Jak přemýšlet u SEO

5. Říjen 20124 komentáře

5.10.2012 napsal

Twitterem proběhla vlna rozhořčení nad drzostí a zbytečností různých SEOmatů, v čele se SEO analyzátorem od nechvalně proslulého SEO experta. Kolegové z oboru (Martin Matějka, Martin Kolčaba a řada dalších) trefně poukázali na to, proč je vám výstup z podobné „SEO analýzy na počkání“ na prd. Chápu ale, že ne každý může rozumět všemu a nechat si bezplatně udělat analýzu webu, u kterého jste často rádi, že vůbec funguje, jednoduše svádí. Přijměte proto prosím dnešní článek jako stručný návod, jak si udělat vlastní malou SEO analýzu za pomocí obyčejného selského rozumu.

Existují na webu zásadní technické problémy?

Zásadní technický problém je něco, co všem nebo nezanedbatelné části uživatelů způsobuje problémy web pohodlně a správně používat. Existuje totiž předpoklad, že pokud má s webem problémy uživatel, bude je mít i vyhledávač. Některé překážky samotný uživatel nezaregistruje, ale vyhledávači můžou zbytečně komplikovat život.

Technická překážka může být třeba to, že je web je celý ve Flashi (nebo podobné technologii). Takový web řada vašich návštěvníků ve svém prohlížeči nebude umět dobře ovládat. Robot vyhledávače zase nebude umět spoustu prvků webu interpretovat a je možné, že se k řadě stránek vůbec nedostane. Problematická mohou být nevhodně technologicky řešená menu, dynamické parametrické filtrace nebo zakázané techniky jako je cloaking.

Technickou překážkou naopak není, že nemáte validní zdrojový kód (pokud se stránky v používaných prohlížečích zobrazují správně), že vám chybí RSS feed nebo nemáte správně nastavené meta language. To nemá na spokojenost člověka po prokliku z vyhledávače k vám žádný vliv a tudíž ani na vaše SEO.

Je můj web přehledný?

Aby se vaši návštěvníci ani vyhledávače na webu neztráceli, musí být web přehledný a to v kterémkoliv svém místě. Běžným omylem je myslet si, že stačí mít dobře vyřešenou hlavní navigaci na titulní stránce. Při letmém pohledu do svých Google Analytics ale zjistíte, že přes titulní stránku webu vstoupí na web ve výsledku překvapivě málo lidí – u některých typů e-shopů ani ne 15%. Ostatní se musí dobrat svého cíle z dílčích stránek.

Zamyslete se tedy nad tím, jak logicky a intuitivně je váš web strukturovaný a jak dobře strukturu návštěvníkům prezentujete. Nespoléhejte se na hlavní navigační menu, pomáhejte návštěvníkům vnitřním provázáním webu odkazy, drobečkovou navigací nebo třeba různými kontextovými menu. Každá stránka na vašem webu by měla být dostupná alespoň z jednoho odkazu (a tím nemyslím odkaz v sitemap.xml).

Do přehlednosti webu se počítá i to, že návštěvník vždy pochopí, na které stránce je. Pomáhají k tomu třeba titulky, nadpisy, doprovodný text ale i popisy obrázků, tabulek a dalších částí stránky. Je úplně jedno jak jsou dlouhé a kolik klíčových slov obsahují, pokud vypovídají o dané stránce a jsou návštěvníkovi k užitku.

Má web co říct?

Text je nesmírně důležitý nejen pro vyhledávače, ale i vaše návštěvníky. Význam textu na příkladu produktových popisků v e-shopech krásně vysvětluje ve své prezentaci Jan Ambož na slideshare. Stručně řečeno – text do značné míry supluje osobní kontakt s návštěvníkem. Pomáhá vám vysvětlit smysl každé jedné stránky, představit racionální argumenty i apelovat na emoce.

Zvláště u e-shopů bývá hodnotný text problém – majitelé se spoléhají na to, že zákazník si vystačí s obrázkem a cenou, případně vycpou stránku nějakým tím seo textem. Přitom chytře postavený text může fungovat jako virtuální prodavač, který zákazníkovi pomáhá s výběrem a provádí ho celým nákupním procesem.

Zamyslete se nad tím, jestli na webu píšete zajímavé věci, které vaši návštěvníci budou chtít číst. Když vám zajímavý obsah bude na webu chybět, těžko vystoupíte z řady a zaujmete mezi tvrdou konkurencí. Ani vyhledávače nebudou mít dobrý důvod, proč vaše stránky svým uživatelům nabízet k prokliku. Uznávám, že vytvářet pro web kvalitní obsah může náročné na čas a někdy i na finance – je to ale jedna z nejlepších investic, jaké máte k dispozici.

Hovořím jazykem svých zákazníků?

Aby vás lidé ve vyhledávačích našli, musíte mluvit jejich řečí. Smyslem SEO přitom není, aby web byl přehlcen několika málo sexy klíčovými slovy se stovkami tisíc hledání. Cílem je, aby na vašem webu byla pokud možno všechna zajímavá klíčová slova v přirozené míře. Podívejte se třeba do Google Keyword toolu na to, jak lidé vaši nabídku hledají. Nebo do Google Analytics a v přehledech neplaceného vyhledávání se podívejte, z kolika různých slov k vám na web lidé přišli za poslední rok. Budete překvapení – i na weby o několika málo desítkách stránek mohou přicházet lidí z desítek tisíc klíčových slov. Koneckonců, víte co je longtail?

Aby vám klíčová slova dobře fungovala, musí být na webu poskládaná chytře a s rozmyslem. V ideálním případě by každé vyhledávané nebo žádané téma mělo mít na webu svou stránku – pokud lidé hledají pánské, dámské a dětské oblečení, potom si jen s kategorií „Oblečení“ asi nevystačíte. Vyjděte lidem vstříc a nabídněte jim stránky přesně o tom, co hledají – pokud hledám dřevěné manželské postele, vytvořte mi pro ně unikátní stránku (protože pravděpodobně nechci ztrácet čas prohlížením single postelí, nebo postelí sice manželských, ale kovových).

Ujistěte se, že názvosloví vašich zákazníků a výrazy používané na webu se shodují. Lednička není to samé co chladnička, TV není to stejné jako televize, „bal. pap. červ. 20×20“ není totéž jako „červený balící papír 20×20 cm“. Barvy, velikosti, tvary, materiály, rozměry, výkony, určení (pro maminky, pro pokročilé) ale také pohlaví, cena (levné, luxusní) nebo stáří (nové, použité) – to jsou příklady jen některých z mnoha „parametrů“, pomocí kterých se lidé snaží co nejrychleji dobrat přesně toho, co je zajímá. Čím konkrétnější stránku jim pro takové dotazy nabídnete, tím spíše budou spokojení (lidé, i vyhledávače).

Je web zajímavý a hodnotný?

Pro úspěch v SEO vám ale klíčová slova a pěkný web nevystačí. Potřebujete být zajímaví a přinášet lidem přidanou hodnotu. Proč? Souvisí to hlavně s odkazy na váš web, které jsou obrazem o virtuální oblibě webu.

Pokud budete zajímaví, budou na vás lidi rádi odkazovat. Budou na vás odkazovat z mnoha různých míst na internetu. Budou na vás odkazovat průběžně. Zmíní se o vás na sociálních sítích. To vše se v očích vyhledávače stane signálem, že váš web je ve svém oboru přínosem a stojí za to ho lidem zobrazit. Pokud naopak oprásknete texty od konkurence, rok na něm nic zajímavého nepřinesete a obstaráte si za babku „tisíce odkazů ze SEO katalogů za akční cenu!!“, kopete si vlastní hrob.

A jak se udělat zajímavým? Velmi jednoduše – dejte vašim návštěvníkům to, co je zajímá a co potřebují:

  • Pište o novinkách a zajímavostech ve vašem oboru
  • Pište recenze
  • Organizujte rozhovory se zajímavými lidmi
  • Vypracujte nestranné srovnání a testy
  • Natáčejte zajímavá videa
  • Ukazujte zajímavé obrázky
  • Pište originální, přínosné články o vašem oboru
  • Doporučujte a inspirujte
  • Pomáhejte řešit problémy
  • Pomáhejte a raďte s výběrem služby nebo výrobku
  • Pomáhejte a raďte s údržbou výrobků
  • Vytvářejte užitečné aplikace a nástroje šetřící čas a energii

Jak tedy přemýšlet?

V článku jsem chtěl ukázat, že SEO není žádná „mýtická věda“ jak hlásají některé agentury. SEO je vesměs o používaní prostého selského rozumu. Vyhledávače mají jednoduchou logiku – chtějí lidem nabízet kvalitní a relevantní webové stránky. Jen tak budou jejich uživatelé spokojení a budou se vracet. Stejný princip byste na svém webu měli uplatňovat i vy. Žádné rychlé analýzy na počkání, žádné superlevné „tajné SEO techniky“ ani podobné nesmysly vám dlouhodobý úspěch nezaručí. Zajímavý, dobře použitelný web vyrobený na míru vaší cílové skupině ano.

Komentáře 4 Přidat komentář

  1. Marek napsal:

    Pěkně napsaný článek. Možná bych pro čtení uvítal větší písmo, ale není to až tak rozhodující. Dá se tedy říct, že se člověk mající selský rozum obejde bez SEO konzultanta?
    Prague airport transfers

  2. Lukáš Pítra napsal:

    Marku, v zásadě ano. Člověk, který dokáže při marketingu pracovat selským rozumem, dojde dříve či později ke stejným závěrům, jako „SEO člověk“. Je to logické, protože SEO není nějaká tajná šamanská znalost, se kterou se rodí jen vyvolení :-)

    Úloha SEO konzultanta (nebo jakéhokoliv jiného poradce) je podle mne v tom, že klientovi šetří čas a energii. Specializací na určitý obor činnosti (SEO) v ní získává více různorodých zkušeností a díky tomu je schopen pracovat rychleji, efektivnější a menším rizikem omylu. Jinými slovy, najímám si konzultanta tehdy, pokud nemám čas, energii a pádný důvod se učit nějakou specializovanou činnost nebo pokud je daná práce natolik důležitá, že by nedostatek mých vlastních praktických zkušeností přinášel vysoké riziko chyby (např. pokud se v SEO e-shopu se stamilionovými obraty měsíčně bude rýpat majitel s vytištěným výstupem ze SEOmatu).

  3. Mezi technickou překážku by zařadil navigaci v JavaScriptu a načítání obsahu AJAXem, dále mě napadá použití (historických) frames a iframes. Z toho nemůže být fulltext moudrý, přestože prohlížeč vše zobrazí, jak (pravděpodobně) zamýšlel autor. Tohle tvrzení ale nemám podložené, je to jen selský rozum.

  4. Very nice post. I just stumbled upon your blog and wanted to say that I’ve truly enjoyed surfing around your blog posts. In any case I will be subscribing to your feed and I hope you write again very soon!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Další podobné články