18.3.2013 napsal Lukáš Pítra
Pane Pítra, my bychom ale chtěli být nejvíce vidět na ta nejhledanější slova. A proč si nemyslíte, že bychom měli na blogu psát ještě o těchto a těchto tématech, které přece s naším byznysem taky tak trochu souvisí? Znáte také podobné otázky? Upřímně, mám už dlouho pocit, že zejména v SEO se význam slovíčka optimalizace zaměňuje za maximalizaci. Pokusím se to dnes uvést na pravou míru.
Přivedeme vám více návštěvníků
V prezentacích většiny „SEO firem“ se dočtete, že jejich služby vám pomohu přivést na web více návštěvníků z vyhledávačů. O něco méně těch serioznějších slíbí, že vám pomohou oslovit více relevantních návštěvníků. A jen velmi málo konzultantů vám nabídne, že budou zvyšovat relevantní návštěvnost s přiměřenými náklady. Vychází to zřejmě z léta zažitého přeludu, že návštěvnost je to pravé ořechové KPI pro práci SEO konzultanta. Není.
Při analýze klíčových slov se bohužel v praxi často řeší hlavně to, jak moc je dané slovo hledané a jestli se dá nějakým smysluplným způsobem narvat do struktury webu. Spoléhá se na to, že čím více klíčových slov na webu bude, tím větší šance, že tam z některých ta návštěvnost napadá a klient bude spokojený. Čím více slov s větší hledaností, tím víc Adidas.
Méně se už hledí na to, jak moc je návštěva pro byznys hodnotná ve vztahu k tomu, kolik její získání bude stát. Dva úhly pohledu, které od sebe nejde dost dobře oddělit. Představte si, že prodáváte modely aut a já vám slíbím dvojnásobnou návštěvnost z vyhledávačů z fráze „modely aut“. Je to super? Těžko říct – záleží na tom, jak složité bude ji přivést a jak se bude na webu chovat – tedy kolik modelů s jakou marží prodáte a kolik vám zůstane, až mi zaplatíte fakturu.
Méně je někdy více
Nenechte se zblbnout pohádkami o tom, jak vám stále vyšší návštěvnost zajistí radostnou budoucnost. Viděl jsem v praxi nemálo zoufalých webů, jejichž návštěvnost optimisticky rostla, ovšem rentabilita celého byznysu klesala. Zvažte přínosy i náklady na nové návštěvníky ve vztahu ke obchodní účinnosti webu. Přemýšlejte, co asi lidé na daný dotaz chtějí najít a jestli to opravdu dokážete na stránce nabídnout, abyste návštěvu zhodnotili.
Získaná návštěvnost se musí projevit v ekonomických ukazatelích (skrze přímé i asistované konverze). Vyšší hodnotu za svůj peníz získáte také pokud po cestě domluvíte hodnotné odkazy. O dlouhodobém ROI rozhoduje i celoživotní hodnota získaných návštěvníků nebo to, jestli jste dobré nalezitelnosti dosáhli „poctivým SEO“, nebo jste využili krátkodobě platné zkratky.
Na druhé misce vah je to, co vás to celé bude stát. Nejen na přímých platbách za faktury konzultanta či linkbuildera. Někdo se také bude věnovat ladění webu po technické stránce. Někdo si bude muset dát práci s obsahem – poznat cílové publikum, zajistit průběžné věcné podklady a z nich vydupat zajímavé výstupy (texty, obrázky, videa …). Někde vám bude stačit pár týdnů práce, někde bude úspěch běh na dlouhou trať. Čím konkurenčnější segment a slovíčka si zvolíte, tím více úsilí vás bude stát dobré výsledky získat i dlouhodobě uhájit.
Alespoň pro mně osobně z toho vyplývá, že ne vždy se vyplatí dělat v SEO vše, co teoreticky přichází v úvahu. Někdy jsou prostě investice příliš vysoké, aby se vám v rozumném čase vrátily. Je to podobné jako s PPC kampaněmi – s dostatečným rozpočtem lze na web přivést astronomická kvanta lidí, ale reálně je často optimální rentabilita kampaní hluboko pod maximálním výkonem. Musím se dokonce přiznat, že čas od času se potkám s firmou, které SEO jednoduše nedoporučím – protože za dané situace je prostě ekonomicky výhodnější jiný výkonový nástroj. Na vině nemusí být jen hrubý rozpočet – svízel často tkví v kvalitě webu, hodnotě nabídky nebo personálním či informačním zázemí (je skutečně těžké rozvíjet skvělé SEO s někým, kdo svému byznysu vůbec nerozumí).
Závěr
Uznávám, že spočítat si obě strany rovnice není vůbec jednoduché – váš konzultant by nicméně měl být schopný rozlišit alespoň na hrubo, v kterých aktivitách je jaký možný přínos a seřadit nadcházející investice podle očekávané návratnosti a priorit. Pokud jeho práce stojí na maximalizaci návštěvnosti, je asi na čase zpozornět.
Smyslem SEO není urvat z vyhledávačů co nejvíce návštěvníků. Pomůžu si parafrází na nedávný tweet Pavla Ungra – „Návštěvníci nejsou pokémoni, nemusíte je mít všechny„. Hledejte optimum – zvyšujte návštěvnost, pokud se vám to dlouhodobě vyplatí a zaplatí.
SEO konzultanta si platíte, alespoň podle mého názoru, hlavně za jeho zkušenosti a z nich vyplývající cit a dobrý úsudek – schopnost rozpoznat, co a v jaké míře pro vás dává smysl a jak to s přijatelnými náklady zařídit. Vlastní realizace zas tak složitá není.
Souhlasíte? Nebo máte jiný názor? Těším se na vás v komentářích :-)
No, optimalizace je maximalizace. Podle mne. Ale ne návštěvnosti, ale zisku. Tzn. čím více zisku (ne nutně návštěvnosti) na základě svých aktivit získám, tím lépe. A neříkej Lukáši, že by se ti to nelíbilo, když by to byl tvůj projekt, nebo když by jsi měl výkonový model u svých klientů:-)
Rozhovor s klientem před pár dny:
– To se mi nelíbí, klesla nám návštěvnost.
– Máte pravdu, přichází o něco méně návštěvníků, ale jsou kvalitnější. Výrazně vzrostl konverzní poměr a máte téměř dvojnásobek poptávek.
– Ale lidí chodí méně a podle seo-servisu nemáme 100%. Co kdybyste koupili nějaké odkazy?
– Co je pro vás důležitější – zisk nebo návštěvníci?
– Ale z jedné firmy mi nabízejí, že mi zvednou návštěvnost
Šel jsem na panáka.
Pavle, o tom ten článek v zásadě je .. a u výkonových klientů to tak skutečně funguje, akorát je lepší, když se neřeší izolovaně jenom SEO :-) Jenom k tomu zvyšování absolutního zisku je k diskuzi, kde je nějaká hranice, kdy už je dodatečná koruna zisku pro klienta na hraně – tzn. měla by tam být nějaká alespoň hrubá hranice rentability, když už se klientovi vyplatí dodatečnou korunu zisku vzít jinde (ppc, emailing, srovnávač .. ). Už proto, že nikdo nemá neomezený rozpočet.
Jane: No, tak nějak .. člověk se jen chytá na hlavu a nechápe, jak lze s podobným uvažováním dlouhodobě podnikat a přežít na trhu :-)
Lukáši, on svému oboru rozumí dobře a dobře ho i dělá. Méně už chápe, proč mu říkám, že lidé, kteří přijdou, potřebují srozumitelný web, kde budou vědět, co mají dělat a budou mimo jiné i věřit, že on je ten pravý, u kterého mají utratit své peníze. Proto mu nabídky typu“ nic nemusíte dělat a my vám přivedeme kvanta návštěv“ zřejmě přijdou srozumitelnější a když mu ještě ukážou číslo z nějakého automatu, tak ho vyděsí.
Ale jsem optimista :-)
Jane, netvrdím že oboru nerozumí .. ale pokud někdo podniká (sám) a nemá nějaké základní ekonomické a marketingové uvažování zažité, pak je pro mne vždycky s podivem, když se mu delší dobu daří – a není to vůbec o nějakých poučkách nebo akademickém vzdělání, ale o selském rozumu (např. že když korunu vydám, tak by se měla vrátit zpět a ne sama :-))
Optimalizace je maximalizace nebo minimalizace nějaké hodnoty nebo obecně matematické funkce.
Obávám se, že nápis je velice nešťastný a přispívá k zatemňování více, než je zdrávo.
Zdravím Miloslave, optimalizací zde byl myšlen spíše frekventovaný pojem „Optimalizace pro vyhledávače“, než matematická funkce. Jinak máte samozřejmě s významem slova pravdu, ačkoliv Wikipedia zná i optimalizaci v kontextu informatiky, kde značí zlepšování systému a zvyšování jeho efektivity (což na článek, doufám, sedí) :-)
Takže nejjednodušší řešení je nahodit na vybraná slova/spojení PPC a snažit se před optimalizací alespoň trochu změřit, která jsou konverzní? Za poslední dobu jsem už viděl tolik nadějných KW, která i přes měsíční návštěvnost v řádu stovek nepřinášela konverze, že odhadování úspěšnosti považuji za loterii (byť s dobrou šancí na trefu).
Martine, je to jedna z cest. PPC a SEO k sobě mají velmi blízko a ve většině případů dává smysl v nějakém rozsahu používat obě cesty a pomáhat si v SEO daty z kampaní a naopak.
Nicméně zkušený SEO konzultant bude umět alespoň hrubě odhadnout, které typy klíčových slov budou jak fungovat – souvisí to právě se schopností nejen lidmi hledaná slovíčka najít, ale také pochopit, co se jimi snaží najít a nasměrovat je na správné vstupní stránky.
Lukáši, vždy hledám pro něco vhodná slova a ty pak o pár dní později napíšeš článek, kde jsou. Naposledy před pár dny jsem sestavoval pracovní inzerát na SEO manažera. Slova „umí přivést relevantní návštěvnost s přiměřenými náklady“ bylo přesně ta formulace, nad kterou jsem si dlouhou dobu lámal hlavu :)
Ještě doplnění k těm konverzím .. ono konverzí může být na webu více druhů a člověku může chvíli trvat, než ke konverzi dojde (a po cestě vstoupí do hry více zdrojů návštěvnosti). Čili při vyhodnocování je dobré zvážit nejen přímé ale i asistované konverze a zamyslet se nad tím, jestli je získaný traffic přínosný i nějak nepřímo (podpora známosti webu a jeho značky, generuje uživatelský obsah apod.)
Jsou to bohužel docela obtížně měřitelné věci, takže ve výsledku dojde spíše na zkušenostní odhad konzultanta opírající se o více či méně nepřesná data z GA nebo podobného nástroje. Na téma různých překryvů v přínosech různých zdrojů návštěvnosti moc doporučuju školení Google Analytics od Honzy Tichého, nedávno jsem o něm psal krátkou recenzi :-)
Honzo, díky :-) A povedlo se najít správného člověka?
Lukáši, pozic hledáme více http://www.giant.cz/kariera/, takže mám hlavní focus na propagaci jiných pozic. Aktuálně hlavně PHP programátor.
„… ačkoliv Wikipedia zná i optimalizaci v kontextu informatiky, kde značí zlepšování systému a zvyšování jeho efektivity (což na článek, doufám, sedí“
Což je opět zase maximalizace, tentokrát veličiny zvané efektivita či jiné matematické funkce.
Ale rozumíme si a nebudu prudit. :-)
Článek je vynikající, nicméně se dá shrnout do jedné až dovu vět: Optimalizace je maximalizace určité veličiny, dávejte si jenom pozor na to, kterou veličinu chcete optimalizovat. Nepotřebujete maximalizovat návštěvnost, potřebujete maximalizovat ekonomický výsledek.