24.6.2012 napsal Lukáš Pítra
On-site search, tedy interní vyhledávání přímo na webu, je běžnými webmastery trestuhodně často přehlížená příležitost zlepšit celkový výkon webu. Vyhledávání na webu buď není vůbec, nefunguje správně, nebo se s ním aktivně nepracuje a hledání uživatelů se smysluplně nevyhodnocují. Pokud je to i váš případ, v článku najdete pár dobrých rad, jak se s on-site vyhledáváním popasovat.
Proč je on-site vyhledávání důležité
On-site vyhledávání pomáhá uživatelům dostat se k tomu, co hledají (informace, výrobek, služby, obrázek, soubor… ) Čím lépe pomůžete lidem snadno a rychle najít co potřebují, tím spíše vás odmění konverzí. Site search pomáhá dobrat se informací tím častěji, čím složitější a robustnější stromovou strukturu máte. Nedocenitelné je také u e-shopů se „složitým“ sortimentem – typicky třeba elektrosoučástky, nářadí, zahradní technika ale překvapivě i bankovní služby nebo telco – všude tam, kde běžný smrtelník neví, jak přesně se určitá věc „správně jmenuje“ nebo neví, kde by ji měl hledat.
Ne všichni si libují v kaskádovém procházení stromovou strukturou spletí kategorií, podkategorií, drobečků a odkazů. Někteří lidé mají překvapivě rádi jen naťukat hledané slovo do okénka a zmáčknout enter. V praxi těch podivínu bude celá řada, stačí se zamyslet nad úspěchem Google.
Zjistíte spousty zajímavých informací pro váš internetový marketing! Co lidé hledají, kde to hledají, kam se dostanou a s jakým výsledkem pro váš byznys? Z odpovědí na (nejen) tyto otázky pro vás vyplynou tři zásadní podněty:
- které informace na webu nelze snadno najít (úplně chybí, jsou špatně pojmenované, ve špatné sekci)?
- které stránky webu nefungují jak by měly?
- po kterých „klíčových“ slovech a frázích se lidé pídí?
Jak site search měřit
Možností je zase celá řada, já osobně se nejvíce kamarádím s Google Analytics, kde je měření celkem nenáročné. Abyste mohli měřit zajímavá data o site search na vašem webu, musíte:
- funkci hledání na svém webu vůbec mít,
- ujistit se, že hledání funguje a vrací na vyhledávací dotazy aspoň trochu relevantní a přehledné odpovědi,
- nastavit hledání v Google Analytics – přečtěte si maličko zastaralý ale funkční návod od Google (důležité je zejm. nastavit správně vyhledávací parametr v URL),
- najít si patřičnou záložku a pohroužit se do čísel, grafů a tabulek.
Co můžete v číslech vyčíst?
Z hlediska SEO jsou pro vás nejzajímavější slova a fráze, které lidé na webu hledají. V Google Analytics vyčtete, kolikrát které slovo lidé hledali a s jakým výsledkem, kterým může být třeba:
- conversion / goal completion – pokud na webu měříte konverze (pro e-shopy) nebo jiné cíle, můžete se podívat, jak moc dokáže site search zvýšit výkon webu
- search exits – uvádá % lidí, kteří po zkouknutí výsledků interního hledání na webu radši odejdou jinam. Důvodů může být celá řada – danou informaci na webu nemáte, site search vrací chybné, nesrozumitelné nebo nepřehledné výsledky apod.
- search refinements – kolik % hledání je následování dalším hledáním za použití jiného slova – jinými slova, kolik % lidí nenajde co potřebuje, ale zkusí hledat ještě jinak
Neméně důležitá je možnost prohlédnout si na kterých stránkách lidé hledají které konkrétní výrazy – pokud vám lidé v nákupním košíku hledají dodací podmínky, možná nejsou dobře vidět. Pokud je vaším třetím nejhledanějším slovem kategorie zboží, které neprodáváte, možná je to obchodní příležitost. Pokud u vás lidé zatvrzele hledají americké ledničky namísto vaší kategorie US chladničky, je čas vyhodit SEO konzultanta. Řada z nich může ale něco hledat opravdu jen proto, že je to pro ně pohodlnější a intuitivnější – čili, získaná data je potřeba zhodnotit selským rozumem a v širších souvislostech.
Většinu metrik můžete poměřovat s cíli a konverzemi, což se hodí zejména u e-shopů – zjistíte totiž, která klíčová slova jsou tak zajímavá, že jsou kvůli nim ochotni překonávat bariéry vašeho webu, aby u vás utratili peníze. Ta jsou obchodně jistě zajímavější než ta, která jsou „jenom“ hodně hledaná. Ostatně ne náhodou návštěvy „se site searchem“ mívají vyšší míru konverze, než návštěvy bez něj (což ale neznamená, že byste měli lidi do hledání nutit šíleným designem a matoucí strukturou).
Abyste z čísel vyvodili rozumné závěry, je jako se vším v analytice lepší se vyhnout „hrubým průměrům“ a pokusit se data smysluplně segmentovat. Co lidé hledají a na které stránce může záviset do značné míry třeba na tom, odkud na váš web vůbec přišli. Ne vše navíc musíte nutně vyčíst jen z Google Analytics – to, že interní vyhledávání využívá jen velmi malé % lidí nemusí ještě nutně znamenat, že je web super – možná jen to vyhledávací políčko není moc dobře vidět. Pomůžu si příkladem s modely aut – našli byste svoje vysněné autíčko spíše na Scalecars.com nebo Smallcars.cz? Důležitá je i kvalita „výsledků vyhledávání“ – vyberte si takový systém, který umí dobře a často indexovat veškerý obsah webu (tedy i ten přidaný po zapnutí interního vyhledávání!) a ideálně takový, který má dobrou podporu češtiny a všeobecné dobrou zákaznickou podporu a nápovědu.
Kam pro další informace?
- Dostaňte ze svého interního hledání maximum – článek na SEOmozu.
- Spoustu užitečných informací najdete také v „tréningovém“ videu Google k certifikaci pro Google Analytics – v části In-depth analysis si otevřete část „internal site search“ (část 19/21).
- Hodit se může i detailní vysvětlení, jak se vypočítávají metriky pro site search v Google Analytics.
- Další tipy na to, co měřit a jak výsledky interpretovat, najdete v trochu staršmí ale v zásadě stále aktuálním článku Avinashe Kaushika.
Lukáši hezky řečeno :-). Musím potvrdit, že site search je například na smallcars velmi důležitý atribut při různých typech rozhodnutí a dává nám velmi zajímavá data o tom, co a hlavně JAK lidé hledají. Mimochodem, nechceš poslat odkaz oWWW? :-)
Vdaka za navod, este kedysi davnejsie som to chcel implementovat ale nejako som sa k tomu nedostal, tak teraz sa uz k tomu dokopem.