10.2.2013 napsal Lukáš Pítra
O víkendu proběhlo v Olomouci pod taktovkou Jindry Fáborského a JsmeMarketing.cz setkání „Internet marketing 2013“. Akce, plánovaná jako komornější low-cost konference, dopadla díky skvělé organizaci a vynikajícím řečníkům na jednotku s podtržítkem a, alespoň v mých očích, celkovým dojmem a zážitkem hravě překonala obří meetingy typu NMI13. Protože se mi, až na jednu výjimku – Luboše Louženského, podařilo stihnout všechna vystoupení jakož i #warm-up a #afterparty, podělím se s vámi stručně o načerpanou inspiraci :-)
Adam Zbiejczuk
Adam se podle očekávání věnoval sociálním médiím. Nešetřil skepsí směrem k obvyklé české „social marketing“ praxi – kritikou lenosti správců mnohých firemních facebookových stránek volně a trefně navázal na svoji povídání z NMI13. Zapamatoval jsem si, že:
- Social media, jak je vidíme v praxi kolem nás, z 95% nefungují dobře
- Často je to proto, že do sociálního marketingu nesmyslně vnášíme postupy zažité z jiných mediatypů (např. z PPC inzerátů)
- Jedním z klíčů k úspěchu je uvědomit si, že lidé na sociální sítě nechodí ani nakupovat ani zálibně zkoumat news feedy značek
- Snaha maximalizovat počet „jakýchkoliv fanoušků“ nejenže nic moc nepřináší, ale v případě FB skrze EdgeRank spíše škodí
- Všeobecným trendem je snaha co nejlépe segmentovat cílové publikum až na úroveň jednotlivců – budou vznikat různé menší, specializované sociální sítě (Adam ukazoval příklad z BMW, v Čechách ale skvěle funguje např. BookFan)
- Zajímavostí je i monetizace nebrandových sociálních stránek jako je např. Máme rádi psy nebo Mrdáme bez gumy
Na SlideShare je k dispozici celá Adamova prezentace.
Robert Vlach
Ne vždy se vám podaří vytěžit na marketingové konferenci mozkové závity na maximum. Robert se nebál rozčeřit trochu stojaté vody už přeci jen mnohokrát diskutovaných témat a oslovil publikum s konceptem intelektuálního marketingu. Ač musím uznat, že Robertovo povídání byla docela fuška celé vstřebat a udržet krok, byl to zároveň asi i nejinspirativnější poslech z celého dne. Co jsem si odnesl:
- Intelektuální marketing je mocný, přitom velmi opomíjený nástroj reputačního marketingu
- Je o působení ve veřejném prostoru – o snaze přispět k řešení složitých témat, problémů, dilemat, nezodpověděných otázek
- Jeho základem jsou myšlenky – silné názory, které šíříme a hájíme, ale zároveň o nich kriticky diskutujeme s veřejností
- Pro odborníky v marketingu je příležitostí, jak pomoci rozvíjet a posouvat jejich obor
- V žádném případě by to neměla být „zištná“ činnost, intelektuální marketing nerovná se osobní branding
- Stát se vlivným intelektuálem vyžaduje krom odbornosti a určitého charakteru a nadhledu i celou řadu praktických dovedností – na prvním místě argumentační dovednosti ale také schopnost nacházet, analyzovat, abstrahovat a intepretovat informace
- Působení ve veřejném prostoru není jako švihat pojmy a dojmy na osobní blogísek – vyžaduje určitou přípravu, zvládnutí tématu a následně i schopnost sebereflexe a reakce na (proti)argumenty veřejnosti
- Intelektuál není sprosté slovo a být intelektuálem v žádném případě neznamená pozbýt praktických dovedností nebo schopnosti dosahovat skvělých výsledků v byznysu (příkladem může být sám Robert, nebo jména jako Marek Prokop, David Grudl a další)
K prezentaci jsme dostali i textový doprovod s řadou zajímavých odkazů. Protože jsem měl tu čest poslechnout si Robertovy přednášky už dříve vím, že se neopírá jen o vlastní zkušenosti, ale rád cituje zajímavé lidi a kvalitní literaturu. Pokud se zajímáte o svůj profesní růst a chcete načerpat hodnotné myšlenky, velmi vřele doporučuji si s Robertem sjednat konzultaci nebo přijet na některou z akcí, které během roku pořádá pod hlavičkou portálu Navolnenoze.cz.
Miroslav Rojek
Mirek přijel povídat o blízké budoucnosti SEO. Snad proto, že se sám SEO věnuji už dlouho, jsem se na této přednášce dozvěděl nejméně nového a zapsal nejméně poznámek. To ale na kvalitě Mirkovy přednášky nic neubírá. Pokud jste #mkt2013 propásli a SEO není vaše doména, určitě byste měli vědět, že:
- principy SEO se v průběhu času nemění – mění se jen naše vnímání a to, do jaké míry děláme SEO smysluplně a užitečně
- SEO specialista by měl více a intenzivněji spolupracovat s širším týmem – marketéry, copywritery, kreativci, analytiky
- kakané slovíčko linkbuilding snad již brzy nahradí trefnější online PR, či chcete-li link-earning
- nutným začátkem dobrého SEO a content marketingu není „jen klíčovka“, ale hlubší poznání cílové skupiny a jejích potřeb
- i v „nudných“ oborech lze tvořit skvělý, užitečný obsah – ne vždy je ale cesta psát blog. Pokud jste v úzkých, poraďte se obsahovým stratégem, který je schopen pohledu „out-of-the-box“
- občas se nedá svítit a jiné nástroje (např. PPC) jsou efektivnější. SEO zkrátka zdaleka není pro každého
Honza Tichý
Na Honzovo povídání na téma „Varchlaté metriky v Google Analytics“ jsem se obzvlášť těšil, navnaděn výživnou diskuzí Honzy s Romanem na nedávné webově analytické Poslední středě. Honza se toho rovněž nebojí a vyjukanému publiku sebral asi i ty poslední iluze o měření čehokoliv v Google Analytics. Klíčové informace, které zazněly:
- Práce s jakýmikoliv všeobecnými čísly z principu nedává smysl – pokud chcete GA používat ke svému prospěchu a vyvarovat se nebezpečně hloupých úsudků, precizní práci s různými segmenty a silné dávce selského rozumu se nevyhnete
- Návštěva bohužel není to stejné jako návštěvník. To se promítá do celé řady nepřesností nebo vyložených nesmyslů, které Google Analytics prezentují. Nejokatější a nejnebezpečnější je tento drobný rozdíl u metriky „% nových návštěv“
- Průměrná doba, kterou vaši návštěvníci tráví na webu, je pravděpodobně výrazně delší, než vám GA na první dobrou tvrdí. Je to dáno metodikou měření délky návštěvy přes Page Views. Věděli jste, že „bouncnutá návštěva“ má vždy evidovanou dobu pobytu na webu O? :-)
- Cestou k alespoň trochu přesnějším a smysluplnějším měřením je pracovat s tzv. „kohortami“ používáním vlastních proměnných
V praxi mají Google Analytics slabých míst celou řadu. Vyvodit navzdory dobré vůli z měřených čísel naprosto zcestné závěry není nijak zvlášť těžké. Pokud se chcete o fungování GA dozvědět více, měli byste zvážit návštěvu Honzova školení Google Analytics. Celou Honzovu prezentaci najdete na SlideShare Medio.cz.
Jan Ambrož
Honza přišel s přednáškou o copywritingu, která byla, na rozdíl od těch běžných teoretických přednesů o efektivním psaní, příjemně praktická a věcná. Odnesl jsem si z ní pár užitečných mouder:
- Copywriting, ten dobrý, jen mnohem více o myšlení, koncepci a strategii, než o vlastním psaní textů
- Copywriter není to stejné jako obsahový stratég, ač tomu tak v české praxi bohužel často tak trochu je
- Chcete-li mít špičkový obsah, měli byste obsahového stratéga najmout dříve, než web vytvoříte a spustíte
- Lorem ipsum je zločin a zhovadilost zároveň – jak chcete posuzovat kvalitu webu bez kontextu informací a obsahu?
- Dobrý copywriter je částečně i markeťák a pokud jím není, měl by s nějakým intenzivně spolupracovat
- .. protože k dobrému copywritingu nezbytně patří skvěle poznat a pochopit cílové publikum
- Obsahová strategie se neobejde bez meřitelných KPI pro obsah, styleguide a rozdělení odpovědností (kdo bude psát, kdo bude výstup kontrolovat, připomínkovat, schvalovat a na základě čeho vlastně?)
Petra Větrovská
Větrovka celý přednáškový den uzavřela balíčkem praktických typů, jak dělat PPC kampaně efektivněji. V hlavně mi utkvělo hlavně to, že:
- vyloučit nerelevantní dotazy z kampaní je stejně důležité, jako najít ty relevantní
- dobrá PPC kampaň nekončí proklikem, ale pokračuje na cílové stránce – dávejte si pozor, kam nakoupené návštěvníky směřujete a co na stránce uvidí
- s obsahem a cenou inzerátů lze, alespoň v Google AdWords, docela šikovně experimentovat. Vyzkoušejte nástroj AdWords Campaign Experiments, prý skvělá zábava na dlouhé zimní večery :-)
- naučte se pracovat s negativním remarketingem – vylučte z remarketingových kampaní ty návštěvníky, kteří již nakoupili nebo existuje vysoká pravděpodobnost, že z nějakého důvodu nenakoupí (třeba proto, že jsou stálými zákazníky navštěvujícími klientskou sekci webu)
- Sitelinky v kampaních jsou ohromně užitečná věc, ač se na ně moc nekliká. Třeba proto, že poutají pozornost
- Horkou novinkou AdWords jsou product listing ads, které propojují AdWords kampaně s feedy v Google Merchant Center a postupně obohatí řadu SERPů
- Naprosto čerstvou věcí jsou pak rozšířené kampaně v AdWords, které vám umožní velmi precizně cílit pomocí kontextu cílového publika (času, lokality, používaného zařízení)
Zdá se, že s PPC kampaněmi se dá vyhrát mnohem víc, než většina klientů vůbec tuší. Mnozí také možná ještě netuší, že Větrovka konzultuje na volné noze a pořádá PPC školení. Pustila se s vervou i do svého blogu Vetrovka.cz , kde se brzo můžeme těšit na více informací k novinkám v AdWords. Celou prezentaci Větrovky najdete na SlideShare.
Jindra Fáborský
No a to nejlepší na závěr :-) Jindra byl mozkem, pořadatelem, motorem a tmelidlem celé akce Internet Marketing 2013. Dal dohromady, alespoň pro mne, zatím nejlepší oborovou akci za dlouhou dobu a nastavil laťku hodně vysoko.
Rád bych ti tu Jindro osobně smeknul ještě jednou hlubokou poklonu za skvěle zorganizovanou konferenci – od kvality řečníků, přes pěkné teplé prostory a špičkový catering až po velmi memorable #afterparty. Díky tvojí snaze a výdrži jsem si dozvěděl hodně zajímavých informací, potkal hromady skvělých lidí a odpočinul si od pražského shonu. Díky moc a těším se za rok! :-)
Další články o konferenci Internet marketing 2013 najdete na:
Děkuji za zajímavý pohled na konferenci ;-)
Nechystá se něco podobného v Olomouci i pro rok 2014?