Postřehy z New Media Inspiration 2013

20. Leden 20137 komentářů

20.1.2013 napsal Lukáš Pítra

Včera proběhla dlouho očekávaná konference NMI 2013 zaměřená tentokrát hlavně na práci s daty. V programu měla ale velký prostor i sociální média, nové technologie a inspirativní myšlenky všeho druhu – od aplikací pomáhajících optimalizovat spánek přes mapy vytížení měst  až po vliv porna na technologický pokrok.

V nabitém programu vystoupilo asi 45 řečníků sledovaných, podle mého bei vočko odhadu, několika sty lidí z marketingu, médií, kreativců, studentů, klientů. Povídání jela paralelně ve třech sálech a tak je dnešní moje shrnutí o těch, na které jsem stihnul včas doběhnout :-)

Co mne nejvíc zaujalo?

Keynote Josefa Šlerky

Mozkovou aktivitu nakoplo už úvodní slovo Josefa Šlerky, ve kterém se snoubila filosofie a datovou analytikou. Klíčovou myšlenkou pro mne osobně bylo to, že data sama o sobě vůbec nic neříkají – smysl jim dáváme až naší interpretací. A naše interpretace může být do značné míry ovlivněná tím, co v datech vidět nebo najít chceme a tím, jací sami jsme. Schopnost držet si odstup a umět analyzovat data do „té správné hloubky“ jsou zásadní pro to, aby člověk z čísel vyčetl něco alespoň trochu užitečného.

Josef zmínil i zajímavé pojmy jako Normalized Google distance, což je metoda měření sémantické vzdálenosti (příbuznosti) mezi slovy, která lze stejně dobře jako pro databáze Googlu využít i pro sociální sítě nebo různé kombinace zdrojů informací. Pro SEO konzultanty je to zásadní trend v práci s informacemi  s dopady jak na on-page práci s klíčovými slovy, tak i tvorbu zpětných odkazů.

Michal Illich o extrakci strukturovaných dat

Na Josefa navázal Michal Illich s úvodem do toho, jak se vyhledávače snaží porozumět významu informací v praxi. Zaujalo mně povídání o strojovém učení a Michalova předpověď, že systémy jako Siri, Google Knowledge Graph nebo Microsoft Probase a Wikidi budou nabývat na významu.

Jakub Křenek o webovém obsahu

 Jakub má v Media Factory na starosti webový obsah pro Vodafone. Podělil s publikem o to, jak s týmem k práci přístupuje a jak průběžně na rozvoji obsahu pracuje. Zdůraznil důležitost jednoduchého layoutu stránek, srozumitelnosti textů, interního vyhledávání vracejícího skutečně užitečné výsledky i schopnosti najít kompromis mezi uživatelskou přívětivostí obsahu a tlakem na konverzi. Na závěr se blýsknul buzzwordem Responzivní obsah, což je obsah, co uživateli sedne jako prdel na hrnec :-) V případě Vodafone je to v praxi snaha na základě dat o návštěvníkovi v reálném čase co nejlépe předvídat a nabízet uživateli přesně to, co mu v danou chvíli pomůže.

Tomáš Buřil o optimalizaci online kampaní

Tomáš měl skvělé povídání o tom, jak rychlé zastarávají klasické modely nákupu médií. Věnoval se retargetingu v RTB systémech a na konkrétních příkladech dokumentoval, jak radikálně lze zvýšit efektivitu kampaní jednoduše jen tím, že se cílí jen na to publikum, které má o naše sdělení skutečně zájem. Odnesl jsem si z toho, že pouštět kampaně „na slepo“ už dnes nedává smysl, naopak je potřeba kreativy stavět na historických datech o chování cílovky před vstupem na web i během návštěvy.

Ostatní už jen telegraficky

  • Pavel Hacker vysvětlil, co je gamifikace a vyvrátil oblíbený mýtus, že jde o vývoj her :-) Zaujaly mne 4 archetypy hráčů (killer, explorer, socializer a marketingově nejzajímavější achiever) a způsoby, jak lze herní principy a mechaniky uplatit nejen v marketingu, ale i v řízení týmů. Moc zajímavou prezentaci najdete na slideshare Brandzfriendz.
  • Pavel Ungr povídal o analýze klíčových slov a navzdory nespolupracujícímu mikrofonu stihnul sál nacpaný k prasknutí osvítit a zdůraznit, že cílem „klíčovky“ fakt nejsou tabulky a tisících řádků s hledaností ve volné shodě. Ostatně, koukněte na celou prezentaci.
  • Filip Podstavec představil guest blogging jako marketingový nástroj (všimněte si, ne jako linkbuildingový nástroj) a posteskl si nad tím, že média na tuto formu spolupráce v ČR zatím úspěšně prdí. Tak snad se jeho povídání donese do redakcí a dočkáme se změny. Soudě podle kvality obsahu velká části českých online médií měl být guest blogging na pořadnu dne už dávno.
  • Peter Podolínský z Brandclinic.cz měl skvělou prezentaci na téma „Brands go social“, odnesl jsem si hlavně myšlenku, že marketing je o poznání zákazníka tak dobře, že si ho můj produkt najde a prodá se sám. Krásně mi tím doplnil myšlenku Marka Prokopa, že „marketing je vše co dělám, abych nemusel prodávat“. Peter také zmínil nastupující retargetingový nástroj Facebook Exchange a doporučil k tématu sociálních sítí knížku Grouped od Paula Adamse.
  • Adam Gebrian osvěžil publikum povídáním o architektuře. Zapamatoval jsem si pojem Fachidiotismus, což je „hluboká jednostranná specializace bez možnosti, schopnosti vnímat problematiku v souvislostech“. Myslím, že popisuje celkem dobře celou řadu taky-profesionálů v naší branži a měl by být inspirací pro všech fachidioty, aby si začali rozšiřovat obzory.
  • Michal Šrajer vysvětlil, co je to internet věcí a ukázal nám řadu neskutečných vychytávek a originálních způsobů, jak sbírat zajímavá data :-)
  • Adam Zbiejczuk ukázal řadu povedených i naprosto tragických Facebookových prezentací. Odnesl jsem si informaci, že navzdory nablýskaným případovkám je v praxi v Čechách dobrých Facebookových stránek jako šafránu. Doufám, že přítomní „social media guruové“ si zase zapamatovali, že „dělat FB dobře“ není o maximalizaci počtu fanoušků ale o interakci s nimi.
  • Roman Hřebecký tak trochu navázal na povídání Marka Prokopa na copycampu, přenášel o (mikro)příbězích a jejich důležitosti v komunikaci. Odnesl jsem si větičku „příběhy jsou emoční lepidlo“ a nový buzzword „edutainment“ :-)

 

Celkově mi nejvíc utkvělo v hlavě to, že příležitostí na získání a analýzu dat je dnes už skutečně hodně. Marketing lze stavět na velmi detailní znalosti konkrétního člověka, jeho zvyků, preferencí a chování „mezi svými“ na sociálních sítích. Z pohledu makreťáka je to skvělá zpráva. Z pohledu občana Pítry jsem si z konference odnesl trochu nepříjemný pocit, že Velký bratr se dívá častěji a ostřeji, než bych si možná chtěl připustit.

Co by se dalo příště zlepšit?

Konference byla celkově moc fajn, odnesl jsem si spoustu inspirace a poznal celou řadu zajímavých lidí. Po delší době jsem se taky pořádně zboural na afterparty v K4 – za kompletní reset mozku všem zúčastněným moc děkuju :-)

 Užil bych si akci ale ještě o chlup víc, kdyby:

  • přednášejících bylo krapátko méně a měli o trochu delší prostor – přeci jen většina speakerů povídala podle svého plánu jen úvodní část a hlavní pointu prezentace odříkala ve velkém spěchu.
  • konference byla někde, kde lze zajistit šatnu – neustále přebíhat ze zimní bagází v ruce není úplně praktická věc. Ani ten „networking“ se ve stísněné chodbě FFUK plné lidí v péřovkách nedělá nejsnáz
  • ta nejlepší témata nebyla naplánovaná pro ty nejmenší sály. Zejména sál 200 permanentně praskal ve švech a chudáci přednášející půlku času překřikovali zácpu ve dveřích
  • všichni přednášející, kteří slíbili pověsit svou prezentaci na své webovky / slideshare tak skutečně učinili :-)

 

Kdo dál píše o NMI 2013:

 

Napsali jste o NMI2013 na svém webu? Chybí mi ve shrnutí odkaz na zajímavou prezentaci nebo video z akce? Nestyďte se a přidejte odkaz v komentářích :-)

Komentáře 7 Přidat komentář

  1. martin matějka napsal:

    Moc pěkné, evidentně zajímavá akce… Tak snad za rok :)

  2. Martin Šimko napsal:

    Evidentně jsem odešel z afterparty moc brzy :-)

  3. […] Lukáš Pítra: Postřehy z New Media Inspiration […]

  4. […] pokud máte zajímavý obsah, nebráním se dalším. Téma NMI 2013 uzavřu odkazem na postřehy Lukáše Pítry z této […]

  5. Pavel Ungr napsal:

    Martine, ano – příště to chce nocleh v Praze.
    Martine, ano – chyběl jsi nám!

  6. Adam Zbiejczuk napsal:

    díky, jsem rád, že se moje prezentace líbila – jen bych poprosil, vypadlo jedno „z“ v mém příjmení – chci je zpět! :)

  7. Lukáš Pítra napsal:

    Adame, díky za upozornění! Drahocenné Z je zpět na posvátném místě. Indiana Jones se omlouvá za přehmat, prý už ho příště nesebere :-)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Další podobné články