Dnes jsem náhodou narazil na článek Pavla Šímy o tom, že dělat e-shop v malém vlastně vůbec nemá smysl. Extrémní dávka pesimismu, co by se dal v článku krájet, mne na jedné straně uzemnila a na druhé motivovala k maličko pozitivnější reakci. Osobně si totiž myslím, že e-shop v malém s radostí a profitem dělat jde. Jen je potřeba na to nahlížet z trochu jiného úhlu.
Musíte tomu rozumět, fakt
Ve své každodenní praxi učím velké i ty docela maličké klienty, že svému byznysu musí rozumět. Byznysem rozumím nejen samotné produkty, ale především zákazníky (a všechny, kdo jejich rozhodování ovlivňují – on nakupující nemusí být vždy taky uživatel, nebo rozhodovatel). Pochopit to, proč a k čemu nějaký produkt nakupují, podle čeho se rozhodují, čeho se bojí a z čeho mají po nákupu radost. Pochopit svou konkurenci – co nabízejí a jak, v čem jsou silní a v čem naopak slabí ( = můj prostor pro úspěch). Netvrdím, že každý e-shopař musí být nutně „srdcař“, který svým sortimentem doslova žije – ale pokud své nabídce nerozumím a nevěřím já sám, těžko z mého obchodu vycítí důvody k nákupu moji návštěvníci.
Důležité je si poznat své „hřiště“ dřív, než se na něj po hlavě vrhnu. Český internetový trh je lemovaný projekty, které měly za cíl jen přeprodávat s marží, bez přidané hodnoty. To ale neznamená, že dělat e-commerce v malém nejde. Jen je třeba dobře si vybrat hřiště (specializace), poznat slabiny protihráčů (konkurenční výhoda) a pochopit pravidla hry (srdce a mozky zákazníků). Už jen základní analýza klíčových slov a jednodenní brouzdání Googlem a Heurékou mi může dát dobrou představu o tom, zda a co zákazníkům na trhu chybí.
Marketing nejsou jen placené kanály
V Pavlově článku několikrát zazněly placené kanály (PPCčka, zbožové srovnávače). Nevím, jestli jiné cesty nevyzkoušel, nebo je jen nezmínil. Myslím si každopádně, že pro malé e-shopy existuje celá řada dalších komunikačních a prodejních kanálů, které jsou právě pro omezený rozpočet menšího projektu často efektivnější a příjemnější na správu, než výkonové kampaně. Bohužel (či bohudík) se opírají právě o dobré pochopení trhu a zákazníka.
Podle mých zkušeností je skvělým nástrojem pro menší projekty třeba SEO (kamarádi z H1.cz mu s oblibou říkají inbound marketing). SEO vnímané v celé své šířce – nejen nějaký technický „on-page“ základ a dobře vymyšlená struktura webu postavená na kvalitní klíčovce. Nápaditý obsahový marketing s vysokou přidanou hodnotou, odkazová a obsahová spolupráce s dalšími weby, aktivní práce se sociálními sítěmi – to vše se obejde bez horentních rozpočtů, chce to hlavně čas, úsilí a empatii. Stejně dobře poslouží s minimálními náklady i emailový marketing.
Ostatně, ani ty PPCčka a jiné placené kanály nemusí být nutně utrpením nebo černou dírou na peníze. Poznal jsem řadu majitelů menších e-shopů, kteří si dokázali své kampaně řídit poměrně efektivně sami, pokud se v dané problematice vzdělali (vřele doporučuji školení PPC od Větrovky nebo školení zbožových srovnávačů Michala Janíka). Za velmi rozumnou považuji i investici do školení SEO u Marka Prokopa. Cesta je tu i pro ty, kdo na marketing zkrátka nemají buňky a vzdělávat se nechtějí – většina dobrých konzultantů a agentur nemá problém jít u smysluplného projektu do nějaké formy výkonnostní spolupráce.
Pozitivní přístup je základ
Co je ale dle mého ze všeho nejdůležitější je pozitivní přístup, životní i podnikatelský optimismus. Chápu, že malý (i velký) e-shopař se musí potýkat s celou řadu problémů, které si nezavinil – tahanice s dodavateli a přepravci, vratky, účetnictví, fronty na poště, nudná administrativní práce nebo řízení menšího kolektivu lidí. Je ale na každém z nás, jak se k práci postavíme.
Podnikání na volné noze mne naučilo, že můj pracovní život bude takový, jaký si ho udělám a jaký ho budu vnímat. Práce pro mne může být vopruz, nebo přirozená součást cesty za úspěchem. Problémy můžu vnímat jako velké hroudy z trusu, nebo jako výzvy a šance naučit se něco nového. Pro někoho to může znít jako nablblá klišé z kurzů a knih osobního rozvoje. Kdysi jsem si to myslel taky – sám na sobě jsem ale vyzkoušel, že pozitivní přístup funguje a dělá zázraky. My jsme pány svých emocí a myšlenkových pochodů, ne naopak.
Závěrem: Prodávat na internetu v malém smysl má. Možná ne vždy a pro každého, určitě ale častěji než pro 1 z 10 projektů. Vybírejte si dobře hřiště, na kterém chcete hrát a jak (Alzu neporazíte „širokým sortimentem“ a cenou o pár korun nižší). Stavte na přidané hodnotě, pružnosti a osobnějšímu vztahu k zákaznické komunitě (protože s tím se velkým molochům pracuje obtížně a pomalu). Snažte se myslet pozitivně a hledat i v překážkách a nezdarech šanci se někam posunout a něco se naučit. Nevím jak vy, ale já žádné skutečně úspěšné a současně zamračené a depresivní podnikatele neznám :-)
23.5.2013 napsal Lukáš Pítra
Omlouvám se za možná hrubost, ale článek od Pavla Šímy je podle mne naprosto mimo. Nelíbí se mi negativní postoj lidí jak v osobním životě tak v byznysu.
Všechno jde když se chce a budete alespoň nějaký čas pro svůj cíl „žít“. Jak jste Lukáši zmínil SEO (nebo inbound – říkejme tomu jakkoliv) nějakým způsobem postačí. Pro nás to byl nástroj pro rozjezd také a do nějaké úrovně to stačilo, samozřejmě záleží jak velký byz chcete dělat. Ale další nástroje můžete přidávat postupně.
Názorná ukázka tomu je kvetinyexpres.cz.
Proto prosím usmívejte se a OPTIMISMUS především! A nikdy neříkejte, že něco nejde. Jde i s minimálními počátečními investicemi.
Přiznám se, že z článku Pavla Šímy mám pocit jednoho velkého WTF. Jako oni nevědí co prodávají? Cože? To není obchod kde bych chtěl nakupovat. J chci obchodníka, který mi bude rozumět, který mne bude znát a bude mi pomáhat. Tohle je zrůdnost českých e-shopů a myslím, že cesta je v zcela opačném přístupu než Pavel naznačuje.
Jakožto majitel internetového obchodu, se kterým jsme začali na zelené louce (www.smallcars.cz), velmi osobně sdílím komentář Pavla… Článek pana Šímy je skutečně jedno velké WTF trošku říznuté OMG… A nebo možná jedno velké LOL…
Naše cesta k úspěchu s internetovým obchodem je založena PŘEDEVŠÍM na pochopení sortimentu, pochopení zákazníků a snažit se naplňovat jejich potřeby. A to bez pozitivního přístupu prostě nejde. Ať si Šíma říká, co chce.
Asi to je důvod, proč mu podnikání moc nevyšlo…
Jo, jde o to, jak se na to kdo kouká. Pokud budu mít v eshopu klidně tři produkty s 200% marží s poptávkou 5000 kusů za týden, je jedno, jestli jsem gigant a nebo malý podnikatel s malým eshopem.
Lukáši, Michale, Pavle, Martine :)
Já s Vámi všemi souhlasím. A myslím to v článku i píšu.
1. Ti nejlepší obchodníci, marketéři a eshopáři skutečně rozumí svému produktu, mají ho rádi, znají každé jeho zákoutí a důsledně si hlídají své hřiště. Když pracuji pro klienty, těchto zásad se držím.
2. Zároveň jsme ale narazil na spoustu malých podnikatelů (mimo Prahu a Brno), řekněme „obyčejných lidí“ bez znalosti SEO, PPCček, zbožových porovnávačů, HTML a vůbec všeho toho, co je pro nás online marketéry denní chleba. Ti často mají mnohem bláhovější očekávání, než jsem popsal v článku. A potom na to doplácejí. I jako malé varování pro ně jsem psal ten článek.
Mám pocit, že my agenturoví markeťáci a freelanceři žijeme trochu v bublině. Kolik z těch 30 000 eshopů v ČR se blíží ideálními modelu, o kterém všichni pořád píšeme, přednášíme a vykládáme, a kolik se jich spíše blíží modelu, který jsem popsal v článku?
3. Lukáši, to, co popisujete ve svém článku, je samozřejmě ideální přístup. A tak by to bývalo mohlo dopadnout, kdybychom se byli rozhodli do našeho eshopu jít srdcem a investovat větší dávku času. Rozhodli jsme se ale jinak.
Pavle, Lukáši, byl to pro nás samotné experiment. Věděli jsme, že při našich denních povoláních a dalších několika projektech nám na eshop bude zbývat hodinka dvě denně, možná méně. V takové situaci nejde studovat produkty, nejde trávit nekonečné množství času analýzami – ani klíčových slov, ani konkurence, ani vlastností produktů. Jen základní SEO – analýza KWs, úprava popisků, tvorba obsahu atd. – i pro malý eshop zabere desítky hodin. Ty jsme neměli.
Chtěli jsme jet takto na sílu. Ale tím neříkám, že neexistují jiné cesty.
4. Jsem moc rád za Vaše názory a za názory ostatních eshopářů, které se vyrojily v reakci na článek. Zčásti proto jsem ho psal. Abych dostal širší bázi zkušeností malých eshopářů (protože v práci se zabýváme jen velkými klienty). Všechny názory a podněty zahrnu do své přednášky na brněnském Barcampu.
5. Kdybyste mi ještě chtěli něco více rozvést, klidně mi napište na pavel@pavelsima.cz nebo Vás rád pozvu na kafe :)
Nechci opakovat, co už bylo řečeno, takže jen poznámka na okraj. Viděl jsem několik malých, ale i větších shopů, které vypadaly tragicky, ale přesto prodávaly, protože z nich bylo cítit, že lidé „za tím“ tomu fakt rozumí. Je to podobné, jako když jezdím do hobbymarketu, který mám sice dál, ale prodává tam pán, který nemluví ukrajinsky, je taky kutil domácí a výborně zná sortiment svého oddělení.
Pavle, díky za reakci. Popravdě si nejsem jistý, jestli je dobrý přístup psát podobná negativistická „varování“ – není lepší psát raději pozitivní, inspirativní tipy a rady, jak na to?
Ve vašem článku bohužel zmínka o experimentu a promyšleném přístupu „jdeme na to silou, bez přidané hodnoty“ nebyla ani zmínka. Celý článek pak nutně vyzněl tak, že téměř každý malý eshop je odsouzen k nezdaru (ostatně o tom je celý váš bod 10). Jenže k nezdaru je bez snahy, vhledu a kusu optimismu odsouzeno úplně každé podnikání.
Není to chyba systému nebo problém velikosti. Problémy, které popisujete, jsem ve své praxi viděl i ve větších e-shopech s řádově stamilionovými obraty. O rentabilitě projektu podle mého nerozhoduje zdaleka pouze velikost rozpočtu (byť pomáhá) – ale hlavně správní lidé na svém místě, hlava otevřená, dobrý nápad a kombinace ochoty jít do rizika a schopnosti ho řídit zároveň.
A to by měli dle mého profesionálové na svých webech, na barcampech, na školeních nebo jenom tak u piva ty začínající, méně zkušené učit. Šířit „blbou náladu“ nikomu nepomůže. Alespoň podle mně ne.
Myslím že je důležité položit si otázku, co považujeme u malých e-shopů za úspěch. Za ty léta co se proháním v autě po českých luzích a hájích a snažím se lidem pomáhat v oblasti tvorby webů jsem dospěl k názoru, že v dnešní době je opravdu velmi málo e-shopů, o kterých lze říci, že skutečně fungují. Problém je dle mého názoru zakotvený v cenové politice. Dnešní doba je přesycená množstvím slev a velké procento lidí hledá právě podle nejnižší ceny. Potkal jsem spoustu e-shopů, které vydělali víc na poštovném než na prodeji samotného produktu. Jako příklad si dovolím uvézt jednoho svého klienta, který provozuje dva internetové obchody. Celková denní návštěvnost přesahuje 1000 uživatelů, měsíční obraty se v závislosti na sezóně pohybují od 250.000,- do 500.000,- Kč. Vše jen díky SEO a srovnávačům zboží. Žádná další placená reklama, žádné sociální sítě, žádný linkbuilding … pro mě bohužel:( Na první pohled se vše zdá idylické a každý člověk z branže by nad výsledky zajásal. E-shopy generují všechno, jen ne zisk. Pokud odečteme náklady (pronájem skladu na vsi v bývalém JZD, PPL, zbozi.cz, heureka.cz ) zbyde klientovi cca 30.000,- čistého měsíčně. V porovnání s tím, kolik času musí shopu věnovat je to těžce nerentabilní byznys. Pokud by měl zaměstnat člověka, který se mu o to bude starat, tak to vlastně ani nemusí mít. Zkrátka a jednoduše, nízká marže na zboží je hlavním kamenem neúspěchu. Alespoň tak to vidím já:)
Lukáši,
jsem rád, že už se v pohledech sbližujeme. Já si zrátka myslím, že my profesilonálové v oboru žijeme trochu v bublině. Vedle nás, aniž bychom si toho všímali, paralelně vznikají a zanikají tisíce eshopů. Tisíce nadějných pokusů, tisíce snů o lepší životě, pár úspěšných příběhů, ale povětšinou zklamání, rozčarování a někdy i citelná a existenciální ztráta financí.
Chtěl jsem článkem trochu varovat. Protože na každou jednu krásnou úspěšnou case study připadá mnoho nezdařených pokusů.
Vypadá to, že se mi podaří posbírat příběhy z obou konců spektra a obojí prezentovat na přednášce na Barcampu.
A to byl možná nakonec záměr článku.
Ještě jednou děkuji za Váš úhel pohledu.
K původnímu článku se (ani přes reakci Pavla Šími tu) nechci raději vyjadřovat. Takže se omezím jen na: „Dobře napsáno Lukáši.“
Lukáši, díky za tento článek, dost mě v tom mém malém e-shopiku povzbudil :-)
Jak tak koukám, všechno jste si už vyříkali, takže doplním jen své skromné zkušenosti.
Malý e-shop lze pojmout několika způsoby – jako jednoproduktový (který může mít klidně stovky variant), úzce specificky zaměřený nebo třeba zaměřený na dražší zboží (10k a víc). Takové projekty jsem pomáhal rozjíždět a všechny tři varianty úspěšně fungují přes dva roky.
Nikdo neříká, že to bude hračka. Jeden e-shop nabírá obrátky až po roce, druhý díky srovnávačům prodává skoro stejně po dvou měsících. A taky nikdo neříká, že se to jejich majitelům podařilo hned napoprvé a bez jediného problému.
Pavel má mimochodem pravdu v následujícím:
„Zároveň jsme ale narazil na spoustu malých podnikatelů (mimo Prahu a Brno), řekněme „obyčejných lidí“ bez znalosti SEO, PPCček, zbožových porovnávačů, HTML a vůbec všeho toho, co je pro nás online marketéry denní chleba. Ti často mají mnohem bláhovější očekávání, než jsem popsal v článku. A potom na to doplácejí. I jako malé varování pro ně jsem psal ten článek.“
S tím se setkávám až příliš často. A při otázce „proč by lidi měli nakupovat u vás“ je buď ticho, nebo zazní „protože budem levnější“ (teď nevím, co je horší). Takže z toho pohledu je trocha edukace dobrý nápad. Čeká nás zkrátka ještě spousta práce :).
Můj komentář k tomu blbovi, kvůli kteerému Lukáš tenhle článek napsal:
Opravdu se živíte webovým marketingem? Pak lituji vaše klienty. S podobným přístupem a především zkušenostmi a názory…
Jen několik drobností: Pokud vám neposlala pošta 20% dobírek, tak se naučte vyplňovta složenky. Určitě se úspěšnost zvýší. Mám eshop několik let a nestalo se mi ani jedinkrát, že by dobírka nepřišla od pošty uhrazena.
Ad Shoptet: Taky ho používám a jsem spokojen. Pokud neumíte číst podmínky služby (např. chcete s 1000 produktů snížit varinatu do kategorie, která je nastavena na 100), pak je to vaše pitomost.
Ke znalosti produktu, který prodávám: „zakázali jsme si studovat, co prodáváme“ – to opravdu kandiduje na blábol roku. Pokud bych vám zavolal a chtěl se něco k nějakému zboží jako zákazník dozvědět, tak byste mi asi dali telefon na vaši copywriterku, že…?
K rozdávání kuponů na ulici: Slyšeli jste někdy spojení „cílová skupina“? Asi ne, zkuste si to nastudovat. Fakt máte pocit, že každý, koho v potkáte v Brně, je váš zákazník? Pokud myslíte, že cílová skupina vašeho eshopu „jsou všichni“, pak jste fakt mimo.
Hned druhá hláška roku by mohla být „V malých objemech je hrozně složité najít marketingovo-prodejní kanál, který by se vám vyplácel“. OMG, škoda, že jste něco podobného neporadili třeba Ferrari, když se rozhodlo poslední model udělat jen v malém množství. Kdyby si váš článek přečetli dřív, nasekali by jich, jako Baťa cvičky…
K hlášce „Pokud neděláte aktivní marketing, na váš web přijdou maximálně roboti vyhledávačů.“ se asni nemá smysl ani vyjadřovat. Schválně, jestli víte, proč tam ti roboti přicházejí… A co se asi stane, když vás zaindexují? Pokud nejste úplní trosli, což evidentně jste, tak vám z vyhledávačů pošlou návštěvníky…
A na závěr rada. Říkáte: Když bych šel znovu do ecommerce, investoval bych namísto desítek tisíc,
stovky, najal bych si odborníky na jednotlivé oblasti a zřekl se
většiny ostatních úvazků, abych se na to mohl soustředit.
A já vám radím: nechoďte do toho. Teď jste prodělal jednotky tisíc, ale ve velkém prošustrujete stovky….
Michale, na urážlivé komentáře nereaguji. Ze stejného důvodu jsem odstranil Váš příspěvek ze svého blogu.
Ať se Vám daří.
Pavle:
Ale vy jste se urazil sám, a to tím příspěvkem, který jste napsal. A urazil jste všechny ty malé eshopáře, kteří to na rozdíl od vás umí. Urazil jste služby, o kterých jste prohlásil, že jsou na houby, urazil jste nakonec i markeťáky, že se mězi ně řadíte.
Michal, Pavel Š.: Pánové, pojďme se všichni bavit v mezích slušnosti. Osobní invektivy prosím dál omezte na soukromé komunikační kanály, díky.
Lucko: Jsem moc rád, že vám článek dodal sil a odhodlání – snad vydrží a vyplatí se :)
Martin Tomčík: Souhlas, edukace je tu pořád málo. Teď nemyslím všelijaká velká placená školení, ale prosté sdílení zkušeností, moudrosti a dobrých rad. Opravdu dobrých a dostupných českých zdrojů informací je poskrovnu. Na druhou stranu z osobní zkušenosti můžu říct i to, že velká část e-shopařů nemá zvlášť velkou vůli a zájem se aktivně vzdělávat v komunikaci, cenotvorbě, využití propagačních kanálů, designu .. takže oni ti „obyčejní lidé“, které neznalost brzdí v podnikání v tom nejsou tak docela nevinně, občas by stačilo jen trochu chtít nebo do sebe zainvestovat. Ale to je asi na delší diskuzi na jiné téma :-)
Dovolím si jen malou poznámku k té vzdělanosti. Bohužel, ta není nějak valná. Klienti často nevědí, kam šáhnout a jak se s provozováním eshopu poprat. Na svých seminářích a školeních se snažím dělat osvětu jak můžu, ale tím lze pokrýt jen velmi málo lidí.
Nicméně je super, že tu vznikají projekty, které se snaží vzdělanost šířit dál, ve větším měřítku, online. Jeden zajímavý, který teď vzniká, je třeba mujprvníeshop.cz. Co vím, tak by to mělo být spuštěno někdy v létě letošního roku, tak si tam zadejte email a budete pak informováni o spuštění…
Pěkné shrnutí Lukáši.
Obecně si myslím, že je strašně důležité vytrvat a hlavně podnikat v takovém oboru, který je pro vás srdcovka. Osobně znám několik našich klientů, kteří začali s e-shopem jakožto „vedlejšákem“ při hlavní práci a po nějaké době s normální prací sekli a začali se naplno věnovat e-shopu, protože už jim vydělával víc a hlavně je taková práce mnohem víc bavila.
Lukáši, mě na tom Vašem článku bavilo to, že lidi povzbuzujete, protože ve vlastní, e-shopové, činnosti toho negativního na ně čeká už tak dost, a než to překonají, chce to hodně odvahy a ,,sil“, jak to udělají, je pak už na nich, ale Vy je nesrážíte, naopak naznačujete, že i v malém se dá podnikat, hezky to uzavřel Miroslav Uďan… Myslím, že takové povzbuzení je leckdy víc než SEO kurz, který některým lidem toho stejně moc neřekne, tím ale nechci shazovat SEO a jiné kurzy, protože trocha teorie je přece jenom třeba…:-)
Jenom jsem tím chtěla říct, že někdy to povzbuzení dokáže hodně…
Tak prosím povzbuzujte :-)
Naozaj výborný článok Lukáš. Chuť, odhodlanie, ochota učiť sa a nezlaknutie sa ťažkej práce sú podľa môjho názoru základom úspechu. A sú oveľa podstatnejšie ako finančný kapitál na účte. Samozrejme, ten je dôležitý, ale nemusí byť bezpodmienečne tým, čo zaručí konkurenčnú výhodu. Malým eshopom, ktoré to majú poadne premyslené veľmi fandím a častokrát ich vyhľadávam osobne viac ako obrovské molochy, ktoré nabízí všetko pohromade.
Hádám (resp. vím, sám Pavel mi to potvrdil, protože jsem se taky trochu divil), že hlavním smyslem článku bylo říct, že bezhlavě se vrhat do e-shopování s vidinou získání dalšího nebo hlavního příjmu jednoduchou cestou, je nesmysl. Což je snad věc, na které se můžeme všichni, co se kolem e-shopů pohybujeme, shodnout, i bez WTF.
Tomáši, v tom případě se zdá, že se nepodařilo Pavlovi sdělit to, co chtěl. Možná by mu mohl příště radit nějaký copywriter, aby obsah sdělení byl zachován. Já jsme to totiž (a zjevně spousta dalších) takhle nepochopil. Takže jedno WTF za obsah a druhé WTF za formu.
Když jsem četl článek pana Šímy, říkal jsem si, jestli to myslí vážně. Pak jsem si všiml – aha, on je vystudovaný politolog a říká si marketér…to dost vysvětluje:-) Nechápu, že takový člověk může přednášet na Barcampu…protože to co popsal, je přesně to, jak se to nemá dělat…
Promiňte ale teď musím reagovat nejdříve na pana Šímu, který se tady považuje za PROFESIONÁLA v oboru Vážený pane nevidíte si ani na špičku nosu to je můj názor! Každý eshop začíná od šneka už jste viděl, že by firma ze dne na den vznikla a měla tisíc zaměstnanců omezení Vašeho názoru, že tady nemůže být mnoho malých eshopů, že nemají naději uspět LOL opravdu byste se měl zamyslet nad svým tzv. RÁDOBY PROFESIONÁLNÍM názorem. Firma vzniká hlavně na myšlence na poslání na přístupu ke klientovi a to ostatní pokud člověk chce přijde samo s věkem časem a hlavně Vážený chybama protože když stavíte dům musí mít pevné základy a v podnikání to vidím tak, že úspěšným podnikatelem, který neohrožuje svoje cashflow se stanete pouze jen chybama z kterých se následně poučíte jste k smíchu a i Váš přístup k podnikání to je jen můj NÁZOR. Lukáši Vám děkuji za Váš článek je opravdu napsán s jiným přístupem.
Článok prínosný, narozdiel od toho od p. Šímu, ktorý to možno ani tak nemyslel, inak si to neviem totiž vysvetliť. Tiež od začiatku roka rozbieham e-shop so satelitnou technikou a nie je to jednoduché, pretože toto odvetvie bolo tiež zasiahnuté „cenovou vojnou“ a sortiment, ktorý bol kedysi užšie špecializovaný predáva kdejaký e-shop alebo predajňa nielen so spotrebnou elektronikou ale aj s počítačmi.
Som teda vo fáze keď je „každá rada dobrá“, ale všimol som si že na internete je skoro každý odborníkom na všetko a preto je niekedy náročné odfiltrovať tie správne informácie, ktoré môžu mať nejaký prínos.
Konkurovať ostatným e-shopom chcem najmä odbornosťou a znalosťou sortimentu, keďže satelitnú techniku treba kde-tade aj odborne namontovať (čo robím od r. 2011), niečo o tom už viem a určite viem zákazníkovi poradiť lepšie ako všeobecne zameraný obchod.
Keďže však drvivá väčšina zákazníkov ide hlavne po cene, zamerať sa na kvalitu, odbornosť a budovanie vzťahov je pre začínajúci e-shop náročné z hľadiska financií (u obchodov s minimálnou maržou nakúpi napr. 99 zákazníkov a z toho u mňa jeden) ale viem že to má zmysel, aj keď je to beh na dlhú trať.
Preto pomaly pracujem na SEO, snažím sa byť aktívny na sociálnych sieťach a vôbec všetko čo sa dá realizovať svojpomocne si riešim takto. Na správu PPC kampaní si ale zoženiem odborníka i keď s tým mám nejaké skúsenosti, zlým nastavením sa dá ľahko prichádzať o peniaze.
No a na záver chcem zdôrazniť že tento článok je pre tých, ktorí začínajú s e-shopom určite prínosnejší ako článok od p. Šímu, ktorý je zbytočne plný pesimizmu a začiatočníkov len odradí. Sám mám vo svojom okolí príklad malého e-shopu, ktorý funguje teraz už aj s malou kamennou predajňou lepšie, než by ktokoľvek čakal (rozbehol sa za cca. 2 roky).
Môj názor ako majiteľa začínajúceho e-shopu so satelitnou technikou je, že tento článok i keď je len reakciou na článok p. Šímu je pre začiatočníkov rozhodne prínosnejší.
Sám sa presviedčam, že rozbehnúť e-shop tak aby na seba aspoň zarobil nemusí byť zrovna jednoduché. Zo satelitnej techniky, ktorá bola užšie špecializovaným sortimentom sa stalo odvetvie tiež zasiahnuté „cenovou vojnou“ a tento druh tovaru nájdete skoro v každom e-shop a predajni nielen so spotrebnou elektronikou ale aj s počítačmi.
Konkurovať takýmto e-shopom nie je jednoduché, pretože majú minimálne marže (ako vlastne v celom IT), ja však chcem staviť na odbornosť a na to že poznám svoj sortiment. Satelitnú techniku totižto treba kade – tade aj namontovať, prípadne opraviť či vyriešiť nejaký problém, čo robím od roku 2011 takže o tom už niečo viem.
Či sa mi to podarí alebo nie to ukáže čas, zatiaľ však pomaly pracujem na SEO, linkbuildingu, propagácii na sociálnych sieťach a vôbec všetko, čo sa dá robím svojpomocne. Dosiaľ som robil aj PPC kampane sám, avšak ako som zistil zlým nastavením sa dá ľahko prichádzať o peniaze, takže toto asi zverím profesionálom.
Každopádne malý e-shop môže fungovať aj preraziť, sám mám vo svojom okolí taký príklad, keď sa začalo od nuly a teraz chodi mnoho objednávok denne, obrat je vysoký a majiteľ si otvoril aj malú kamennú predajňu.
Přečetl jsem si pozorně oba články. Jak tento tak ten první, který psal Pavel Šíma. První článek mě nejdřív dost překvapil negativními emocemi a výmluvami, proč něco nejde (fronty na poště fakt není nutné stát, pošta si pro balíky klidně zajede až k Vašim dveřím). Pak jsem si článek přečetl znovu a došlo mi, co tím básník asi myslel.
Z vlastní zkušenosti vím, že na vybudování udržitelného e-shopu jsou potřeba buď peníze, zkušenosti nebo spousta času – případně libovolná kombinace těchto faktorů. Proto kritizovaný článek beru jako takové strašení těch, kteří uvedené nemají a chybí jim i dostatek touhy pouštět se do neznáma. Ale bez chyb to nejde, bez těch se člověk nikam moc neposune.
Proto vítám tento protičlánek, který vyznívá o dost pozitivněji. Dělejte malé e-shopy, které budou mít pro zákazníka nějakou přidanou hodnotu, dělejte zákazníkům radost. A pokud se to napoprvé nepovede, vůbec nevadí, že e-shop za 4 měsíce vypnete a zkusíte něco jiného, co třeba vyjde. Hlavně, že Vás to bude bavit.
Přečetl jsem oba články pozorně. A protože mám v hlavě určitou myšlenku, četl jsem i mezi řádky. Ano článek pana Šímy je pesimistický, tady je docela optimistický, ale… Vždyť oba se dost doplňují a pokud si člověk z OBOU udělá průnik a vezme nějaké poučení, mohlo by to být ku prospěchu. Proto bych článek pana Šímy neodsuzoval.
Určitě to smysl má – k nadpisu. Mám známého, který chtěl se mnou začít podnikat online, myslím přes platformu eshop-rychle.cz a mně to přišlo jako nesmysl. Dnes vydělává bomby a přiznám se, že už mi to je trochu líto a zvažuji vlastní start.
Dobrý den, tak na pro začátek bych řekl, že pouštět se bezhlavě do nějakého mega eshopu když ani nevíte jestli bude mít úspěch to je docela vabank. Menší eshop rovná se menší investice. Od zařizování produktu až po dopravu k zákazníkovi se dá na spoustě věcí ušetřit. Třeba tady https://www.olzalogistic.cz/o-nas jsou docela levni dopravci a logistická služba. Takže za mě ano na začátek a třeba i zkoušku menší eshop ano.