Lukáš Pítra

Lukáš Pítra.

Jsem SEO specialista & PPC fanda na volné noze. Stavím mosty mezi lidmi, weby a vyhledávači. Svoji práci miluju, už 9 let.

Twitter

Nejnovější tweety:

SEO je snadné

10. října 201314 komentářů
we_can_do_it___remastered_by_thedrifterwithin-d56rqh1

Proč si najímáte SEO konzultanta či agenturu? Jednoduchá otázka, na kterou pro řadu klientů není tak snadné odpovědět. K přemýšlení o tématu mne vždycky nakopne ten maličko udivený výraz ve tváři klienta na konci školení či při předání prvních výstupů práce, to někdy vyřčené a někdy nevyřčené zklamání „No jo, vždyť to je logické, vždyť na tom nic není, na to jsme mohli přijít sami! My jsme čekali nějakou bombu!“

Leckdy mám pocit, že lidé chodí na školení nebo utrácejí horentní sumy za různé analýzy a strategie v naději, že se jim otevřou brány k nějakému tajnému vědění a oni získají klíč k vyhledávačům a zbohatnou. Leckteří klienti vybírají partnera pro SEO podle toho, kolika cizími slovy je zasype a jak sofistikovaně dokáže prezentovat svou práci jako něco, co dokáže pochopit jen hrstka zasvěcených.

Podle mne jsou ta očekávání lichá a vedou k problémům.

SEO je snadné

Už dlouho si myslím, že SEO je snadné pochopit. To, že potřebujete:

  • mít na webu konverzní a relevantní klíčová slova,
  • v rozumné struktuře,
  • podpořené signály důvěryhodnosti a kvality,
  • směřujícími na obsahově hodnotné stránky,
  • a neházet u toho robotům klacky pod nohy,

.. to je už roky celé kouzlo SEO v kostce.

Jasně, existují věci techničtějšího rázu (které běžný majitel webu či manažer stejně nepochopí a ani nechce vidět), které už jsou na delší lokte vysvětlování. Také čím více se snažím vyhledávače očůrat, tím více fines musím znát, abych se vyhnul průšvihům a oddálil den, kdy mi přestanou fungovat.

V praxi je ale každodenní práce „SEO člověka“ v principu stále tatáž, pouze se pomalu vyvíjí to, co vše si představíme třeba pod pojmem „signály důvěryhodnosti“ nebo „mít na webu klíčová slova“. Existují stovky návodů a příruček, jak na to, válí se všude.

K čemu je vám tedy profesionál?

Cíl SEO je podle mého být nalezitelný na maximum relevantních dotazů pro můj web a dlouhodobě na tom získávat s přijatelnými náklady.

A to je to, kde se práce stává složitější a zde je podle mého názoru přidaná hodnota profesionála. Ne to, že vám poradí, že máte odkazový profil v kýblu a potřebujete relevantní odkazy. Ale to, že vám dokáže říct, jak s vaším omezeným časem a rozpočtem skrze odkazy získat co nejlepší efekt. Že dokáže určit priority, rozlišit věci důležité a méně důležité, věci s větším nebo menším potenciálem. Nebo vás dokáže nasměrovat k tomu, abyste dokázali priority poznat a využít sami.

Špičkoví SEO konzultanti se od těch prachbídných (většinou) neliší tím, že by  viděli vyhledávačům až do žaludku a znali přesné váhy toho či onoho faktoru. Liší se tím, že mají více zkušeností s vlastními i cizími projekty, že metodou experimentů, pokusů a omylů si vypěstovali intuici, čuch na riziko i příležitost. Že si vypěstovali rutiny a návyky, díky kterým dokážou tutéž práci zvládnout mnohem rychleji, efektivněji a bezchybněji než jiní. Že zkrátka mají svou práci „v oku a v ruce“ jako dobrý řemeslník.

A to by klienti měli chtít. Ne poučky o titulcích, odkazech a duplicitách, které si může kdo chce vyčíst na internetu za odpoledne a které vám první náctiletý junior rádobyexpert vysekne i o půlnoci. Ale konkrétní rady – co a proč mám udělat zítra, za týden, za měsíc a za kolik, aby pravděpodobnost úspěchu byla co nejvyšší a riziko průšvihu co nejnižší? Jak mám využít své limitované zdroje co nejlépe?

Závěrem pro klienty

SEO je v zásadě snadné, nečekejte od SEO konzultantů velkou magii. Chtějte raději intuici, grif, široký rozhled a zkušenosti. Vybírejte si pro SEO lidi, kteří měli dostatek času na to, aby mohli obor vstřebat a naučit se na vlastních chybách. Vybírejte ty, kdo o SEO mluví jednoduše a srozumitelně – protože ti, kdo se schovávají za složité termíny a dělají ze SEO vědu, ti jen maskují, že vědí vlastně prd. Ať už vám píšou analýzu, report nebo vás školí.

10.10.2013 napsal Lukáš Pítra

Líbí se vám článek?
Sdílejte ho, prosím :-)
 
   
Přidat komentář

14 komentářů

  1. Lukáš Pítra Jiří Šubr - 10.10.2013 (19.42)

    Proč se tu smazaly komentáře?

  2. Lukáš Pítra Lukáš Pítra - 10.10.2013 (20.18)

    Ahoj Jirko, předchozí diskuzi jsem promazal, protože jednak nebyla k tématu a jednak prudící diskutér už překročil meze slušné a věcné diskuze. Na takové pošťuchování jsou tu jiné weby, pro ty, kdo se v tom vyžívají :-)

  3. Lukáš Pítra Lubo - 10.10.2013 (20.48)

    Článek od A až do Z mi mluví z duše. Je to naprostá pravda!

  4. Lukáš Pítra Plaváček - 12.10.2013 (8.04)

    Lukáši, s článkem se dá v zásadě souhlasit, i když trošku i nedá. Zásadní chyba ale je, že mažeš komentáře. Dát prudícím komentujícím možnost ztrapnit se veřejně před celým světem by mělo být posláním každého slušného blogera. Zásadně nemazat! :)

  5. Lukáš Pítra Lukáš Pítra - 12.10.2013 (9.01)

    Já se toho v principu držím, ale občas co je moc je moc :-)

  6. Lukáš Pítra Petr Slavík - 16.10.2013 (9.32)

    Skvělý článek, Lukáši. Možná bych ještě dodal, že klienti občas čekají od SEO rychle fungující recept a pak jsou lehce zklamaní z toho, že dobrá SEO práce je během na delší trať. Ale to je náš úkol jim to vysvětlit :)

  7. Lukáš Pítra Dan - 16.10.2013 (21.22)

    Perfektní článek. Bezvadně se to čte, úplně jako by mi někdo četl myšlenky a sepsal to :-)
    Díky

  8. Lukáš Pítra Jan Šorm - 24.10.2013 (0.03)

    Ahoj Lukáši, s článkem se mohu jedině ztotožnit. Problém dle mého je i v tom, že spousta konzultantů či agentur nedokáže/nechce/neumí klientům poradit v tom, na čem opravdu záleží (jak se lídé cítí a chovají na webu, proč a jak hledají to, co klient nabízí, co jim brání v konverzích apod.). Nedostanek znalostí v oblasti analytiky, použitelnosti a opravdového marketingu smrskla veškeré SEO na „Chcete být první na „gumové holiny“? zaplaťte 3000,-.

  9. Lukáš Pítra Martin Vinš - 29.10.2013 (12.03)

    Lukáš, hezké čtení. Je dobré toto neustále připomínat hlavně potenciálním klientům. Dopnil bych ale (a možná to v článku je, jen jsem si toho v odstavci „K čemu je vám tedy profesionál“ nevšiml), že mnoho klientů očekává a vnímá přidanou hodnotu SEO konzultanta v tom, že kroky, které navrhne, dokáže sám (v součinnosti s marketingem firmy atd.) zrealizovat a řídit tedy ten omezený rozpočet a zdroje klienta.

  10. Lukáš Pítra Nepejchalová - 30.10.2013 (9.29)

    Kolik stojí Vaše služby?

  11. Lukáš Pítra Martin Kůra - 3.11.2013 (21.16)

    Ano, většinou je to o tom, že klient čeká nějakou „bombu“ a zklamání přijde z toho, že jim napíšeme, že to nechce bombu, nýbrž systematickou práci :-)

  12. Lukáš Pítra David Lörincz - 3.11.2013 (21.25)

    Pěkný článek Lukáši. A k tomu mazání komentářů – mazej, kdy jen uznáš za vhodné. Je to tvůj blog. Tady to není o demokracii.

  13. Lukáš Pítra Martin - 20.11.2013 (13.17)

    Omlouvám se za dotaz z trochu jiného soudku. Chtěl jsem se zeptat jak je to použitím obrázků na blogu. Předpokládám, že všechny fotky nejsou tvým výtvorem :-)

  14. Lukáš Pítra Peto - 3.12.2013 (17.17)

    Seo je jednoduchá vec, ale človek sa musí v tomto odvetvý pohybovať najskôr dlhú dobu a poskúšať si rôzne veci na vlastnej kožy aby dokázal robiť seo



Podělte se o názor

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *