Před spuštěním nové verze e-shopu se snažím projít aspoň základní checklist. Je zaměřený na e-shopy, ale určitě se z toho dá vyzobat si to svoje i pro jiné typy webů. Snad se bude někomu hodit :-)
Základní funkčnost a obsah webu
- korektně napojený sklad / ERP
- korektně napojené účetnictví
- korektně napojené CRM
- propisuju na web všechny produkty
- propisuju na web produkty do správných kategorií
- zobrazuju správné ceny
- zobrazuju správnou skladovost
- zobrazuju správné datum dodání
- správně zobrazený strom kategorií v menu
- produkty mají správné atributy, parametry
- řazení produktů správně funguje podle správných parametrů
- filtrace produktů správně funguje podle správných parametrů
- stránkování produktů správně funguje
- interní vyhledávání správně funguje
- vložím produkt do košíku
- průchod košíkem v pořádku
- otestované formuláře v košíku na chyby a útoky
- odeslání objednávky v pořádku
- funkční všechny platební metody
- funkční všechny metody přepravy
- odejde email s potvrzením objednávky
- objednávka se mi propíše do interních systémů
- funkční štítkování produktů (top seller, sleva, …)
- funkční nastavení slev a pobídek v CMS
- funkční uplatnění slev a pobídek v objednávce
- web se správně zobrazuje ve všech nejpoužívanějších verzích prohlížečů
- otestované správné zobrazování fontů, řádkování, odsazení atp.
- web se správně zobrazuje na smartphonu, dokážu objednat
- zobrazuju správně cookie hlášku
- mám aktuální VOP
- mám aktuální kontakty, o firmě
- správně funguje vkládání nových produktů
- mám ošetřené chování vyprodaných / ukončených produktů
- mám možnost spravovat 301 redirecty
- mám možnost editovat obsah v kategorii
- mám možnost editovat obsah na produktu a zatřízení produktu
- mám aktuální a funkční logo
- fungujou sdílecí čudlíky na sociální sítě
- funguje Heuréka widget s hodnocením
- monitoruje se dostupnost webu 24/7
- Administrace není veřejně dostupná
- Administrace není indexovatelná
- Funguje přihlášení stávajícího uživatele
- Korektně přenesená databáze objednávek
- Korektně přenesená databáze zákazníků
- Mám vyřešenou ochranu před roboty, scrapery, spammery
- Fungují mi zákaznické vstupy (recenze, hodnocení) a jsou ošetřené proti útokům
SEO
- Stránky mají správné titulky
- Stránky mají správné hlavní nadpisy
- Stránky mají správné meta descriptiony
- Mám vygenerované všechny stránky, které jsem chtěl
- Kategorie produktů mají správné texty (pozor na placeholdery, auto proměnné)
- Produkty mají správné texty (pozor na placeholdery, auto proměnné)
- Obrázky mají vygenerovaný správný ALT napříč webem
- Generují se dobře parametrické kombinace kategorií
- Skryté stránky se korektně nezobrazují v navigaci
- Stránkování je ošetřené proti duplicitám
- Řazení v kategoriích je ošetřené proti duplicitám
- Zkontrolovaný soubor robots.txt
- Zkontrolovaný tag meta robots (pozor na zákaz indexace, procházení)
- Web projitý crawlerem (pozor na divné URL, duplicity)
- Poznačit všechny změny URL (změna architektury, logiky tvorby URL)
- Párový seznam všech měnících se URL stará / nová na redirecty
- Prohledat veškeré HTML na „nofollow“, „noindex“ a zkontrolovat
- Zkontrolovat všechna přesměrování, aktivní zazálohovat
- Existuje minimálně jedna hlavní sitemapa namapovaná v robots.txt
- Existuje sitemapa pro obrázky
- Existuje sitemapa pro videa
- Mám korektně nasazená všechna mikrodata
- Mám smysluplné názvy souborů obrázků, videa, PDF
- Stránky, které nechce indexovat, nejsou v sitemapách
- Správně vygenerované automatické interní odkazy
- Přenesené ručně řízené interní odkazy + jejich seznam
- Existuje seznam všech aktuálních URL adres starého webu
- Záloha předstartovní verze HTACCESS
- Sleduju si aspoň měsíc předem chování robotů v logu
- Hlavní typy stránek projdou testem mobilní přívětivosti
- Hlavní typy stránek mají uspokojivé skore rychlosti v Google Speed testu
- Sleduju si indexaci pro srovnání po spuštění
- Sleduju viditelnost na dotazy pro srovnání po spuštění
- Mám připravený soubor / značku pro re-autorizaci GSC
- Mám vyřešené 404 stránky + měření
- Mám vyřešenou předstartovní a postartovní zálohu
- Mám vyřešený SSL certifikát
PPC
- Správně vygenerovaný Heureka feed
- Správě vygenerovaný Zbozi feed
- Správně vygenerovaný Google PLA feed
- Mám připravené scripty na landing na 404 z inzerce
- Sleduju si skore kvality pro srovnání po spuštění
- Pokud je někde změna URL, mám připravené upravené inzeráty a sitelinky
- Pokud změna logiky webu, mám připravené nové definice publik
- Pro nové stránky vyřešené nové sestavy ano/ne
Webová analytika
- Mám nasazené měřící kódy pro traffic
- Mám nastavené měření objednávek
- Mám nasazené remarketingové kódy a pixely
- Mám nasazené konverzní kódy pro PPC
- Mám vyloučený vlastní traffic (IP)
- Mám nasazené alerty pro zásadní poklesy v kanálech (traffic, revenue)
- Sleduju korektně průchod košíkem
- Měřím interní vyhledávání
UX
Svým UX checklistem pro e-shopy mne parádně doplnil Ondra Ilinčev.
VÝVOJ
Super tahák pro vývojáře a kodéry od VzhuruDolu.cz
Chybí mi něco? Hodťe mi nápady do komentářů, rád checklist doplním.
Skvěle sepsáno Lukáši, jen pro info, kolik hodin/dní ti orientačně zabere kontrola těch SEO bodů, pokud má e-shop například 10 000 produktů?
Parádní checklist, díky za něj :)
10.000 produktů se pořád dá, akorát na to musí být tým a proces. Některé komponenty stránky se budou generovat automaticky – tam potřebuju proces na kontrolu vstupních dat (stačí repre vzorek) a způsobu generování.
U věcí, které se tvoří od píky (popisky, obrázky, atributy) musí být proces kontroly kvality a nějaké „manuály“ už u vzniku, to je řešit při relaunchi už pozdě :-)
Doplnil bych tam:
– otestováno na reálných uživatelích :)
– nasazen script na mousetracking vč. konfigurace
– nasazen a otestován script na A/B testování
Díky moc :-) Já tam dával jen věci, které fakt používám já ve smyslu že za ně zodpovídám nebo je zadávám.
Je mi jasné, že z pohledu UX / grafiky / kodeřiny / databází apod. toho hrozně moc chybí. Snažím se nemontovat do věcí moc daleko od toho, čemu nejvíc rozumím.
Ale vnuknul jste mi Ondro myšlenku se k tomu v budoucnu vrátit a doplnit to s kolegy o ty další oblasti. Díky :-)
Rád doplním seznam o cheklist. Pracovně to nazývám Ante Pítra a Poste Pítra.
Super seznam. Diky!
Ahoj Lukáši, díky za sdílení, velmi užitečné.
Jinak já osobně dnes už sitemapy nevytvářím, to je podle mě přežitek (a zbytečná práce navíc) – podobně jako meta tag keywords. Stačí mít dobře prolinkovaný web.
Sitemapy mi pomáhají spíš se sledováním indexace (GSC a potenciálně doufám i Seznam WT). V praxi je mívám strukturovanější, ale pro základ chci v checklistu aspoň ověřit, že je umím v základních typech tvořit :-)
Sitemapy usnadňují některé další kroky, třeba audit výkonu v různých nástrojích.
Ze zkušeností ještě u Webové analytiky takový basic věci, jako je správná měna, vyloučení robotů, vyloučení platebních bran, časové pásmo + založení SearchConsole a propojení s GA, trekování 404ek, …
Po kroku „odejde email s potvrzením objednávky“ by mělo následovat „kontrola emailu s potvrzením objednávky“, jestli jsou v něm správné informace, jestli vůbec přijde apod…
„Mám vyloučený vlastní traffic (IP)“ – lze toto udělat někde v nastavení? My to máme ošetřené tak, že adminům se vůbec GA JS kod nezobrazuje, ale pokud by to šlo nastavit někde přímo v GA, tak by to bylo jistě lepší řešení…
No v GA jdou z prehledu vyloucit nechtene IP adresy
Boží checklist. Posílám dál kolegům. Jen bych doplnil, že toto platí pro shopy / weby nad 50k.
Páč pochybuju, že někdo „menší“ bude vědět, co a jak překontrolovat, a tak si bude muset najat Pavla nebo někoho podobného… :-)
Perfektní checklist – jen laický dotaz – je aktuální ?