Checklist kontroly před spuštěním e-shopu

5. Září 201616 komentářů

Před spuštěním nové verze e-shopu se snažím projít aspoň základní checklist. Je zaměřený na e-shopy, ale určitě se z toho dá vyzobat si to svoje i pro jiné typy webů. Snad se bude někomu hodit :-)

Základní funkčnost a obsah webu

  • korektně napojený sklad / ERP
  • korektně napojené účetnictví
  • korektně napojené CRM
  • propisuju na web všechny produkty
  • propisuju na web produkty do správných kategorií
  • zobrazuju správné ceny
  • zobrazuju správnou skladovost
  • zobrazuju správné datum dodání
  • správně zobrazený strom kategorií v menu
  • produkty mají správné atributy, parametry
  • řazení produktů správně funguje podle správných parametrů
  • filtrace produktů správně funguje podle správných parametrů
  • stránkování produktů správně funguje
  • interní vyhledávání správně funguje
  • vložím produkt do košíku
  • průchod košíkem v pořádku
  • otestované formuláře v košíku na chyby a útoky
  • odeslání objednávky v pořádku
  • funkční všechny platební metody
  • funkční všechny metody přepravy
  • odejde email s potvrzením objednávky
  • objednávka se mi propíše do interních systémů
  • funkční štítkování produktů (top seller, sleva, …)
  • funkční nastavení slev a pobídek v CMS
  • funkční uplatnění slev a pobídek v objednávce
  • web se správně zobrazuje ve všech nejpoužívanějších verzích prohlížečů
  • otestované správné zobrazování fontů, řádkování, odsazení atp.
  • web se správně zobrazuje na smartphonu, dokážu objednat
  • zobrazuju správně cookie hlášku
  • mám aktuální VOP
  • mám aktuální kontakty, o firmě
  • správně funguje vkládání nových produktů
  • mám ošetřené chování vyprodaných / ukončených produktů
  • mám možnost spravovat 301 redirecty
  • mám možnost editovat obsah v kategorii
  • mám možnost editovat obsah na produktu a zatřízení produktu
  • mám aktuální a funkční logo
  • fungujou sdílecí čudlíky na sociální sítě
  • funguje Heuréka widget s hodnocením
  • monitoruje se dostupnost webu 24/7
  • Administrace není veřejně dostupná
  • Administrace není indexovatelná
  • Funguje přihlášení stávajícího uživatele
  • Korektně přenesená databáze objednávek
  • Korektně přenesená databáze zákazníků
  • Mám vyřešenou ochranu před roboty, scrapery, spammery
  • Fungují mi zákaznické vstupy (recenze, hodnocení) a jsou ošetřené proti útokům

SEO

  • Stránky mají správné titulky
  • Stránky mají správné  hlavní nadpisy
  • Stránky mají správné meta descriptiony
  • Mám vygenerované všechny stránky, které jsem chtěl
  • Kategorie produktů mají správné texty (pozor na placeholdery, auto proměnné)
  • Produkty mají správné texty (pozor na placeholdery, auto proměnné)
  • Obrázky mají vygenerovaný správný ALT napříč webem
  • Generují se dobře parametrické kombinace kategorií
  • Skryté stránky se korektně nezobrazují v navigaci
  • Stránkování je ošetřené proti duplicitám
  • Řazení v kategoriích je ošetřené proti duplicitám
  • Zkontrolovaný soubor robots.txt
  • Zkontrolovaný tag meta robots (pozor na zákaz indexace, procházení)
  • Web projitý crawlerem (pozor na divné URL, duplicity)
  • Poznačit všechny změny URL (změna architektury, logiky tvorby URL)
  • Párový seznam všech měnících se URL stará / nová na redirecty
  • Prohledat veškeré HTML na „nofollow“, „noindex“ a zkontrolovat
  • Zkontrolovat všechna přesměrování, aktivní zazálohovat
  • Existuje minimálně jedna hlavní sitemapa namapovaná v robots.txt
  • Existuje sitemapa pro obrázky
  • Existuje sitemapa pro videa
  • Mám korektně nasazená všechna mikrodata
  • Mám smysluplné názvy souborů obrázků, videa, PDF
  • Stránky, které nechce indexovat, nejsou v sitemapách
  • Správně vygenerované automatické interní odkazy
  • Přenesené ručně řízené interní odkazy + jejich seznam
  • Existuje seznam všech aktuálních URL adres starého webu
  • Záloha předstartovní verze HTACCESS
  • Sleduju si aspoň měsíc předem chování robotů v logu
  • Hlavní typy stránek projdou testem mobilní přívětivosti
  • Hlavní typy stránek mají uspokojivé skore rychlosti v Google Speed testu
  • Sleduju si indexaci pro srovnání po spuštění
  • Sleduju viditelnost na dotazy pro srovnání po spuštění
  • Mám připravený soubor / značku  pro re-autorizaci GSC
  • Mám vyřešené 404 stránky + měření
  • Mám vyřešenou předstartovní a postartovní zálohu
  • Mám vyřešený SSL certifikát

PPC

  • Správně vygenerovaný Heureka feed
  • Správě vygenerovaný Zbozi feed
  • Správně vygenerovaný Google PLA feed
  • Mám připravené scripty na landing na 404 z inzerce
  • Sleduju si skore kvality pro srovnání po spuštění
  • Pokud je někde změna URL, mám připravené upravené inzeráty a sitelinky
  • Pokud změna logiky webu, mám připravené nové definice publik
  • Pro nové stránky vyřešené nové sestavy ano/ne

Webová analytika

  • Mám nasazené měřící kódy pro traffic
  • Mám nastavené měření objednávek
  • Mám nasazené remarketingové kódy a pixely
  • Mám nasazené konverzní kódy pro PPC
  • Mám vyloučený vlastní traffic (IP)
  • Mám nasazené alerty pro zásadní poklesy v kanálech (traffic, revenue)
  • Sleduju korektně průchod košíkem
  • Měřím interní vyhledávání

UX

Svým UX checklistem pro e-shopy mne parádně doplnil Ondra Ilinčev.

 

VÝVOJ 

Super tahák pro vývojáře a kodéry od VzhuruDolu.cz

Chybí mi něco? Hodťe mi nápady do komentářů, rád checklist doplním.

Komentáře 16 Přidat komentář

  1. Miloš Lácha napsal:

    Skvěle sepsáno Lukáši, jen pro info, kolik hodin/dní ti orientačně zabere kontrola těch SEO bodů, pokud má e-shop například 10 000 produktů?

  2. Petr napsal:

    Parádní checklist, díky za něj :)

  3. Lukáš Pítra napsal:

    10.000 produktů se pořád dá, akorát na to musí být tým a proces. Některé komponenty stránky se budou generovat automaticky – tam potřebuju proces na kontrolu vstupních dat (stačí repre vzorek) a způsobu generování.

    U věcí, které se tvoří od píky (popisky, obrázky, atributy) musí být proces kontroly kvality a nějaké „manuály“ už u vzniku, to je řešit při relaunchi už pozdě :-)

  4. Ondra Ilinčev napsal:

    Doplnil bych tam:
    – otestováno na reálných uživatelích :)
    – nasazen script na mousetracking vč. konfigurace
    – nasazen a otestován script na A/B testování

  5. Lukáš Pítra napsal:

    Díky moc :-) Já tam dával jen věci, které fakt používám já ve smyslu že za ně zodpovídám nebo je zadávám.

    Je mi jasné, že z pohledu UX / grafiky / kodeřiny / databází apod. toho hrozně moc chybí. Snažím se nemontovat do věcí moc daleko od toho, čemu nejvíc rozumím.

    Ale vnuknul jste mi Ondro myšlenku se k tomu v budoucnu vrátit a doplnit to s kolegy o ty další oblasti. Díky :-)

  6. Ondra Ilinčev napsal:

    Rád doplním seznam o cheklist. Pracovně to nazývám Ante Pítra a Poste Pítra.

  7. Petr Konečný napsal:

    Super seznam. Diky!

  8. Michal Novák napsal:

    Ahoj Lukáši, díky za sdílení, velmi užitečné.

    Jinak já osobně dnes už sitemapy nevytvářím, to je podle mě přežitek (a zbytečná práce navíc) – podobně jako meta tag keywords. Stačí mít dobře prolinkovaný web.

  9. Lukáš Pítra napsal:

    Sitemapy mi pomáhají spíš se sledováním indexace (GSC a potenciálně doufám i Seznam WT). V praxi je mívám strukturovanější, ale pro základ chci v checklistu aspoň ověřit, že je umím v základních typech tvořit :-)

  10. Sitemapy usnadňují některé další kroky, třeba audit výkonu v různých nástrojích.

  11. Kuba R. napsal:

    Ze zkušeností ještě u Webové analytiky takový basic věci, jako je správná měna, vyloučení robotů, vyloučení platebních bran, časové pásmo + založení SearchConsole a propojení s GA, trekování 404ek, …

  12. Karel napsal:

    Po kroku „odejde email s potvrzením objednávky“ by mělo následovat „kontrola emailu s potvrzením objednávky“, jestli jsou v něm správné informace, jestli vůbec přijde apod…

  13. Milan napsal:

    „Mám vyloučený vlastní traffic (IP)“ – lze toto udělat někde v nastavení? My to máme ošetřené tak, že adminům se vůbec GA JS kod nezobrazuje, ale pokud by to šlo nastavit někde přímo v GA, tak by to bylo jistě lepší řešení…

  14. Wolferine napsal:

    No v GA jdou z prehledu vyloucit nechtene IP adresy

  15. Filip Bartoš napsal:

    Boží checklist. Posílám dál kolegům. Jen bych doplnil, že toto platí pro shopy / weby nad 50k.
    Páč pochybuju, že někdo „menší“ bude vědět, co a jak překontrolovat, a tak si bude muset najat Pavla nebo někoho podobného… :-)

  16. Jenda napsal:

    Perfektní checklist – jen laický dotaz – je aktuální ?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Další podobné články