[itemprop description p]SEO + Public relations = VSL. Tu myšlenku jsem slyšel poprvé tuším od Honzy Tichého někdy 6 let zpátky. Od té doby bažím po důkazech, že dobrým off-page signálem nejsou jen klikací hypertextové odkazy, ale i zmínky a (ko)citace.[/itemprop]
Doposud jsme dokázali selským rozumem dovodit, že různé PR techniky pomáhají SEO tak nějak oklikou nebo posilují relevanci a sílu odkazů vzniklých “ po cestě“. Množí se ale důvody věřit, že ne-odkazové reference fungují jako přímý odkaz. Tedy alespoň u Google :-)
[itemprop alternativeHeadline]Implikované odkazy[/itemprop]
Nejaktuálnější haló vyvolal jeden z posledních Googlích patentů, který hovoří o tzv. „implikovaných odkazech“. V originálním znění v něm dohledáte tento odstaveček:
„An express link, e.g., a hyperlink, is a link that is included in a source resource that a user can follow to navigate to a target resource. An implied link is a reference to a target resource, e.g., a citation to the target resource, which is included in a source resource but is not an express link to the target resource. Thus, a resource in the group can be the target of an implied link without a user being able to navigate to the resource by following the implied link.“
Trochu volněji přeloženo:
„Expresivní odkaz, tzn. hypertextový odkaz“, je odkaz obsažený v odkazujícím zdroji (pozn. překl. = chápu jako odkazující webový dokument nebo jiný zdroj informací online), který uživatel může následovat (pozn. překl. = chápu jako kliknout) na cílový zdroj (pozn. překl. = chápu jako odkazovaný dokument). Implikovaný odkaz je reference na cílový dokument, např. citace cílového zdroje, která je obsažena v odkazujícím zdroji, ale není expresivním odkazem. Cílový dokument může být odkazován implikovaným odkazem, aniž by na tento šlo kliknout“.
V tomtéž patentu lze dohledat tajmené matematické formule (vzdělanější prominou, nevím ja to správně pojmenovat :-)), soudě dle komentářů dokládající, že i implikovaný odkaz je součástí „hodnocení stránky“ obdobně, jako klasický hypertextový odkaz. Zjevně však s nižší vahou.
Revoluce? Evoluce!
Ono vlasně nejde o kdovíjak převratný posun. Při optimalizaci na „lokální dotazy“ jsou různé citace ve hře už delší dobu. Google už delší dobu vysílá signály, že s masivním spamem stran odkazů si nedokáže poradit a jejich váhu chce postupně přenášet na hůře manipulovatelné zdroje (mimo implikovaných odkazů třeba na sociální signály).
Souhra SEO a public relations je také dlouhodobá a logická. Nejlepším zdroje odkazů jsou živé stránky čtené mojí cílovkou, dobře viditelné a prezentované ve chvíli, kdy mají čtenáři náladu a můj web navštívit a zároveň nepáchnou smrádkem z evidentního komerčního sdělení. Odborné i oddechové články, rozhovory, recenze, diskuze, poradny, příběhy, testiomonaly a další. Přesně ta místa, po kterých baží PR.
Jasně, implikované odkazy asi ještě dlouho nebudou mít takovou váhu, jako ty klasické. Jasně, máme tu pořád ještě Seznam, který s Googlem tak docela nestíhá krok a realita „voptimalizace pro Seznam voe“ je trochu někde jinde, než to učebnicové SEO. Jasně, i implikované odkazy jako signál zcela jistě půjdou nějak zneužít, naváže se na ně podobně zhovadilý byznys jako odkazové farmy a hurá vlna nás zase přejde.
Přesto vnímám jako důležité a pro nás SEO konzultanty (a naše klienty) skvělé, že se v práci s off-page signály posouváme stále dál od mechanického hromadění odkazů stále blíž k budování vztahů s naším okolím a duchaplnější komunikaci. Nutí nás to všechny přemýšlet o SEO a o webech méně technicky a více lidsky a na konci toho všeho stojí lepší weby a hezčí internet. Tak, mám z toho zkrátka sluníčkovou radost :-)
8.5.2014 napsal Lukáš Pítra
Hele není tohle prachsprostá zmínka, se kterou počítá už několik let Majestic SEO? Tedy jen informace v textu s odkazem, nejčastěji na brand nebo jméno nebo autora, odkazované stránky? Nebo to špatně chápu?
Pokud ano, tak má podobný význam jako no-follow odkaz, tedy nějaký význam má, ale výrazně menší než aktivní odkaz.
Zmínka taky, menší význam než aktivní odkaz určitě (píšu to v článku :-)) jestli prachsprostá to nevím. Rozhodně vnímám signály, že prachsprostoty ubývá měli bychom o implikovaných odkazech přemýšlet více (ne nutně na úkor aktivních). Na to se shodneme, což? :-)
Jasně, to určitě – myslím, že je potřeba všechno, kocitace, zmínky i aktivní odkazy. Jen jsme si nebyl jistý, jestli myslíš to samé jak to chápu já:-)
Jednou z nejlepší možností linkbuildingu je často třeba off-line působení: http://bit.ly/1gbYl08 . Hodně se mi v tomto ohledu líbí věta „Pokud chcete být první v Googlu, dejte si reklamu do televize.“.
Na druhou stranu je tu ale pořád Seznam, který se dá leckdy umlátit nekvalitními odkazy.
Já nevím, SEO mě vůbec netrápilo v začátcích budování mého blogu, netrápí mě ani dnes, už zpočátku jsem to bral tak, že čtenáři dobrý a hlavně pravidelný obsah budou sami vyhledávat.
A hle, dnes mi většina návštěvnosti chodí z Google, přičemž jsem žádné odkazy nikde nebudoval, prostě přišly sami.
Martine jasně, ale je trošku něco jiného mluvit o odkazech pro zajímavý blog s hodnotným obsahem, kde je předpoklad, že budou přibývat samovolně, a například o eshopu s tuctovým zbožím, které prodává x konkurentů a eshop v zásadě nemá nic extra navíc.
Nehledě na to, že Lukáš patrně nechtěl článkem diskutovat, zda odkazy ano či ne, nýbrž upozorňuje na vývoj a změny ve vnímání odkazů jako takových :-)
Lukáši, jestli správně čtu Tvůj článek, tak když mi někdo vykopíruje něco z mého webu na svůj, mě tím vlastně linkuje a pomáhá mi tak ve vyhledávačích. Tak to je skvělé! ;)
Pokud se na svém webu často cituješ a zmiňuješ svůj web, pak ano :-)
@Jan Bien: tady je pěkná ukázka toho, o čem je článek: http://www.podnikatel.cz/clanky/jak-si-zivnostnik-muze-vybudovat-vlastni-znacku-ctete-rozhovor-s-profesionalem/ – v příspěvku není odkaz na Karla Novotného. Účel to ale plní.
Líbí se mi ta souhra SEO a PR (skutečné pr – ne placené články). Hlavní myšlenka je: budování vztahů je důležitější než počet odkazů na optimalizované anchor texty.
Ještě bych doplnil, že linkbuilding může zahrnovat i přesné cílení na persony, ego baiting, obnovení nefunkčních odkazů a to vše by měl vycházet z kvalitního obsahu.
Více o metodách linkbuilding v roce 2014: http://www.fragile.cz/2014/07/6-tipu-na-efektivni-linkbuilding-2014/
Umíš to krásně vysvětlit! :) Děkuju za hezký článek :)