Školení Google Analytics od @jantichy

8. Březen 2013

8.3.2013 napsal Lukáš Pítra

Největší zrádností Google Analytics je, že jsou na první pohled velmi jednoduchý a snadno použitelný nástroj. Bohužel, čím déle a intenzivněji s nimi pracujete, tím více ve vás nevyhnutelně roste divný pocit, že ty čísla občas úplně nesedí a pracně vykonstruované konspirační teorie o chování lidí na vašem webu nefungují. Plně si vědom Dunning-Krugerova efektu a svého rostoucího uvědomění si prachbídných kompetencí, vyrazil jsem na školení Google Analytics Honzovi Tichému z Medio Interactive.

Nic není, jak se zdá …

Z kraje školení jsem si osvěžil a ujasnil, co který terminus technicus znamená a jak se měří hlavní metriky používané napříč Google Analytics. V rychlosti jsme projeli i důležitá obecná nastavení a best-practice pro práci s účty a filtry. Na Honzovi je super to, že faktický výklad „jak to je“ dokáže doplnit také o část „co to způsobuje“. Když se nad tím zpětně zamyslím a zkouším si doporučené vychytávky aplikoval na svých webech, jsem překvapený, jak výraznou změnu v konečných číslech můžou způsobit drobné změny, které jsem doposud měl spíše za „nadstandardní hovadinky, co se na běžném webu moc neprojeví“.

Následoval vtipný (smutný?) přehled toho, co všechno Google Analytics neumí měřit buď vůbec, nebo zcela špatně. Před očima mi kmitaly ty stovky různých analytických reportů, co jsem za poslední roky viděl a začalo mi docházet, co všechno byla možná holá blbost nebo loterie s jakože fundovaným marketingovým rozhodováním. O některých slabinách jsem už tak nějak věděl z dřívějška, některé pro mne byly vypečená novinka (spoiler: konverze nemusí být to, co si myslíte, že jsou). Na oběd jsem odcházel s pocitem kloučka, který právě zjistil, že magie Davida Copperfielda je jenom prachsprostá habaďura.

Po obědě přišla ta pořádná jízda – došlo na atribuci různých hodnot k různým zdrojům a já ztratil asi už i ty poslední iluze. O bordelu v přiřazování různých výkonových hodnot různým zdrojům jsem tak plusmínus věděl – obří rozměry onoho bordelu jsem ale mírně řečeno podcenil. Celkem pochopitelně se další diskuze nesla hlavně v duchu praktických FAQ na téma „jak teda klientům to a to spočítat, když to nejde pořádně spočítat“. Odnesl jsem si normostránku filosofických rad, jak se s existujícím systémem popasovat a jak slabiny Google Analytics vysvětlit a obhájit klientům. Mírným flastrem na mou mentální bolest je alespoň Honzovo ujištění, že chystané Universal Analytics mají ambici se s velkou řadou průšvihů srdnatě poprat.

Po cestě došlo ještě na kupu praktických tipů od měření událostí, přes využití GA pro analýzu klíčových slov a A/B/n testování až po propojení s různými dalšími systémy. Je super, že Honza nechá účastníkům prostor si z „volitelných minitémat“ vybrat, co je nejvíc zajímá, zbytek se dá vyčíst z dodaných vytištěných slidů.

Co mi školení dalo

Předně jsem si uvědomil, kolik různých problémů a limitů v Google Analytics tiše hnije. Srovnal jsem si v makovici, že moje snaha myslet v širších souvislostech a zkoumat čísla z různých úhlů pohled je cesta správným směrem – a že můžu ještě výrazně přidat a méně lpět na tom, co mi GA předkládají jako „jasný a srozumitelný výstup“.  Krom toho jsem si odnesl odpovědi na všechny svoje hloupé otázky. Díky tomu budu schopen „jakž takž dobře“ měřit spoustu věcí, co jsem doposud měřit nebo vysegmentovat neuměl.

Ve filosofické rovině jsem se upevnil v poučkách huštěných do mně pod tlakem už od studií a sice že o marketingu je potřeba přemýšlet holisticky a moc nesnít o přesných modelech a funkčních predikcích. V tomto ohledu mi Honzovo školení dalo hodně munice pro debaty s klienty a snad mi pomůže jim slabé hypotézy a riskantní rozhodnutí lépe vymluvit a vysvětlit.

Mimo to jsem si celý den tak nějak lidsky užil. S Honzou je sranda a umí věci podat s velkým nadhledem, takže večer odcházíte s úsměvem na tváři i přesto, že nejčastějšími slovy v přednášce byly „nejde, neumí, průšvih, nesmysl a haluz“ :-)

Komu bych školení doporučil?

Bez debat v prvé řadě všem, kdo se webovou analytikou chtějí živit nebo je práce s Google Analytics jejich denním chlebem a rádi by méně mysleli a více věděli – in-house markeťákům, konzultantům ale i account manažerům prezentujícím výsledky práce týmu. Ale možná ještě více bych školení Google Analytics doporučil klientům poptávajícím výsledky v online marketingu od vlastních či externích lidí. Dozví se totiž hodně o tom, že různá čísla lze v GA různě ohýbat, interpretovat, provazovat a že webová analytika rozhodně není samospásný zdroj vědění a má svoje limity. A to je, myslím si, pro řízení firmy i spolupráce s partnery celkem důležitá věc.

Takže, Honzo díky moc! a těším se na slíbený webinář o Google Tag manageru :-)

 

 

Komentáře Přidat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Další podobné články