějak nedokážu ztotožnit – podstatu odkazu vidím více v „objektivním“ doporučení nějaké stránky, bannerová plocha je čistě komerční prostor, který se ti s nezištným doporučením čehokoliv splete jen těžko. Společné mají kakané odkazy a reklamní plochy nejvíce to, že jejich účinnost neustále klesá :-)

    Můžeme se bavit o tom, jak je to aktuálně v praxi, tam uznávám že se rozdíly bohužel mnohdy stírají. Vtip je ale podle mně v tom, že zatímco reklamním plochám nikdo nic nevyčítá a fungují stále podobně, „SEO odkazy“ jsou od startu špatně a vyhledávače mají aktivní vůli s nimi bojovat.

    Že „poctivá optimalizace“ bude dražší a bude trvat déle to je jasné. Na rozdíl různých zkratek k rychlým výsledkům ale bude mít trvalou hodnotu. Hezky od tom mluvil na NetClubu @MarekP, od kterého jsem si tu frázi o zkratkách vypůjčil :-)

  4. Petr napsal:

    Internet se strasne rychle vyviji. Planovat neco ve vyhledu nekolik let je posetile. Ted nebo nikdy, proto ja praktikuji to co funguje, ze to nebude fungovat za rok, mne moc nezajima, za rok totiz bude vsechno jinak. Krom toho mam zkusenost ze nekvalitni odkazy pomahaji neprimo ziskat odkazy hodnotne.

  5. Martin Matějka napsal:

    Petře a v tom právě podle mě děláte chybu. Přeci své podnikání nebudujete s tím, že za rok tu vůbec být nemusí. Pakliže ano, tak je ke zvážení, jestli to nezabalit rovnou :-) ale pakliže chcete uspět v dlouhodobém měřítku, měl byste i dlouhodobě myslet… Hmm :-)

  6. Jiří Komár napsal:

    Určitě nesouhlasím s tím, aby se odkazy sekaly jako cvičky, viz ony balíčky od SEO šamanů, ale nákup odkazu z tématických a zajímavých webů je podle mě zcela normální. Některé weby se můžou snažit jak chtějí, ale není v jejich silách, aby vytvořily obsah, který budou lidé sdílet a sami odkazovat.

  7. Lukáš Pítra napsal:

    Jirko, nemyslíte, že pokud jde skutečně o tematické a zajímavé weby a tematický a zajímavý je zároveň i můj web, dá se vymyslet i něco lepšího než prostá objednávka na odkaz?

    Nedělám si iluze o tom, že občas se jiný způsob protiplnění snadno vymyslet nedá. Brojím spíš proti tomu, aby se k získávání odkazů přistupovalo systémově právě jako k nákupu inzertních ploch, či chcete-li rohlíků v krámě. Tím se podle mně totiž vytrácí to, o čem by „ryzí a ideální“ odkaz měl být – a zjednodušením na jednorázovou transakci se tak často i zavírají dveře dlouhodobě hodnotnějším modelům spolupráce.

    Příklad: Klientovi v B2B segmentu jsem mohl na silných tematických médiích dohodnout za 20 minut pozice na odkazy v článcích. Nebo jsem do toho mohl investovat pár hodin času a dvě osobní schůzky a vyjednat různá partnerství při tvorbě odborného obsahu, rozhovory, publikaci případovek a spolupráci na veletrzích. Šel jsem i s rizikem neúspěchu do druhé varianty a vyplatilo se. Mohl jsem si usnadnit práci a klient by byl asi spokojený taky, protože nedokáže ten rozdíl na startu ocenit. Otázka ale je, jestli by byl spokojený i za rok.

  8. Michal napsal:

    Reálný přístup. Někdo založí eshop, jak bez nějakého kontaktu s jinými weby a nebo placené reklamy dá vědět o své existenci? A totéž se týká i libovolného jiného projektu. Ovšem, je možno obeslat své známé, naskákat do diskusí … aaa pozor, to už je zase zlý fuj spam. A mail kamarádovi dej na mně odkaz … to je přece fuj.

    Pokud si hrajeme na čisté, tak jediné co je povolené, je napsat web, nikam ho nepřihlásit nikomu o něm neříci (vše přece ovlivní ten či onen rank a o tom NESMÍME přemýšlet) a plnit ho obsahem. A pak se hodný Google či Seznam rozhodnou, že nás představí internetovým návštěvníkům. To je přeci naprostý absurd.

    Proboha, dnes se zakazuje i klasický link exchange či partnerské stránky, který je starší než rankovací systémy a algoritmy Google či Seznamu (vím o čem mluvím, „dej mi link u sebe já dám link tobě“ je heslo které jsem říkal dávno před tím, než jsem slyšel o PR). To už je paranoia. A lízat boty vyhledávačům nehodlám.

  9. Pavel Ungr napsal:

    Lukáši, smutná realita je, že z některých webů odkaz jinak než zakoupením nezískáš. Některé weby – třeba drtivá většina zpravodajských serverů – cíleně neodkazuje. Celá problematika není tak jednoduchá, jak se zdá. Přesněji je rozdíl mezi ideálním stavem a praktickou realizací.

  10. Lukáš Pítra napsal:

    Pavle, já tu denní realitu dobře znám a netvrdím, že jde SEO, linkbuilding nebo jiné „influence“ techniky používat vždy a všude rytířským stylem podle ideálního vzoru. Smyslem článku je upozornit na to, že řešit popularitu systémově nákupem odkazů jako primárním nástrojem nejen tam, kde to jinak nijak nejde ale i tam, kde je možností více nebo dokonce tam, kde to při troše snahy není ani trochu nutné, je prostě špatně a dříve či později z toho bude průšvih. Nehledě na to, že to otvírá dveře oboru kdejakému hejhulákovi, který škodí všem.

    Michal: Možností, jak získat odkaz pro začínající e-shop jinak než přímým nákupem mně napadá docela dost. Zkusím o to napsat některý z dalších článků. Je ale pravda, že budou fungovat hlavně u e-shopů, který mají zdravé jádro a dobrý marketing jako celek – u těch, které si „být na výsluní“ svým způsobem zaslouží.

  11. Martin Matějka napsal:

    Michale, zdá se mi, že jste moc nepochopil smysl článku :-). Vždyť je to přesně naopak. Naopak vy musíte dávat o svém eshopu vědět jak to jen jde. Ovšem měl byste to dělat tam, kde to má smysl. Například u mého shopu smallcars jsme na to šli přesně takhle.

    V diskuzních fórech jsem na eshop upozornil – ovšem tak, že dobrý den, je tu nový shop s modely aut, přijďte nás vyzkoušet – nenásilně. Pak jsem oslovil sběratele a modeláře, že sestavujeme seznam modelářů k nám na web (seznam je tady) a že bych je tam rád uvedl. Pokud chtějí, ať odkáží oni k nám. A odkázali.

    No a pak to šlo ráz na ráz. Zajímavým obsahem (rozumějte linkbaitingovým potenciálem) jsme se dostali poměrně daleko a máme skutečně velmi pěkný odkazový profil – tady jsem o tom psal.

    Čili zpět k Vašim poznámkám – ano, dávejte o sobě vědět kde to jde, ale rozumně, ideálně ne za účelem získání odkazu, ale jako dobré a promyšlené PR (tedy budovat vztah s komunitou). A ano, nakupovat odkazy někde ve velkém (v patičkách, na nesmyslných netematických webech) skutečně nemá smysl…

  12. Michal napsal:

    Ale no tak pánové, odkaz a informaci chcete mimo jiné získat z důvodu zlepšení pozice ve vyhledávači. Říkat, že vůbec o tom netušíte a naprosto vás to nezajímá, není pravda.
    A v tom momentě porušujete pravidla …
    Dostali jsme se do naprosto šílené situace, klasický linkbuilding (stále mám na mysli relevatní), je prostě proti pravidlům vyhledávačů.
    Mimochodem relevatní kvalitní linkbuild placený je úplně stejný jako ten zdarma.

  13. Martin Matějka napsal:

    Michale nezlobte se na mne, ale asi nerozumím řeči Vašeho kmene :-)) Kdo čím porušuje pravidla vyhledávačů? odkaz a informaci chci získat ne kvůli pozici ve vyhledávání, ale kvůli konverzi – je to přece daleko jasnější cíl, ne? když budu mít pozici ve vyhledávači, tak mi to konverze nezajistí. Když budu získávat odkazy tam, kde je 100% moje cílová skupina, přinese to konverze.

    Docela by mě zajímalo, jak byste popsal ten klasický linkbuilding… Zkuste to popsat :))

  14. Lukáš Pítra napsal:

    Michale, jde o to, jak se tu pozici (viditelnost, nalezitelnost) ve vyhledávači snažíte zlepšit. Jestli tím, že vytváříte hodnotný, přístupný, oblíbený či respektovaný web a vytváříte důvody, proč by na vás měli odkázat jiní (netvrdím, že nutně z lásky sami od sebe – bavím se o důvodech na vás odkázat, protože je to užitečné pro návštěvníky daného webu ergo přínosné pro jeho majitele). Takový web, který má pro vyhledávač smysl zobrazovat, protože tím zodpovídá dotazy a potřeby svých uživatelů a sám získává na hodnotě. Pak děláte, mimo jiné, SEO.

    Nebo jestli se snažíte hromadit odkazy, které o ničem nevypovídají, nikomu nepomáhají – naopak se snaží zastínit právě ony zajímavější a přirozeně autoritativnější weby silou rozpočtu, aniž by tím vytvářely nějakou přidanou hodnotu. Potom se bohužel v SERPu objevují weby, nad kterými zůstává rozum stát, a celkem rozumím vyhledávačům (i jejich uživatelům), že se jim to moc nelíbí.

    Placené získání odkazu na tematickém webu, kde daný odkaz má smysl i pro návštěvníka a je získán ne primárně ve snaze mrvit výsledky vyhledávání ale širší marketingové komunikace se pochopit dá. Uznávám, že to je nějaké hraniční pásmo, které lze pochopit a nejde paušálně odsoudit, dává v praxi (někdy) smysl. Všimněte si ale, že takové aktivity se obvykle slovem linkbuilding nepopisují a tvorba odkazu je až to poslední.

    Chápu ale vyhledávače v tom, že se k placeným odkazům staví silně negativně – snaží se potírat rádoby byznys, který se na vyhledávače navázal => masovou tvorbu zbytečných, neoriginálních, nepřínosných webů parazitujících na slabinách vyhledávačů a, pardon že to tak řeknu, zasírajících internet pro všechny.

  15. Andre napsal:

    A tady souhlasím s Michalem.

    M. Matějka: Proč nechcete pozice? Z dobré pozice přijde spousta lidí, kteří udělají konverze. Jednoduché a ověřené. :)
    A někdy je prostě cílem návštěvnost a ta chodí prostě jen z dobré pozice a když klient chce velkou návštěvnost, tak je prostě nutná první pozice. :)
    L .Pítra: Co je špatného na rozdrcení konkurence silou rozpočtu? V marketingu se to tak dělá všude a teď už i v SEO, i když nepřímo. Nelze platit přímo vyhledávači.

  16. Lukáš Pítra napsal:

    Vyhledávači ale přímo platit lze, v PPC systému. Myslím, že ideou „přirozených výsledků vyhledávání“ je právě ta přirozenost. Troufám si tvrdit, že by měly sloužit spíše jako informační nástroj než inzertní plocha.

    Zeptám se jinak – z pohledu uživatele. Vás by bavilo se ve výsledcích vyhledávání probírat jen weby stvořenými pro prodej odkazů (nebo reklamy), případně weby, které jsou „uměle vyhnané“ nahoru (agregátory cizího obsahu, generické e-shopy bez jakéhokoliv nápadu nebo přidané hodnoty pro zákazníka, weby parazitující na nějakém tématu s jediným existenčním cílem – prodat imprese zbloudilých návštěv, …)? Pomohl by vám takový vyhledávač? Nebo byste ho přestal používat?

  17. Pavel Ungr napsal:

    Andre, proč nechceme pozice? Protože pozice jsou na nic. Relevantní návštěvnost, konverze a zisk nezaručí. Psal jsme to už před lety http://blog.ataxo.cz/article/nevzyvejte-pozice-ve-vyhledavacich-jako-modlu-190

  18. Martin Matějka napsal:

    Andre a Michale, právě tím, že se budete hnát za pozicemi (což je samo o sobě nesmysl, jak píše Pavel), budete vlastně investovat do webu zbytečně víc peněz, než musíte. Když se zaměříte na budování vztahů s relevantními weby, což Lukášův článek říká, budete získávat jednak přímé konverze z odkazujících stránek, a nějaký ten „seo efekt“ (fuj to je slovní spojení jak víno…) se dostaví sám.

  19. Andre napsal:

    Lukáš: O PPC samozřejmě vím, ale nelze přímo platit za přirozené výsledky.

    Pavel a M. Matějka: Možná, že pozice jsou na nic. Ale pokud mi z první pozice na určité RELEVANTNÍ klíčové slovo přijde RELEVANTNÍCH 10 000 lidí denně a cílem SEO je vysoká návštěvnost webu, jsem navýsost spokojen a klient také. A o spokojeného klienta nám jde především. :)
    Vše samozřejmě vychází z pečlivé analýzy KW a díky bohatým textům na webu se web umisťuje na spoustu dalších relevantních KW, která přináší další relevantní návštěvníky. Přesně jak píšete na tom blogu Ataxo.
    Jediné KPI webu tak prostě nejsou jen konverze a nákupy.

  20. Pavel Ungr napsal:

    Andre: No to je právě poměrně běžný omyl s tím cílem a návštěvnosti. Podle mě jediným cílem SEO je vydělat víc penězz – návratnost investic ROI. A to, že vám přijde 10 000 lidí, kteří nic nenakoupí je vcelku na nic. Nebo 9 900 lidí, kteří hned při vstupu na web odejdou. Takže pro většinu komerčních webů je jediným smysluplným cílem návštěvnost, která něco přináší – peníze povětšinou.Takže cílem je návštěvnost jen v mizivém procentu případů. Pokud návštěvnost tak relevantní a konvertující. A pozice jsou v tu chvíli zavádějící metrikou.

  21. Andre napsal:

    Pavel Ungr: Pročpak je to omyl? :) Třeba ten web není prodejní a slouží jen pro reprezentaci společnosti, dané akce atd. A prostě takto je to dané a daným cílem je prostě vysoká návštěvnost, berte, nebo nechte být.
    A „konverze“ tam moho být, např. odpověď na otázku v souteži, nebo nějaká jiná akce uživatele, která nepřináší přímo peníze.
    A rozhodně i při takové návštěvnosti se nestane, že by web ihned návštěvníci zavírali. Při správné analýze KW a analyzování dat z minulých let se prostě dostanete i na kvalitních několik tisíc lidí denně z jedné pozice. Naprosto v klidu. U klasických komerčních webů to asi možné nebude, ale od toho je SEO rozmanitý obor, ne? :)

  22. Petr Baloun napsal:

    Problemem si myslim hlavne bude, jak vypada prirozeny odkaz. Nejsem si vedom toho, ze bych vkladat prirozeny odkaz jinak nez ve tvaru zkopirovanem z adresni radky http://www.domena.tld/zajimavy-obsah – anchor text stejny jako url odkazovaneho webu. Jedine kdyz chci manipulovat s vysledky :-)

    Jakykoliv jiny odkaz se da chapat jedine jako manipulace s vysledky vyhledavacu, protoze internet se stava siti obycejnych lidi, a ti nepotrebuji upravovat anchor texty na zajimavejsi, proste vlozi odkaz do vety, komentare, emailu apod.

    A proto jsem nazoru, ze touto cestou se bude vetsina vyhledavacu vydavat a temto odkazum bude vkladat nejvetsi vahu.

    Na socialnich sitich take nemuzeme upravovat anchor text odkazu, a jejich vliv se „pry“ zvetsuje (mozna diky agregatorum jejich obsahu ;-)

  23. Linki napsal:

    Andre: a ta spolecnost, co potrebuje reprezentovat, to dela proc? Co ji zivi? A co ta zminena akce, kterou chcete propagovat, tu zivi co? Jen neumite dohlednout na skutecnost, ze na konci SEO je opravdu zisk. Lhostejno, jestli hned v naslednem kroku nebo az za tri dalsi a lhostejno, ze zisk nejsou jen penize, viz. treba stranicke weby. Pokud vam nekdo zada jako cil jen navstevnost, dela chybu on a to jedine muze byt vase omluvenka, tedy pokud vam to nevadi ;) ostatni si vzdy vyberou koncerzi k nejakemu cili.

  24. Andre napsal:

    Linki a ostatní: Nechápu, proč by nemohla cílem SEO být jen a pouze návštěvnost. :) Třeba jen kvůli přestiži, což asi může být i zisk, co já vím. :)

    Vy to prostě nejste ochotni přijmout jako přístup k SEO. Já v tom naopak nevidím problém. :)

  25. Lukáš Pítra napsal:

    Andre: Cílem SEO být návštěvnost klidně může. Ve většině případů ale ne moc chytrým cílem.

    Petr: K přirozenosti zpětných odkazů doporučuji zapřemýšlet na tweetem Marka Prokopa:

  26. Pavel Ungr napsal:

    Andre_ Jo, návštěvnost může být cílem. Sice nevím co s ní bude, ale může být. Jen tomu moc nerozumím. Myslím, že rozumnější cíle jsou třeba (u obsahového webu) vracející se návštěvníci, doba strávení na webu, interakce. sledování RSS a podobně. Samotná návštěvnost totiž žádné ROI (v jakékoliv podobě) negeneruje.

  27. Erik Webr napsal:

    Postarejte se o zákazníky, oni se postarají o zpětné odkazy.

  28. Martin Matějka napsal:

    Už je mi to trapné připomínat, ale u http://www.smallcars.cz (ha, teď jsem vložil jen doménu a nepohrál jsem si s achor textem = budu roztrhán v diskuzi…), jsme se nikdy za celou dobu co shop funguje nepokusili zajistit jediný odkaz, který by měl za primární úkol vylepšit pozice ve vyhledávačích.

    Je to nesmysl, protože pozice na které slovo, když lidé chodí přes 13 tisíc slov každý měsíc… hmmm oříšek… :-)

    Všechny odkazy byly tvořeny kvůli tomu, aby přinášely konverze. A dovolím si tvrdit, že o 90% z těchto odkazů jsem aktivně neusiloval. Vznikly samy. A to díky tomu, že ten eshop má své cílové skupině co říct a co jí nabídnout. Howk :)

  29. Pavel Ungr napsal:

    Skvělá práce Martine, to samé lze dosáhnout vědomě a cíleně, pokud si řádně analyzuješ cílovku – obsahová a komunikační analýza + analýza klíčových slov, zasáhneš tam, kde je tvoje publikum. Clem totiž nejsou odkazy, pozice a vím já co ještě, ale relevantní publikum, které zajímá téma webu klienta.
    1. Být nalezitelný
    2. Zařídit konverzi
    3. Analyzovat

  30. Andre napsal:

    Holt, každý projekt není e-shop a někdy je na tom potřeba zamakat. Protože potřebujete 13 000 a více návštěv denně ze SEO a k tomu jsou nutné ideálně první pozice. A to víte díky analýzy, k tomu máte historická data a víte, že toho lze dosáhnout. :) Jenom ty pozice, ty pozice.

    U e-shopu bych postupoval stejně jako vy, ale naštěstí u SEO neexistuje jediné správné řešení a postupy. A neexistují jen super e-shopy a poptávkové weby na cokoli možné i nemožné. Nebo ano? :)

  31. Jan Pivoňka napsal:

    K tématu doporučuji článek http://www.vaclavak.net/weblog/osel-a-mrkev-v-seo od Vaška Štrupla, který to myslím dobře shrnuje.

  32. Pret napsal:

    Mým cílem je vydělat klientovi a tím i mě peníze. Klient vydělává na proklicích z chytře rozmístěných bannerových ploch cílených na velmi obecné nabídky. Nepotřebuje tedy zacílenou návštěvnost, potřebuje hlavně velkou návštěvnost.

    Tu zajistím dobrými pozicemi na velmi konkurenční klíčová slova jeho segmentu, které získám nákupem obrovského množství odkazů, na které web bez problémů vydělá. Díky tomuto nákupu podpořím i přísun z longtailu, na který jsme samozřejmě nezapomněli a po pečlivé analýze připravili obsah.

    Já i klient jsme spokojení, protože díky mase návštěvníků získaných proklínaným nákupem odkazů jenom kvůli odkazům web vydělává. Žádná komunikace s cílovkou, žádný kvalitní obsah, jenom nákupy – vše naprosto bez problémů. Až to kdesi v budoucnu někdo zabanuje (pokud vůbec) klient už vydělal tolik, že by toho čistým postupným linkbuildingem dosáhl za x let, jestli vůbec.

    A proč to celé píšu? SEO je nádherný rozmanitý obor, kde nic neplatí stoprocentně. A brojení proti evidentně funkčním technikám kvůli hrdému pocitu linkbuilderského Mirka Dušína příliš nechápu.

  33. Pavel Ungr napsal:

    Andre, Pret – nestačilo by prostě jen zvýšit konverzní poměr?

  34. Pavel Ungr napsal:

    Pret: Jinak to je staré dobré účel světí prostředky, že? Je jedno jako neetickou, nemorální a prasáckou metodou ty peníze vydělám hlavně, že je mám.
    No, jako člověk, pro kterého jsou určité morální zásady (nejen) v práci esenciální, toto nemohu akceptovat. PS: Možná hraje roli to, že jsem skaut:-)

  35. Pret napsal:

    Konverzní poměr je velmi vysoký, takže opravdu platí více návštěv – více peněz.

    Neetických je pro mě v dnešní době velká spousta věcí a rozhodně se nepovažuji za člověka chovajícího se nemorálně – i já jsem skaut:)

    Nicméně na nákupu odkazů nic neetického nepozoruji a nevidím rozdíl mezi nimi a bannerovými plochami. Vždy jsem je vnímal jako formu online propagace a rád je používal. A že ovlivňují vyhledávání? To je pro mě příjemný bonus protože zrovna to, zda poruším nějaké pravidlo google mi na srdci příliš neleží.

  36. Marek L. napsal:

    Získať skutočne kvalitné a tématické odkazy je veľmi náročné a často problematické. Ako bolo v komentároch spomenuté, ideálne je pokiaľ odkaz privedie návštevníkov / zákazníkov. Získavanie takýchto odkazov je náročné, pretože je zapotreby kvalitný zdroj odkazu a väčšina veľkých portálov neodkazuje na iné weby, pokiaľ sa nejedná o zakúpenú reklamu alebo je cena za takýto odkaz veľmi vysoká a budget klienta malý. Preto nejedna agentúra kvázi nahradí jeden takýto odkaz 5-timi menej kvalitnými.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Další podobné články