Počujte, Kefalín .. čo je to inbound marketing?

28. Duben 201331 komentářů

Internetový marketing je krásný obor, ve kterém nikdy není nuda. Každou chvíli vyleze z chroští zbrusu nová vyvoněná metoda, přinášející revoluci do stojatých vod. Nový buzzword, který změní pravidla hry. Aktuálně je takovým žhavým buzzwordem Inbound marketing. No on teda zas tak aktuální není, ale my Češi vždy monetizujeme novinky trochu se zpožděním :-) Profilují se první inbound agentury plné inbound konzultantů (moderně též inbounďáků či inboundérů), horečně se přeoptimalizovávají prodejní stránky.

Možná jsem kazišuk, ale inbound mi moc revoluční nepřijde. Troufám si tvrdit, že je to i trochu nebezpečný buzzword. V článku vysvětlím svůj soukromý a skromný pohled na věc. Na všechny inbounďáky se těším v komentářích :-)

Je inbound nové SEO?

Na internetu se nechá o inbound marketingu dohledat spousta definic. Inbound je nové SEO! Inbound, víc než jen SEO! Osobně se přikláním k názoru, že inbound marketing je snaha získat pozornost (relevantní návštěvnost) tím, že si ji zasloužím. Budu ve správné chvíli na správném místě s hodnotnou informací a tím přesvědčím svou cílovku, aby se přišla juknou na můj web a spáchala na něm konverzi. Tím se odlišuje od tzv. „Outbound marketingu“, který si pozornost napřímo nakupuje – např. v PPC kampaních, bannerové reklamě, TV a vůbec všech formách placené reklamy.

Jako hlavní rozdíl inbound marketingu a SEO se často uvádí, že se hrají „na jiném hřišti“. Zatímco SEO je údajně jenom o vyhledávačích a organic trafficu, inbound získává návštěvnost napříč mnoha různými jinými zdroji – z různých webů, sociálních sítí, podle H1.cz dokonce i z emailů (slide 5) – pro mne osobně dost diskutabilní bodík. Za emailing se napřímo zpravidla platí, navíc pocitově si ta kampaň pozornost zpravidla spíše vynucuje, než zasluhuje, ale budiž.

Problém je podle mého v té snaze vecpat SEO jen do vyhledávačů. Osobně vnímám SEO jako snahu být vidět všude tam, kde na internetu (a možná i mimo něj) pendluje moje cílová skupina a zajímá se o můj produkt (zboží, službu, informaci). A způsoby, jak nalezitelnosti (SEO) pomoci, jsou si nápadně podobné s „inboundovými nástroji“ – budují se odkazy a zmínky na cizích webech, tvoří se skvělý obsah, sbírají se sociální signály, nakopává se dialog s cílovou skupinou, posiluje se značka a autorita mého webu.

Přínosem SEO je už nejen návštěvnost z Google a Seznamu (nedejbože pozice), ale už to samotné „být na očích“ – čím častěji a na více místech bude váš web vidět, tím spíše mu lidé budou podvědomě důvěřovat a mít ho rádi. Není to žádná magie, ale prastarý princip opakování (mere exposure). Měřitelným efektem SEO je i návštěvnost ze získaných odkazů a její ekonomická hodnota. SEO dle mého působí také na branding (a naopak) a ovlivňuje i ostatní, placené komunikační kanály (a naopak). No nezní vám to zase jako hetnten inbound? :-)

Můj závěr: Inbound není nové SEO, ani víc než SEO. Inbound marketing je pořád to staré dobré SEO – jenom je konečně vnímané a prezentované v celé své šíři, jak by se mělo podle mého dobře dělat a jak jej pod názvem SEO řada lidí dlouho praktikuje (profesionálně či intuitivně).

Je inbound nebezpečný?

Inbound marketing je sám o sobě asi jen další neškodný buzzword. Nebezpeční ale mohou být někteří vykutálenci, kteří s ním šermují. Možná se vám budou snažit nakukat, že:

  • Inbound je novinka – není. Ten princip dělat svůj byznys dobře a dát o tom vědět na správných místech je tu od pradávna. Zajímavý obsah, spolupráce s vaším okolím a oboustranná komunikace už léta tvoří páteř dlouhodobě udržitelného SEO.
  • Inbound je zadarmo – není. Náklady (investici) s sebou vždy nese. Někdo musí ten skvělý obsah vytvořit. Někdo musí média oslovit, komunikovat s partnery. Někdo musí trávit čas na sociálních sítích. Někdo to celé musí vymyslet a řídit. Můžeme se bavit o tom, o kolik je SEO levnější nebo efektivnější v tom kterém oboru pro tu kterou firmu, zadáčo to ale fakt není :-)
  • Inbound vás vytrhe – nevytrhne. Je to marketing založený na trvalé přidané hodnotě a na tom, že jiní se rozhodnou se vám věnovat. Začít dnes s inboundem (se starými konzultanty, ale novými cenami) vám sám o sobě zítřejší miliony nevydělá. Zlepšovat svou viditelnost a nalezitelnost byl vždy běh na dlouhou trať.

Můj závěr: Než si necháte od svého konzultanta nebo agentury natlačit inbound marketing jako „the next big thing“, tak se pořádně zamyslete nad tím, jestli se vám nesnaží za novou cenu prodat staré věci, které už „takhle dobře“ možná měli dělat dávno. Abych ale neukazoval prstem jen na „inboundéry“ – za celý ten zmatek si můžeme hodně i my SEOisti. Tím, že jsme dlouho cpali SEO do šuplat, do kterých se nemohlo vejít.

28.4.2013 napsal Lukáš Pítra

Komentáře 31 Přidat komentář

  1. Martin Kolčaba napsal:

    no, co na to říct… souhlasím a článek na stejný téma, který jsem připravoval, mažu. :))

  2. Pavel Ungr napsal:

    No tady je moc krásní spousta věcí, které je možné doplnit. Takže postupně:
    1. Inbound je tu od roku 2005, takže žádná novinka. To, že je to buzzword nikdo nikdy nepopíral. Inbound tu dělali firmy už dávno před tím, než to téma sem přišlo. A to třeba Kniha Zlín nebo Martinus.
    2. Tvrdit, že inbound je SEO ať už nové nebo staré, je bohužel veliké nedorozumění. To, že si někdo nadefinuje, že vlastně celý neplacený online marketing je SEO je sice hezké, ale vytváří tím pouze zmatení pojmů. Takže tvrdit, že offline přednášky nebo webináře je SEO smysl nedává (ani v jednom případě nemáme žádný hypertextový odkaz). A to je to, co Lukáši musím vyčítat tobě i jiným. SEO jednoznačně souvisí s vyhledávači, bez nich by nefungovalo. Inbound oproti tomu vyhledávače nepotřebuje je to pouze jeden z mnoha kanálů.
    3. Nikdo nikdy myslím netvrdil, že inbound je zadarmo, vždy musíš zaplatit práci a nástroje, ale v našem českém pojetí jsou to všechny nepolacneé kanály, kde neplatíš za zobrazení nebo klik. V zahraničí je běžné že se do inboundu řadí i PPC http://www.inboundmarketing.com/content/pay-click-ppc. Obecně lez říct, že inbound jsou všechny kanály online marketingu plynoucí ke : 1. nalezitelnosti , 2. konverzibilitě 3. možnosti analýzy a dalších zlešpování.
    4. Inbound marketér není nic jiného než online marketér s mnohem větším důrazem na cílovou skupinu.
    5. Inbound není SEO a každý kdo to tvrdí nerozumí buď významu SEO nebo inbound marketing:-)
    6. Zajímalo by mě jak budeš ten SEO brandový efekt měřit? Jinak všechny kanály mají brandový efekt, jak SEO, tak PPC nebo sociální sítě. A argumentovat tím, že SEO má brandový efekt tak je to inbound je … podivné.
    7. JInak k SEO a jeho definici – problém není cpaní SEO do růlzných šuplat ale přiznat si, že SEO má obrovský přesah do dalších různých zdrojů, ale tvrdit že všechno je SEO je nepochopení těchto principů. UX není SEO, ale SEO ho využívá, analytika není SEO, ale SEO se bez ní nepohne. Ani sociální sítě nejsou SEO, ale hodně SEO ovlivňují.

    Závěrem inbound není SEO, ani nové, ani staré a SEO je opět zejména o vyhledávačích a jiné kanály SEO nejsou.

  3. Lukáš Pítra napsal:

    Ahoj Pavle, těšil jsem se na tvoji reakci :-)

    1. Nebudu ukazovat prstem, ale najdu se i tací, co o inboundu jako o horké novince mluví. Tím nemyslím nutně H1.cz :-)
    2. SEO s vyhledávači souvisí, ale jenom na ně se neomezuje. Možná je to o tom, jak zeširoka SEO definuješ .. jak jsme si tuhle psali v komentářích u http://www.martinmatejka.cz/rozdil-mezi-seo-a-seo-optimalizaci.html, můj pohled je široký hodně a nemyslím, že mylně. Ty sám ve svých přednáškách uznáváš, že lze SEO chápat úzce i spíše „Prokopovsky“ :-)
    3. Podobně jako u bodu 1., i tací se najdou, co tvrdí nesmysly. Ukazovat prstem nechci.
    4. a 5. Ok, to je tvůj pohled – já ti ho neberu, byť mi přijde maličko dogmatický a vyzývající k flamewaru :-)
    6. Měřit ho budu blbě, podobně jako plno jiných věcí v online marketingu. SEO, ani inbound, ani jiný nástroj úplně přesně změřit nedá. Otázka je – je to nutné?
    7. Já netvrdím že všechno je SEO. Já tvrdím, že SEO principy prostupují téměř vším. Možná je to o tom nevnímat SEO jako soubor metod, ale jako styl práce, přístup k marketingu.

    Ten článek je Pavle stavěn hlavně jako obrana proti vykutálencům, co pomalu ale jistě začínají na inbound marketingu parazitovat a prodávat ho jako něco, co není. Není to útok na konkrétní agenturu, kterou v zásadě respektuju :-)

  4. Martin Kolčaba napsal:

    Cody, já taky nesouhlasím úplně se vším, ale jako popíchnutí se mi to líbí. :) K bližšímu vysvětlení mého pohledu na věc se teď nedostanu, ale snad večer jo. Nebo dopíšu i ten svůj článek, uvidím.
    Rozhodně ale nepokládám rovnítko mezi inbound marketing a SEO, to v žádném případě. Spíš bych inbound marketing označil jako to, na čem v budoucnu bude stát úspěšnost webu ve vyhledávačích, tedy něco, co SEO pomůže (myšleno ve smyslu dohledatelnosti webu a řečeno hodně blbě, teď mne nenapadá jak to říct líp).

  5. Martin Matějka napsal:

    Lukáši hezky jsi to rozproudil :-))) Co k tomu dodat. Souhlasím prakticky se vším, co jsi napsal, zároveň chápu některé Pavlovo argumenty. Inbound je pro mě osobně jen nový buzzword, který se v české kotlině rozlévá jak rozvodněná řeka a přesně jak píšeš – různí rádoby-marketingoví-šamani s ním začínají obchodovat jako s rohlíky. Není asi ani daleko doba, kdy se stejně, jako dnes prodává SEO optimalizace, bude i inbound prodávat na kila.
    Co mě ale osobně trošku na inboundu a celém tom haló okolo něj vadí, je neskutečně agresivní propagace a tlačení buzzwordu úplně všude, místy i tam, kde to imho příliš smysl nedává. Chápu, že H1.cz potřebuje svůj výmysl, své dítko, tlačit všemi cestami (však to je přeci Pavle inbound, ne? :-), ale někdy mi přijde, že to chlapci přeháníte ;-)
    Nic ve zlém, rozumím tomu, jen podle mě rozdíl mezi inbound marketingem a tím, jak se to tu docela dost lidí snaží dělat dlouhodobě (dlouhodobě dobře), vlastně žádný není. Prostě kdo dělá chytrý marketing na internetu, nepotřebuje inbound ;-)

  6. Pavel Ungr napsal:

    Ahoj Lukáši, těšil jsem se na tvoji reakci!:-) Tak hurá do odpovědi:-)
    Ad 1 a 3 – ano, to potvrzuji, najednou si všímám, jak lidé a agentury, které před naším hitlerovským videem o inboundu v životě neslyšeli ho najednou velice zkušeně nabízejí. Kdybychom vylezli s kruciprd marketingem, nabízeli by ho taky. To je temná stránka jak SEO tak inboundu, asi oba víme, že jak v SEO jsou „SEO experti“L tak to podobné nás bohužel čeká v inboundu.
    Ad 2 – ano, já si uvědomuju, že mnoho lidí, včetně Marka, SEO vnímá takto a já s tím nemůžu souhlasit. Myslím, že Marek v NetClubu dokonce zmínil, že dobré SEO je když si uděláš na svém kamenném obchodě hezkou, dobře viditelnou ceduli. To je skvělý marketing, ale není to SEO. A myslím, že není dobré lidi mást tím, že SEO je cokoliv marketingu co posiluje naši značku a získává zákazníky. A protože vím, že to někteří lidé tak vnímají, tak to na svých přednáškách tak říkám. Typicky slide 31 na http://www.slideshare.net/PavelUngr/inbound-marketing-pro-mal-a-stedn-firmy-na-jsmemarketinfg. Co je myslím ultimativní argument, že inbound SEO nepotřebuje k plnění jeho cílů a přesto bude nadále inboundem.
    Ad 4 a 5 – OK, beru, asi to nebylo ani věcné, netřeba nadále rozebírat:-)
    Ad 6 – když máš osvíceného klienta, nebo to děláš pro sebe tak ne, ale pokud to chceš prodat, musíš to dobře vyargumentovat. My s tím taky zápasíme a není to ideální. Měřit se to prostě nedá.
    Ad 7 – není top spíše naopak, že marketingové principy prostupují celé SEO?:-)

    Já to jako útok neberu, jen jsem chtěl, aby některé názory zazněly i z druhé strany. My v H1.cz jsme začali inbound řešit v rámci neustálého vývoje a co nejlepších službách klientům, prostě je třeba jít stále dál. a myslím, že jsme nikdy netvrdili, že je to něco úžasně nového, jen jsme odstartovali tu vlnu, díky které to začalo být známější.

  7. Pavel Ungr napsal:

    Martine, jestli chytrý marketing na internetu není inbound?:-)

  8. Lukáš Pítra napsal:

    Pavle, není. Podle mého názoru do inboundu, pokud teda chceme používat ten pojem, nepatří komunikační kanály, kdy si za pozornost přímo platíš, kde své sdělení musíš procpat (bannery, RTB, PPC, remarketing, zbožáky a další). Ty ale mohou patřit do chytrého marketingu, proč taky ne?

    Celá ta diskuze je o tom, jestli snaha upozornit na sebe, zasloužit si traffic – bez přímých investic do reklamní plochy (v jakékoliv podobě) – sedí spíš pojem SEO, nebo Inbound marketing. Podle mně je přirozenější to vnímat jako SEO (protože právě o tom SEO celou dobu bylo a stále je), spíše než tomu vymýšlet nové sexy názvy, pod kterým se klientům ten stejný přístup prodá znova, lépe a radostněji :-)

    Z mého osobního pohledu je dnes diskutovaný „inbound“ v podstatě totéž, co já dělám a prodávám pod písmenky SEO. Jen ten inbound se tváří novější a hezčí, ořezaný o metody co (zdaleka nejen) tučňák s pandou zařízli a obohacený o věci, které lecdko dělal dávno, ale většina SEO konzultantů na to byla moc líná a pohodlná (moc složité prodávat, moc práce vyrobit, moc námahy vymyslet, špatně se seká do reportů apod.)

    Ono je to v zásadě jedno, jak se tomu říká, když se dělá to stejné. Článek jsem napsal proto, že na různých setkáních registruju, že se intenzivněji diskutuje, jak skrze inbound nově zpeněžit staré myšlenky .. a někdo by to měl říct nahlas (ne, že bych byl v tomto směru první, kdo na to přišel) :-)

  9. Pavel Ungr napsal:

    No jasně, celé je to o tom jestli ty metody zařazovat do SEO nebo ne. Já myslím, že ne, ty myslíš, že ano. Ale v zásadě se bavíme o tom samém. Jak nejlépe pomoct klientovi k úspěchu.

  10. Zdeněk Hejl napsal:

    Na základě několika posledních článků na toto téma a diskuzí jsem vypozoroval jednu věc. Existují výrazné rozdíly v chápání obsahu pojmu „SEO“ u freelancerů a lidí pracujících v nějaké agentuře.

    Zatímco freelancer často pro svého klienta zajišťuje kompletní internetový marketing (SEO, content marketing, webová analytika, linkbuilding, použitelnost, sociální sítě, PPC atd.), tak u člověka v agentuře se velmi jednoduše stane, že je specializován na jednu konkrétní oblast (např. specialista na použitelnost, specialista na webovou analytiku atd.).

    Freelancer často získá poptávku „na SEO“ a nakonec dělá všechny ty přidružený činnosti, a proto jeho chápání SEO je široké.

    Naopak v agentuře může být běžné, že na jedné zakázce pracuje člověk, co se zabývá onpage faktory, specialista na použitelnost, copywriter, linkbuilder, specialista na sociální sítě a webový analytik. Pro člověka z agentury je pak přirozenější, když chápe SEO v užším smyslu, protože vidí, že zakázka je dělitelná mezi více lidí s různými schopnostmi, znalostmi a osobními charakteristikami a „to SEO“ zabírá jen určitý výsek.

  11. Pavel Ungr napsal:

    To je zajímavý postřeh, možná že to tak bude.

  12. Lukáš Pítra napsal:

    Zdeňku, díky za názor. Souhlasím s tím, že pohledy na šířku různých pojmů se u freelancera a agentury někdy mají tendenci lišit.

    Co mně tahá za uši je ta „dělitelnost práce“. Jasně, v agentuře se dá libovolná práce rozdělit mezi libovolný počet lidí, které je zrovna potřeba z klienta uživit – je to jen otázka kreativity obchodníka / accounta. Nejsem si ale jistý, nakolik je to vždy dobře pro efektivitu práce a rentabilitu provozu i investice klienta.

    Čím si ale jistý jsem je, že tak jako tak musí každý jeden z nich mít poměrně velký přesah znalostí a zkušeností mimo svůj „malý vyďoubnutý obor specializace“, pokud chce svou práci dělat dobře. Z vlastní agenturní i klientské praxe vím, že jinak to prostě dobře nefunguje. A tady se ten rozdíl mezi freelancerem a agenturním specialistou trochu stírá, nemyslíš? :-)

    P.S.: Freelancer málokdy dělá všechno sám. Obvykle se kamarádí s hromadou dalších šikovných freelancerů, kteří se živí tou kterou věcí mimo jeho hlavní obor. Je to vlastně taková volná agentura bez závazků a bez nutnosti živit tučnou prodejní, řídící a administrativní sílu :-)

  13. Ján Januška napsal:

    SEO nie je Inbound. Už len z toho dôvodu, že SEO je zamerané na plnenie cieľov skrz návštevnosť z vyhľadávačov. Na druhú stranu, väčšina SEO aktivít nie je prínosom len pre vyhľadávače a dá sa z nich vyťažiť oveľa viac. Či už sa jedná o návštevnosť prostredníctvom odkazov, branding,… Všetky SEO aktivity sú súčasťou Inboundu. Ale v Inbounde je kopec aktivít, ktoré vplyv na SEO nemajú. Reakcia na zľahčenie: Dôkaz, že SEO nie je Inbound :)

  14. Zdeněk Hejl napsal:

    To Lukáš:

    Dělitelnost práce – Práce se přece nedělí primárně kvůli tomu, aby měli všichni aspoň něco na práci. Práce se dělí právě kvůli tomu, že agentura má specialisty, kteří některé oblasti rozumí lépe nebo dokážou konkrétní úlohu zpracovat rychleji nebo kvalitněji než jiní členové agentury. Na efektivitu práce, rentabilitu apod. dohlíží projektový manažer, resp account manažer. Přece jenom, pokud budu chtít freelancera, tak jen obtížně najdu takového, který je špička jak v SEO, tak v sociálních sítích, tak ve webové analytice, tak v content marketingu, tak v PPC, tak ve zbožových vyhledávačích, a stíhá sledovat všechny trendy a aktuality. Pravděpodobnost, že najdu takovou agenturu, je rozhodně vyšší.

    Přesah znalostí – Jde o to, co chápeš pod „velkým přesahem znalostí“. Kdyby každý měl výrazný přesah znalostí a spousta znalostí by se v týmu překrývala, pak by tam časem zanikla ta specializace. Spíš jde o to, vyladit komunikaci mezi těmi specialisty a synchronizovat jejich postupy. Samozřejmě že se hodí, když má např. linkbuilder ponětí také o SEO (v úzkém pojetí), content marketingu, sociálních sítích či analytice, ale přece jenom když budu potřebovat nastavit Google Analytics pro komplikovanější eshop, tak bude vhodnější, když to vypracuje specialista na webovou analytiku, který se v daném prostředí pohybuje dnes a denně.

  15. Zdeněk Hejl napsal:

    Jedna věc k zamyšlení. Pokud práce SEO konzultanta zahrnuje jak získávání návštěvníků z vyhledávačů, tak jejich cestu webem ke konečné konverzi, co pak zahrnuje práce PPC konzultanta/správce PPC?

    Jsou tu dvě varianty:
    1) PPC odborník je zodpovědný za získávání návštěvníků pomocí PPC reklam a také za jejich následnou cestu ke konverzi. Tj. paralela k SEO konzultantovi.
    2) PPC odborník je zodpovědný pouze za získávání návštěvníků pomocí PPC reklam.

    Pokud platí varianta 2, tak jestliže by klient měl zájem jen o PPC kampaně, tak by se mu nikdo nestaral o konverzní cestu návštěvníka. Pokud chápeme PPC jako placený opak/doplněk pro SEO, tak je divné, že SEO konzultant zodpovídá za následné chování návštěvníka na webu, zatímco PPC odborník ne.

    A pokud platí varianta 1, nedochází tam náhodou k průniku a střetu kompetencí SEO a PPC odborníka? Nevychází z toho logicky, že by tam měl být někdo třetí (třetí role), který se bude starat právě o chování návštěvníka na webu a jeho konverzní cestu? Pokud vše zajišťuje jeden člověk, pak je to v pohodě, ale pokud SEO a PPC dělají dva různí lidé …

  16. Lukáš Pítra napsal:

    O tom právě, Honzo, vedeme v diskuzi spor. Já si totiž myslím, že SEO není jen o cílech měřených návštěvností z vyhledávačů. Osobně se to alespoň snažím dělat jinak :-)

    Mimochodem, skutečně patří social media marketing plně pod inbound, tak jak je prezentován? Pokud vím, tak „soušl guruové“ rádi pod SSM zahrnují i všemožné formy placené prezentace na sociálních sítích. Ta si pozornost jistojistě primárně nezasluhuje, ale silou rozpočtu se k cílovce „outbounduje“ (to je výrazivo, kruciprdel!). Je to teda ještě inbound marketing? Podle mně ne tak docela :-)

    A z druhé strany – „neplacené“ aktivity v sociálních sítích určitě k nalezitelnosti a zasloužení si pozornosti přispívají. Signály ze sociálních sítí do přemítání vyhledávačů o autoritě stránky vstupují a budou zřejmě stále více. Zní to jako SEO? Podle mně určitě ano :-)

    Uznávám, že vymezit různé pojmy není jednoduché a položit rovnítko mezi SEO a Inbound marketing je zase jen můj osobní úhel pohledu .. ale o tom článek je, o nabourávání rodících se nových stereotypů :-)

  17. Lukáš Pítra napsal:

    Zdeňku, už jsme maličko off-topic a myslím, že jsem trochu odpověděl už v předešlém příspěvku – netvrdím, že freelancer musí umět vše, chce umět vše nebo se tak prezentuje. Osobně si myslím, že to je zase trošku pohled nebo argumentační technika agentur, jak freelancery maličko bagatelizovat a zdůvodnit svůj masivní aparát.

    Většina skvělých freelancerů co znám aktivně řeší pouze některé činnosti a na zbytku spolupracuje s dalšími lidmi. Ten široký záběr se projevuje hlavně v jejich přístupu, myšlení, nadhledu .. než že by se snažili být holkou pro všechno :-)

    Dál bych diskuzi na téma freelancer x agentura přesunul třeba sem http://www.martinmatejka.cz/agentura-nebo-freelancer.html – protože to podle mně se SEO x Inbound marketing zas tolik nesouvisí :-)

  18. Zdeněk Hejl napsal:

    Nehodlám diskuzi dál směřovat směrem freelancer vs agentura:) To není téma, které by mě zajímalo, protože se pohybuji v obou polohách a nepreferuji ani jeden přístup. Jen jsem reagoval na tu „dělitelnost práce“.

    Spíš by mě zajímal tvůj názor na ten můj druhej komentář o SEO a PPC – https://www.lukaspitra.cz/pocujte-kefalin-co-je-to-inbound-marketing/#comment-1207

  19. Milan Tříska napsal:

    Dobrý den, snad nikoho nenaštvu, že se zapojím do diskuse. SEO určitě souvisí přímo a především s vyhledavači , když je to Search Engine Optimalization:-) . Inbound určitě není dítko H1 , ale když už jsme u toho, jsem rád, že to H1 tak hezky rozjela a udělala z termínu buzzword. Pravým obsahem slova Inbound je myslím navázání oboustranné komunikace mezi firmou a zákazníkem a cílem je stát se firmou na straně klienta. Marketing samozřejmě nejde dělat dlouhodobě smysluplně bez pořádného a kvalitního produktu a mít smysluplný produkt je současně úkol marketingu. Kvalitní inbound je tedy konečně součást MARKETINGU, ne jen vyhledávání, nebo jen reklamy . V tom je asi zásadní rozdíl. SEO není marketing, ale hledání . Inbound je rozhodně prvkem kvalitního marketingu – a teď jde jen o to, zda low cost / chytrý, guerilla/ nebo prostě marketingu korporátního. Pro mě je důležité, že to slovo je tu, že už nemusíme klientovi obhajovat , proč není první třeba na slovo matrace a že začíná chápat , že poloviční obrat bez PPC může znamenat zisk, zatímco dvojnásobný obrat konkurenta s použitím PPC jako prvku SEO může znamenat ztrátu. Věřím, že i u nás konečně začíná doba marketingová. A ano, tak jako každá skoro první reklamka nazývala reklamu a billboard marketingem aniž by měla v týmu jediného marketéra, najde se jistě spousta firem, co inboundem přikryje vytváření dalšího nesmyslného obsahu bez nápadu na nudný produkt. Rozdíl se pozná na trhu do roka do dne- protože skutečnou komunikaci a skutečný zájem o klienta nelze, na rozdíl od vyhledávání a reklamy, předstírat.

  20. Martin Matějka napsal:

    Milane Třísko, zareaguji hlavně na tu první část, protože mám dojem, že tam se mýlíte nejvíce. SEO právě velmi úzce souvisí spíš než s vyhledávači, tak s návštěvníky / hledajícími / reálnými lidmi.

    SEO si klade za cíl (zjednodušeně řečeno) být vidět na co největší počet různých dotazů, které lidé do vyhledávačů zadávají. Tedy pakliže princip vyhledávače je nabídnout hledajícím co nejlepší výsledky (odpovědi na dotazy lidí), pak právě úkol nás, SEO konzultantů, je připravit co nejlepší cílové stránky, které pak může vyhledávač lidem nabízet.

    Proto lze dost těžko SEO chápat jen jako „vyhledávačovou“ záležitost. Protože je nutné řešit, přes jaká slova lidi přivedu (jsou jich stovky, tisíce i desítky tisíc), na jaké stránky je přivedu, co na těch stránkách lidé najdou a jak snadno se na nich zorientují, a tak dále.

    SEO jako takové tedy velmi úzce souvisí s užitečným obsahem (který má mnoho různých forem), souvisí s publikováním mimo můj web (kde se o mě potenciální zákazníci dozví) – tedy s odkazy, souvisí se sociálními sítěmi, a lze do toho zahrnout spousty dalších aktivit.

    No a pakliže děláte „to SEO“ správně, děláte tedy jinými slovy chytrý marketing na internetu. Což je vlastně ten správný a původní název pro dnešní buzzword inbound marketing :-)

    Snad jsem to napsal srozumitelně :)

  21. Lukáš Pítra napsal:

    Shodou okolností jsem našel ještě večer na tento Tweet – přijde mi celkem k věci :-)

  22. Milan Tříska napsal:

    Martine M:-) , děkuji, jistěže srozumitelně. Já chápu význam zkratky SEO i to, kam se obsah toho termínu posunul , moje věta upozorňovala na etylomogii toho výrazu. Já vidím důraz v té druhé části slova – marketing. Osobně se mi Váš termín chytrý marketing velmi líbí, jen holt není tak sexy, bohužel. A nevím, jestli si pod tím slovem představuji to, co Vy. Já nechci ani nijak práci SEO specialisty znevažovat, ale ve slovech , byť správných slovech, to už není. Patřím spíš do tábora těch, co raději komunikují a vytvářejí situace. Raději než termín chytrý marketing mám termín guerilla marketing , to je termín, která je u nás taky většinou chápan jako „česká levá“ namísto „chytře, s nápadem a za pár“ jak ho definoval Levinson.

  23. Ján Januška napsal:

    Lukáš, u social marketingu som mal samozrejme na mysli len neplatené aktivity. Neuvádzal som to kvôli jednoduchosti.
    Môžeme polemizovať o tom, aký vplyv majú sociálne siete na SEO. Avšak skutočnosť je taká, že napr. propagácia na Facebooku sa primárne kvôli SEO robiť nevyplatí (česť výnimkám).

    I keď je „Optimalizácia pre vyhľadávače“ dosť nešťastný pojem, nemôžeme sa IMHO tváriť, že SEO je „niečo viac“, než bolo v minulosti. Tj. zviditeľňovanie sa vo vyhľadávačoch.
    Dobrý SEO konzultant sa snaží z každej aktivity vyťažiť maximum, nesleduje len vplyv na vyhľadávače. Avšak to neznamená, že ďalšie „benefity“, ktoré získa, patria do SEO. Ak napíšem článok na autoritatívny web a podporím tak svoj osobný brand -> to nepovažujem za SEO. Avšak ak získam aj odkaz a narastie mi vďaka tomu návštevnosť z vyhľadávačov -> to už je SEO.

  24. Radek Hojgr napsal:

    A co se na to podívat z pohledu času:
    1. Krátkodobý pohled – SEO není Inbound, je ale jeho podmnožinou. Z tohoto krátkodobého pohledu jsou sociální sítě, infografiky, videa, SEO, emailing, recenze, podcasty, blogy a já nevím co ještě, podřazené složky Inbound marketingu. Tedy něčeho komplexnějšího, ale pouze z pohledu tady a teď.
    2. Dlouhodobý pohled – SEO = Inbound. Všechny výše zmíněné aktivity totiž ve výsledku pracují pro SEO. V dlouhodobém horizontu díky nim získává web stále větší popularitu. A to je SEO.
    Pěkně to řekl Honza Tichý v jedné z jeho přednášek – SEO je to, co zůstane, když přestanou fungovat vyhledávače. A já s ním v tomto naprosto souhlasím.

  25. Jarda Vidim napsal:

    Můj názor na dané téma dostatečně objasní definice termínu „Relaunch“ v knize Černý Petr radí jak udělat kariéru (Praktická příručka kancelářské krysy). Na straně 43 zní:

    Zlatý hřeb marketingové práce přichází každé dva roky, když se vedení rozhodne občerstvit – rilončnout – tu změť chemikálií a konzervantů, které diplomaticky říkáme čokoládová tyčinka Koko. Dobrým podnětem k rilonči bývá třeba vagón světle hnědé hmoty, kterou se nákupčímu podaří sehnat kdesi ve východním Polsku a která je o 50 kaček na tunu levnější než ta kakaová náhražka, kterou jsme používali doteď. Naše tyčinky ponoříme do nové hnědi, ve Photoshopu přidáme kousky oříšků a pak už produkt vrhneme na trh s novým obalem a psychedelickým názvem Nové Koko Loko Čoko. Mimořádně nadaní marketingoví borci ještě polevu z Polska probublají stlačeným vzduchem, aby se opticky trošku nafoukla a nebylo na ní vidět, že jsme snížili hmotnost o 13 gramů. Hotový megaprodukt pak marketujeme jako Nové Koko Loko Čoko Aero s patřičnou přirážkou.

    Prosím všechny potrefené husy, aby se zdržely jakýchkoliv komentářů. Myslím, že dané téma na sebe strhlo už více naší pozornosti než si zaslouží…

  26. Jan Nachtigal napsal:

    Zase ty hrátky se slovíčky, které navazují na nedávnou diskuzi, jestli SEO končí vstupem návštěvníka na stránky (Pavel apod.) nebo ne (mnoho ostatních). Pavlovi rozumím – je to „agenturní“ pohled, kdy po seo nastupuje oddělení UX atd., jinde se toto holt řeší najednou – viz. třeba právě Lukáš.
    Není ale jedno, jak se tomu zrovna říká? On-line marketing, Inbound marketing, SEO… pokud na tom vydělá klient i konzultant, pak to je šumafuk.
    Nebo ty věčné polemiky o tom, jestli mají sociální sítě vliv na SEO. Pokud to přináší reálný efekt, je přece jedno, jestli tam nějaký vliv na SERP. A že se tomu zrovna teď říká Inbound – no jo, je to cool :-)

  27. Pavel Ungr napsal:

    Radku, v tomhle to asi ani vás ani Honzu Tichého nechápu. Jak chcete dělat SEO bez vyhledávačů? Nepletete si to s (online) marketingem? Je to jakobyste říkal jablka jsou to co zůstane až zmizí všechny jabloně.
    Jardo, problém je, že on to relaunch není a to je to co se ti snažím vysvětlit. K SEO potřebuješ vyhledávače, k inbound marketingu ne.
    Jane, v reálném přínosu pro klienta to jendo je, to jsme myslím psal už v tomto komentáři.

  28. Milan Tříska napsal:

    Jarda Vidím: Jo, to je vtipný příklad, kterému ale chybí pointa: kolik se prodalo toho nového čoko loka premium? Víc nebo míň? Je ta nová poleva zdravotně v pořádku ? Ano? A vydělalo se víc? Pak to byl asi dobrý tah, ne? Při správné podpoře produkt získá širokou odezvu v sociálních sítích, stane se hitem třebas teenagerů nebo žen ve vedoucích funkcích :-) a to se promítne ve vyhledavačích a přenese se i na jiné produkty firmy, což firma ráda opublikuje ve výroční zprávě, ale taky třebas pomocí slideshare, nebo ve vtipném , virálně šířeném videu atd. Kde je tady chyba marketingu? Umí tohle vaše vyhledávání? :-) Obchod přece není hra na pravdu. Upřímně, neznám SEO nástroj, který by vyvolával klientovu emoci. Ale Inbound bez skutečného eventu nepřináší zrovna tak nic navíc.

  29. Radek Hojgr napsal:

    Lukáši, je to myšleno v nadsázce. Samozřejmě že vyhledávače jsou to gró.

    Myslím, že nedávný tweet Yuhůa tu myšlenku popisuje lépe a daleko jednodušeji: „Pro vyhledávač jsou majitelé webů mnohem hlasitější zájmovou skupinou než uživatelé. Jakmile jsou majitelé zticha, může to znamenat problém.“

  30. Marek Hnátek napsal:

    Ahoj, dovolím si tvrdit, že Inboud marketing a SEO mohou být někdy to samé, záleží na provedení. Pokud je cílem SEO získávat cílenou návštěvnost z vyhledávačů, dá se toho dosáhnout zajímavou „Inbound kampaní“ bez nutnosti získávat odkazy. Vyhledávače kromě linků berou v úvahu i trendy, sociální sítě atd.

  31. Václav Stříteský napsal:

    S křížkem po funuse této zajímavé diskuse jen doplním, že chápání inbound marketingu je opravdu různé a diskuse na zahraničních serverech probíhají v podobném duchu, zejména o vztahu SEO a inbound marketingu, za povšimnutí stojí také nespočet zahraničních diskusí o rozdílech mezi inbound a content marketingem, kde nebývá zřetelná odlišnost.
    Souhlasím s Pavlem Ungrem, že SEO se týká primárně vyhledávačů, přesah do ostatních aktivit je obrovský, ale opět s cílem uspět ve vyhledávačích, zvyšovat relevantní návštěvnost z tohoto kanálu. Ještě bych dodal, že primárně na nebrandové dotazy, jelikož drtivá většina klientů nemá problém s viditelností na jejich brand a zvyšovat hledanost značky společnosti nebo produktu, to už je mimo rámec SEO, alespoň z mého pohledu. To by pak pod SEO patřila i TV reklama, která může razantně navýšit počet přístupů přes brandový dotaz.
    Na druhé straně nelze souhlasit s úzkým pojetím SEO, kdy práce specialisty končí u přivedené návštěvnosti. Nevěřím, že experti jako Pavel Ungr, nevyhodnocují i obchodní účinnost klíčových slov, i toto by měla být práce kvalitního SEO konzultanta. Průchodnost nákupním košíkem apod. už nikoli. V pojetí Lukáše Pítry bychom se brzy dostali k tomu, že pod SEO patří i optimalizace sortimentu a cenotvorba, jelikož to úzce souvisí s konverzním poměrem návštěvnosti z vyhledávačů.
    Inbound marketing je jistě nový buzz word s mnohdy diskutabilním obsahem, princip je zřejmý, ale mnoho definic do něj v podstatě řadí téměř celý online marketing. Užitkem je alespoň to, že díky tomuto pojmu se možná bude více agentur, konzultantů i klientů chovat prozákaznicky. Obecně by se asi dal inbound / outbound marketing nazvat pull / push marketingem, tam je však přesah i mimo internet.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Další podobné články