SEO pro Google a SEO pro Seznam – je to realita, nesmysl, blízká budoucnost? Co jsem se začal o SEO zajímat, vždy jsem říkal, že nic jako dvojí optimalizace v čechách neexistuje. Že je jen jedna smysluplná cesta, jak postavit ten pomyslný most mezi webem, člověkem a vyhledávačem. A že ty metodické odchylky a rozdíly v přístupu Googlu a Seznamu jsou jen drobnosti, které se dají překonat.
Měl jsem důvod to říkat – dařilo se mi totiž „dostávat weby nahoru“ jednou cestou, jednou strategií. Pravda, asi jsem měl vždy trochu posunutou optiku – snažil jsem se věnovat jen projektům s dlouhodobým výhledem. Vyhýbal jsem se různým MFA a affiliate projektům, nedělal jsem „půjčkaře“, porno ani jiné segmenty v šedé zóně, kde platila odjakživa jiná pravidla.
Poslední dobou si ale za svým přesvědčením tak pevně nestojím. Naopak ve mně sílí pocit, že „dvojí SEO“ stává pro čím dál více webů nutností a že se stane realitou pro čím dál více projektů.
Kde se rozvírají nůžky?
Google se dlouhodobě snaží webaře vzdělávat. Investuje značné zdroje a úsilí do toho, aby poznal mizerné weby od těch užitečných, autentické weby od parazitických, pravdivé signály o autoritě od těch šmelených. Diktuje čím dál hlasitěji, co je dobré a co špatné. Co by se mělo a co se nesmí. Vydává Tučňáky a Pandy, sepisuje pravidla srovnatelná s evropskou byrokracií.
Nemusíme se vším souhlasit a můžeme oprávněně pochybovat o tom, do jaké míry má Google na srdci blaho hledajících a na kolik chce prostě jen těžit prachy. Nemusí se nám líbit, že to při kácení lesa občas schytají i nevinné třísky. V každém případě se ale Google snaží posouvat sám sebe i digitální svět dopředu a má za sebou četné úspěchy. A většina doporučení dává smysl minimálně z pohledu kvality obsahu na internetu a jeho uživatelů.
Naproti tomu Seznam stojí na místě. Hnije. Možná je to nedostatkem zájmu, možná chybí zdroje, možná fulltext není v širokém spektru služeb prioritou. Tam, kde Google přidává nové a nové funkce a dovednosti (entity, rich snippety, konverzační vyhledávání, authorship, diagnostika ve Webmaster Tools) tam Seznam .. stojí. Hnije.
Hořkou pilulkou pro mne byl poslední velký update, který ač na kvalitu SERPu vůbec necílil, ukázal v plné nahotě mizérii českého fulltextu. Přepočet signálů ukázal prstem na to, na to čím lze Seznam oblbnout, aniž by se hodnota webu reálně jakkoliv zvýšila:
- hromady a hromady klíčových slov na stránce
- dlouhé, klidně i docela dementní texty nabité klíčovými slovy
- hromady odkazů, klidně i docela nesouvisejících a mizerných
- optimalizované anchory
- patičky, různé výměnné systémy odkazů
- klíčová slova v URL adrese
- signály z webů majících jediný smysl – prodávávat „SEO faktory“
Naopak etablované značky a weby usilující o to si pozornost v SERPu skutečně zasloužit leckdy ostrouhaly.
Poznáváte v seznamu „techniky“, které vám v nezdravé míře na Google naopak vyslouží penalizaci? Nemýlíte se. S přibývajícím časem je chápání kvality webové stránky z pohledu Google a Seznamu čím dál protichůdnější. Jeden příklad za všechny – vidím do čísel řady webů, které v reakci na varování ve Webmaster Tools čistily své odkazové portfolio od toho nejhoršího. Po updatu leckteří zažili citelné propady na Seznamu. Smutný příběh.
Budoucnost českého SEO?
Ono to samozřejmě pořád ještě není tak černé. Když podnikáte v „normálním byznysu“ a stavíte marketing na více pilířích, máte smysluplný produkt a makáte na značce, pak lze dosáhnout slušných výsledků pořád s jednou strategií, bez nutnosti si mršit web nebo odkazový profil.
Když si umíte dobře hlídat balanc, můžete si semtam střihnout různé „seznamácké prasárničky“ a těšit se ze slušných výsledků na obou frontách. Pokud ale začínáte a možnosti vašeho marketingového mixu jsou omezené nebo pokud působíte v superkonkurenčních segmentech, dost možná musíte volit mezi skvělými výsledky v jednom či druhém vyhledávači.
Množí se klienti, kteří se ptají, jak to „očůrat, aby nám fungovalo obojí?“. Množí se ti, kdo chtěli být vidět na Seznamu a schytali banány od Googlu. Množí se ti, kdo dělali „profesorské SEO“ (díky Tome!) a Seznam jim nepremává. Dělat hrubý linkbuilding pro Seznam a získané weby obratem ládovat do Disavow toolu? Mít dva weby – jeden slušný pro Google a pro lidi a jednu „seo optimalizovanou“ prasárnu pro Seznam? Balancovat na hraně jak cirkusová opička namísto řešení věcí podstatných pro zákazníka?
S tím, jak jsou „černé klobouky“ chytřejší, bude Google utahovat smyčku. Souběžně bude přidávat nové funkce, nové vychytávky. Rozdíly budou čím dál markantnější. Ze strany Seznamu bohužel nevidím žádnou známku snahy srovnat tempo. Dlaždicový design fakt počítat nemůžu, sorry pánové.
Možná to taky zbytečně řeším – ostatně kdo jsem já, abych soudil tu či onu techniku. Klienti si mně najímají, aby měli výsledky, aby prodávali. A mně by mělo být jedno, jakou cestou jim výsledky dodám. Možná stárnu, ale nebaví mne a netěší dělat nesmyslné ojebávky ve jménu byznysu. Možná je to jen můj osobní potíž a měl bych být více SEO konzultant a méně soudce kvality vyhledávání.
Dvojí SEO, pro Google a pro Seznam, pro mne osobně nabývá čím dál reálnějších obrysů. Nebo to vidím příliš černě? Jak to vidíte vy? Těším se na diskuzi!
23.8.2014 napsal Lukáš Pítra
Pěkný článek. Tenhle problém je tu pro mnoho webu odjakživa, přesně jak píšeš. Stále jsem si říkal jaká to je paráda mít 2 vyhledávače – konkurence, vývoj, budou do toho „šlapat“ a přinášet novinky. A ono se ukázalo, že jeden ano a druhý stále „hnije“. Ve svém okolí neznám nikoho kdo vyhledává na seznamu. Dejme tomu pár let, třeba tu nakonec bude jen Google a seznam bude zase jen katalog.
Prima článek, tohle je asi jeden z důvodů proč jsem s tebou a zbytkem Markeťákova často lehce na štíru v různých komentářích na FB i jinde. Protože já přesně na těhle vahách už několik let jsem. Vždycky jsem si jen myslel, že online hry jsou zkrátka extrémně konkurenční obor s nízkou marží za předaný traffic formou PPC. Nicméně jak jsem se od Yuhůa dozvěděl v komentáři na FB, online hry vidí on osobně jako nekvalitní kontent hned za úrovní MFA a spamu. Takže co na tom, že jsem jeden čas byl prakticky jediný kdo nechával vytvářet vlastní flash obsah v češtině a co na tom, že herní segment roste v zahraničí o dost rychleji než v ČR (i k nám to dorazí). Prostě pro Seznam jsem jen o zrnko lepší než MFA katalog. Poslední dva a půl roku jsem se snažil dělat to férově podlě pravidel Google, přestože jsem měl přes 90 procent traffiku od Seznamu. Říkal jsem si, je to tím, že moc optimalizuju na Seznam. A tak jsem „dělal obsah = vlastní hry“ a rušil různé odkazy, nepodporoval odkazové farmy, neřešil tolik klíčová slova v doméně. Výsledek? S každou aktualizací algoritmu od Seznamu za poslední 2,5 roku mi klesá návštěvnost a příjem a to se bavíme o desítkých tisíc měsíčně. Říkal jsem si klid, to vydržím, za ten správněji udělaný web to stojí, koukej na to dlouhodobě … no nestojí. Když už jsem tedy minimálně z pohledu Seznamu v šedé zóně, tak prostě bude hlavní web, co nejlíp z hlediska Google pravidel a další podpůrné weby s primární orientací na zisk prostě upravím pro Seznam. Bohužel se opravdu ty optimalizační metody rozevírají a jdou proti sobě a Seznam stále vodí procentuálně o tolik víc návštěv, že i z hlediska střednědobého horizontu (cca 5 let) má pro mě v mém segmentu smysl nechat si i některé domény penalizovat v serpu Google za cenu vyšších pozice na Seznamu. A pro ty dlouhodobější horizonty holt budou jiné domény.
Taky me update Seznamu zasahnul. Navstevnost ze Seznamu spadla o desitky procent. Mam i weby s navstevnosti pres 1000 uip/den a ze Seznamu chodi jen 6% navstev, z Googlu pres 70%, docela katastrofa. Nema nekdo nejaky interni informace zda a kdy se opravi ten nepovedenej update?
Článek shrnul to, co už je v poslední době celkem dost zřejmé. Pokud klientům chodí 80% lidí ze Seznamu, pak by bylo „kvalitní seo“, které Google vyžaduje, asi zbytečné řešit. Ale stejně jako Lukáš se přikláním k názoru, že radši kvalitně s dlouhodobým efektem, než pouze „černé praktiky“ s pochybným výsledkem.
No, k tomu, že je to tak odjakživa, to není tak úplně pravda. Já, ač jsem ještě poměrně mladý, pamatuji, kdy nikdo nějaký Google v česku ani nepoužíval a optimalizovalo se pouze pro seznam. Posledních pár let je situace trochu jiná, s potřebou firem expandovat a nabídnout webové portfolio i v zahraničí, kde seznam nic neznamená prakticky a vede Google v pozadí s malým podílem Yahoo a Bing. Já bych byl pro nechat Seznam tam kde hnije a dělal vše pro pokrok, tedy pro Google. Škoda jen, že Seznam má u nás stále obrovský podíl ve vyhledávání, obyčejní lidé ho zkrátka stále hojně využívají. Tlačí nás to do kouta, ale uvidíme jaká bude situace za rok nebo dva.
Popravdě, kdo ví, kdo to vlastně dělá minimálně pro český trh správně, pokud je jde vyhledávání. Historicky totiž existovala výhoda z vyhledávání, daná tím, že někdo uměl stránky napsat, což byly zpravidla maíé a obratnější firmy, a realizovaly tak výhodu na úkor velkých cvaldů. Dnes ovšem akceptovat veškerá stále sofistikovanější – a správná! – pravidla Google pro dokonalé vyhledávání už je minimálně časově dražší, než zaplatit si reklamu . Jednoznačně to k tomu míří. Ve výsledku to bude tak, že první místa obsadí ti, kdo splní veškerá náročná kritéria – tedy firmy ,které známe z televize,ale i z prvních míst v PPC. Výhoda z vyhledávání tak paradoxně postupně zůstává jen u Seznamu, kterému zkresleni stav vyhovuje . Seznam je totiž jako vyhledavač produkt, bez kterého se trh obejde, existuje za něj více než plnohodnotná náhrada. Pokud Seznam skončí, nestane se nic. Otázka ovšem je, co zbývá ostatním firmám, o kterých Lukáš píše a myslím, si že vyhledávání jako podstatná součást SEO to už není a nebude, ať je jejich produkt jakkoliv kvalitní. Jediné moře neklidu,kde se dá prosadit s kvalitou produktu, jsou sociální stě- a vlastní stánky, samozřejmě. .
Jak jsem teď nedávno někde četl, v Seznamu odkazový spam nepenalizují, maximálně ho ignorují a spoléhají se na Google, že to kvůli němu budou všichni čistit. A z toho to všechno pramení. Osobně musím dělat takové nějaké to „meziSEO“, protože jinou možnost nemám a po čištění odkazového profilu jednoho webu jsem pozoroval propad na Seznamu, zatímco druhý téměř shodný na stejné téma, podobný odkazový profil, se téměř nepohnul.
Ač mám Seznam.cz rád, musím souhlasit, bohužel. Seznam, kromě toho, že by potřeboval radikálně vylepšit svůj fulltext (myšleno jakým způsobem vyhledává, ne jaké výsledky se v něm teď objevují), by myslím měl také:
– udělat zásadnější kroky k úplnému odříznutí odpadních webů, které nikoho nezajímají, a hodně nahlas o nich informovat (viz Google ZOO)
– snažit se rozpoznat co nejvíc odkazů, které existují jen proto, aby pošťouchly nějakou stránku v hledání výš a dávat jim malou/žádnou váhu. To je myslím to, co teď Seznamácké výsledky zkresluje nejvíc.
– určit si pravidla, jejichž porušování se bude rovnat penalizaci nebo BANu. Dát o těch pravidlech vědět veřejnosti a ukazovat, že jejich nedodržování se nevyplácí
Když se podívám na Google, ten v posledních letech vydává tuny pravidel, z nichž některá jsou naprosto stupidní a nesmyslná. Přesto se mu ale daří webmasterům ukázat, jak by měly jejich weby vypadat, pokud se chtějí objevovat v Google SERP. Asi to není ta nejlepší cesta, ale zároveň mne nenapadá jiná.
Toliko názor odborníka na marketing a SEO (který ovšem o programování a vývoji fulltextu ví prd).
Na seznam jsem už zanevřel. Na mé weby ze seznamu chodí tak 15 lidí ku 300 z googlu…
Tom: Zanevřít můžeš tak možná u svých vlastních projektů, ale u klientských těžko. Klient musí vydělávat a ze Seznamu prostě chodí lidi, kteří nakupují.
V současnosti má Seznam stále velký podíl ve vyhledávání.
Ano, přesně tak a dokud budou klienti považovat za chybu že jim nejde internet, když nemají homepage Seznam.cz a pak když na Seznam najedou a stejně do vyhledávacího okna napíšou http://www.seznam.cz a odkliknou, pak si člověk řekne, na co Google :D
Myslím, že tohle se už moc neděje – troufám si říct, že IT scéna (od amatérů synů a vnuků po profíky) Seznamu moc neholduje.
Z druhé strany táhne Google masivně mobilní vyhledávání, Android, Chrome a průnik různých služeb (Gmail).
Přesně tak. Vždycky jsem si říkal: Seznam je sice pozadu, ale dělám to správně v rámci Google a ten tady určuje trendy. Seznam tam bude dřív nebo později taky. A možná ne.
Lukáši, bohužel i ve 21. století je toto možné a divil by ses, u jakého typu lidí se mi to několikrát stalo. Stačí zmínit, že šlo o lidi s velmi nadprůměrným příjmem. Ale od toho rád poradím, nemůžou být všichni „google friendly“.
Konečně Vám to Lukáši došlo? Jsem sice laik a SEO mě neživí, jen si sám spravuji několik vlastních firemních eShopů, ale tohle vím už dávno! Jen jsem přestal platit Seznamu PPC a další firemní zápisy, tak jsme klesli i ve fulltextu … Jen jsem očistil eShopy od balastu patiček a odkazovacích nesmyslů, tak jsme na seznam.cz úplně mimo! A dlouhodobý stav? Na Googlu jsme na první stránce na většinu KW a na seznam.cz ani mezi 60 … Seznamu už nedám ani korunu, protože si myslím, že to je jen studna na peníze a nehodláme platit za ten šlendrián co tam panuje. Až se vzpamatují, tak budou Google jen dohánět a ti co dnes dělají SEO pro seznam.cz a ne pro zákazníky, budou v háji!
Encorex: Platba PPC na Seznamu nemá a nikdy neměla vliv na pozice ve vyhledávání. A máte také v e-shopech prodeje, když nejste na Seznamu?
Encorex: ta korelace mezi platbami za Sklik a pozicemi ve fulltextu je podle mého mýtus, respektive v praxi jsem si mnohokrát ověřil, že „zapnutí/vypnutí“ Skliku nemělo žádný vliv – pokud se něco pohnulo, tak jsme zpravidla našli jinou příčinu.
Jediné co může mít vliv jsou odkazy z Firmy.cz a to ani ne tak proto, že patří Seznamu ale proto, že je to zkrátka velmi silný web.
U svých projektů (webů) jsem zatím vždy postupoval podle pravidla (dělej to pro lidi, ne pro vyhledávače) a na Google jsou vidět výsledky, bohužel seznam mé weby drží hluboko ve výsledcích. Celou dobu si říkám, ona přijde doba, kdy seznam přijde s aktualizací a karty se otočí. Jenže čekám už 2 roky a nic se neobrací… Nechci tvořit balast na internetu, ale bojím se, že ještě dlouhou dobu to pro dobré výsledky na Seznamu dělat jinak nepůjde.
Vidím to podobně, ale asi ne tak černě jako ty, Lukáši. Je ale pravda, že jsem se už taky setkal s pár weby, kde pozice, návštěvnost a konverze na Googlu postupně rostly a na Seznamu klesaly. Když se člověk potom podívá lépe, které weby si vedou na Seznamu a které na Googlu tak potom docela kouká.
To se ale týká většinou více konkurenčních dotazů a méně tak longtailů (ale už i tady jsem často na prvních pozicích viděl hodně zajímavé weby, které snad ani neměly vzniknout).
Věřím, že Seznam dělá v rámci svých možností co může, ale s ojebávkami typu patičky a nekvalitní odkazy obecně si zatím moc rady neví. Ale snad s tím něco dělají.
Obecně nejsem pro to dělat „dvojí SEO“. On se dá Google se Seznamem zvládnout pomocí jednoho „postupu“. Horší je, když web nemá zrovna dobrou historii, nebo měl vroubek u Googlu. Tam to fakt bývá často průser, protože „opravy“ pro Googlu jsou potom minusové body pro Seznam.
K tomu seznamu, co platí na Seznam.cz výše, bych přidal ještě klíčové slovo v doméně, teď to už sice není tak markantní, ale dřív to byla docela síla.
Martine podle toho co seznam vrací bych to klíčové slovo doméně jako méně markantní nebral. Tak před 2-3 updaty skutečně ztrácelo význam i na seznamu. Ovšem teď už je zase klíčové slovo v doméně jasný král. Pokud se tedy za poslední asi 3-4 dny kdy to moc nesleduju nějak výrazně nezměnili výsledky. Ovšem bráno jen z mé pozice a na výsledky které sleduju. Možná to obecně neplatí.
poďte ku nám na slovensko … tu je len google :)
Stando, já taky sleduji jen omezený počet dotazů, ale přijde mi, že klíčové slovo v doméně malinko ztrácí význam. Což ale taky nemusí znamenat, že to je pravda.
To co píšete přesně vystihuje test, který jsme dělali v roce 2013 a od té doby si myslím je to ještě horší. Do několika set katalogů jsme registrovali druhotný eshop. A ejhle po 3 týdnech se nám návštěvnost ze seznamu výrazně zvýšila. Za ty dva roky to je podle mě horší a horší. Výsledky najdete zde: http://vykonnostne.blogspot.cz/2013/11/registrace-do-katalogu-v-roce-2013-9-z.html
Poslední dva měsíce „Seznamuji“ namísto „Googlování“. Tedy občas si odskočím ke G, když to S nezvládne, ale co chci říct…
…zamysleli jste se někdy nad tím, jak velký podíl vašeho vyhledávání patří navigačním dotazům? A brandovým dotazům? A jak velký podíl veškerých vyhledávacích dotazů asi patří pornu? Nechci kluky (a holky) ze Seznamáckého fulltextu obhajovat příliš. Ale řeší problémy, o kterých se nám marketérům nesní :)
A ty první dvě skupiny dotazů, v českém prostředí, docela zvládají.
Blbý je, že tahle situace nahrává „SEO optimalizátorům,“ jak je známe z od Plaváčka. Navalit na web haldu klíčových slov a odkazů, ukázat klientovi jak to v Seznamu hezky vyjelo nahoru a vystavit fakturu. A pak můžeme jako „profíci od webu“ stokrát klientům vysvětlovat, že je to na houby. Oni přece na Seznamu jasně vidí, že to funguje, když tam napíšou ty svý frťánky.
za niekolko rokov už nebudete mať seznam. Proste za gigantom ako google nestiha a stojí na jednom miesto X rokov. ale teším sa nato obdobie aspon mi odpadne povinnosť venovať sa seznam optimalizácií.
Lukáši hezky sepsáno! S dovolením sdílím dále v seznamu českých článků o SEO a linkbuildingu ke vzdělávání :-)
http://www.affilo.cz/clanek/zobrazit/23/
Super clanek! Ja ksem si se Seznamem nikdy nelamal hlavu. Delam zminene profesorske SEO pro Google. Dokonce kaslu na linkbuilding a jedu ciste obsahovou hru. A ono to funguje, tedy na Googlu. Temer 80 procent navstevnosti je od velkyho strejdy, Seznam dava ani ne 10 procent :-) Inu, neco nam tu na ceskem internetu skutecne hnije ;-)