10 zkušeností z náboru 200+ lidí

5. Únor 2024

Najal jsem přes 200 lidí. Slušná řádka na to, že nejsem ejč-ár.

Od myšlenky přes definici pozice přes pohovory a výběr až po zaběhnutí v projektu. Často s odpovědností za jejich práci. Zaměstnance, freelancery, agentury. Markeťáky, kreativce, telefonisty, manažery, analytiky, programátory, konzultanty a bůh ví koho ještě.

Zajímavější než počet je to, jestli jsem je najal dobře. A jak se to vůbec pozná. Museli byste se asi zeptat hlavně jich. Pocitově tuším že s postupujícími roky mi to šlo líp, než na začátku. Dnes bych řekl, že mi to v lepší půlce případů vyjde.

10 zkušeností, které se mi opakovaly:

💡 1. Nejde dobře najmout kohokoliv bez jasné představy proč má do projektu přijít, co přesně bude dělat a jak se bude práce hodnotit. O spoustu šikovných lidí jsem přišel protože jsme na ně nebyli procesně ready nebo jsme řešili podmínky úspěchu překotně za pochodu.

💡 2. Hire for attitude, not skill je spíš bullshit. Potřebujete obojí. Hlavně ale: hire for chemistry first. Alespoň v SMB kde jsem odžil nejvíc zkušeností. Sebešikovnější člověk se skvělým přístupem nebude fungovat pokud nezapadne do kultury firmy nebo není dost silný, aby ji sám posunul.

💡 3. Ženy na/po mateřské jsou jedny z nejlepších lidí na trhu, i kdyby v kuse zuby rostly a soply lítaly. Motivované, organizované, loajální, pokorné a (stydím se to napsat) zpravidla levné. Hodně týmů jsem snadno posílil jen díky tomu, že se jich firmy bojí.

💡 4. Dobře napsaný inzerát na správném místě je 50% práce. Poslední roky si stabilně vybírám ze spousty skvělých lidí prostě proto, že tu firmu a práci umím dobře prodat. Mluvte z 80% o tom, co kandidátům práce přinese, kam je posune, jak jim ve firmě bude. Z 20% o tom co požadujete a co budou dělat.

💡 5. Výběr z 1 kandidáta (kamaráda) obvykle končí špatně. Dopřejte si volbu. Mějte výběrový proces alespoň trochu vynucující nestrannost. Zapojit víc lidí de-biasne rozhodnutí. Scorecardy jsou kámoš.

💡 6. Vždy volejte na reference. U dražších lidí volám hlavně na ty, které sám neudali (ale mají je třeba na webu, na LinkedInu). Ptám se „Doporučil byste mi osobně člověka X na práci Y?“ a „Jak bychom si s ním spolupráci měli nastavit, aby fungovala pro obě strany?“

💡 7. Nábor nekončí podpisem smlouvy / zasednutím na místo. Nekončí nikdy, o lidi je potřeba se zajímat, starat a investovat do nich energii. Stejně jako vy se stále mění, mají své problémy, sny a alternativy.

💡 8. Téměř na všech pozicích dávám zadání a zkoumám přemýšlení a hodnoty spíš než odbornou stránku odpovědi (pokud je teda v pořádku). CV má pro mě okrajovou hodnotu.

💡 9. Lidi lžou. Všichni. To neznamená, že jsou svině. Jen že jsou lidi. Často si ani neuvědomují, že lžou. Vytvářejte podmínky pro to, aby byli v tlaku lhát co nejmíň a řešili stres a konflikty jinak. Třeba konstruktivně.

💡 10. Za zářez v CVčku a dobrý kafe nikdo složenky a sny nezaplatí. Existují firmy co dokážou lidi dlouho ždímat na slibech a pozlátku, mě to nikdy blízké nebylo. Plaťte lidi férově.

Komentáře Přidat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Další podobné články

Lukáš Pítra The CX Academy

773 927 292

jsem@lukaspitra.cz

Nezávazná konzultace
30 minut on-line a zdarma - zjistěte,
jestli se vám vyplatím.