Už dlouho u nás v ČR řešíme poměrně nezvyklou „schízu“ – dva vyhledávače, dva přístupy k fulltextu, dva (navzdory všem sluníčkovým teoriím) poměrně odlišné přístupy k SEO v praxi. Není úplně snadné, zejména pro majitele webů, se v takovém prostředí naučit stabilně fungovat. Tím spíš, pokud nejste velký a silný brand nebo začínáte.
Možná se navíc kvapem blíží doba, kdy bude potřeba při SEO zvažovat tři různé názory na kvalitní výsledek vyhledávání, tři platné hráče. Google, Seznam a Bing. Pojďme si trochu zašpekulovat :-)
Bing na vzestupu
Přiznám se bez mučení, že nemám Bing zrovna v lásce. Pro českojazyčná hledání zpravidla vrací roztodivné výsledky, pocitově horší než Google a překvapivě někdy i horší než Seznam. Jako bývalý majitel smartphonů s Windows Phone vím z první ruky, že najít něco „lokálně relevantního“ je upocené dobrodružství. A pak tak ten Microsoft, že .. tam už má hejtování moje generace zaháčkované v genetickém kódu.
Na druhou stranu Bingu se nedá upřít elán a rostoucí svaly. Podíl Bingu na globálním vyhledávání neustále roste. V Evropě je růst maličko znatelnější, byť se Bing stále drží kolem 2,5%. Zejména ale v USA si drží stabilní podíl v desktopovém vyhledávání (Yahoo využívá pro hledání rovněž technologii Bingu, čili reálný podíl v USA je přes 20%).
Tažen integrovaným čudlíkem ve všech mobilních platformách osazených Windows Phone pomalu nabírá podíl i v pro budoucnost klíčových mobilních hledáních. Dávku steroidů mu přidá čestvé rozhodnutí Applu vyměnit Google hledání právě za Bing.
Není se Jabku co divit – strategické šachy se přesouvají plnou vahou do mobilního světa a není dobré být tak moc závislý na technologii přímého konkurenta. Ostatně, mrkněte se sami na nedávno publikovanou studii digitálních trendů:
Změní Bing vyhledávání v ČR?
V každodenní praxi jsme samozřejmě od nějaké zásadní revoluce ještě daleko. Podíl Bingu na vyhledávání v ČR stále ještě padá do kolonky „ostatní“ a s češtinou stále není kdovíjak silný v kramflecích. Přesto pomalu ale jistě roste, tlačený opět Microsoftím mobilním snažením. Pakliže by se mu povedlo se po nasazení v Apple zařízeních dostat alespoň v mobilních dotazech na podíl 15-20%, budou s Bingem leckteré typy webů muset začít seriózně pracovat.
A jak že se dělá SEO pro bing? Jelikož příležitostí si ho na větším projektu v českém kontextu osahat moc není, musíme vzít zavděk zkušenostmi z jiných zemí. Asi vás nepřekvapí, že logika je stále stejná – mít na webu skvělé odpovědi na reálné dotazy, podpořené různými signály autority. Logikou fungování je někde mezi Googlem a Seznamem:
- Je citlivější na hrubou sílu odkazů než Google (podobně jako Seznam)
- Snaží se pracovat se sociálními signály (podobně jako Google)
- Dává informační podporu webmasterům (podobně jako Google)
- Snaží se pracovat s mikroformáty (podobně jako Google)
- Ale moc mu to zatím nejde (podobně jako Seznamu)
- Nezakazuje explicitně nákup odkazů (ovšem varovně zdvihá prstík!)
- Je (údajně) citlivější na klíčová slova v URL (podobně jako Seznam)
- Staví ovšem na klasických on-page elementech (jako všichni ostatní)
- Nemá rád keyword stuffing (podobně jako Google)
- Asi nepřehlédnete absenci nánosů reklamy :-)
Závěr
Právě dnes ani ani zítra se nic podstatného nezmění. Do budoucna bychom ale měli myslet na to, že status quo není nikdy konečný. Zejména pokud je váš online byznys vázaný na mobilní dotazy (třeba HORECA), je dobrý nápad seznámit se s Bingem už dnes. Pokud se mu povede výrazněji prorazit, půjde zřejmě spíše cestou kvality signálů, než kvantity .. po kolejích souběžných spíše s Googlem, než se Seznamem.
Nebo se pletu? Vidíte to úplně jinak? Máte s Bingem zajímavé zkušenosti? :-)
10.6.2014 napsal Lukáš Pítra
Přetože Google potřebuje konkurenci jako sůl, tak že jí zrovna bude Bing tomu moc nevěřím. MS již léta tlačí svůj vyhledávač a vždy se objevují články že všechny dohání ( http://www.zive.cz/clanky/msn-od-microsoftu-roste-v-navstevnosti-rychleji-nez-rivalove/sc-3-a-105591/default.aspx ) přesto ani o dekádu později tomu tak není a stále jen dohání. Přestože je dnes vše důležité na netu, dle mého by se měl spíše soustředit na to co umí a to třeba kancelářské systémy nebo operační systémy. Office se mu např. podařilo překlopit do online báječně.
Ze strany Applu mi to přijde jako logické rozhodnutí a vzhledem k počtu uživatelů Applu to bude pro Bing pecka v návštěvnosti. Snad Bing v budoucnu nezvolí kompletně jinou strategii v řazení výsledků, kombinovat tři různé přístupy by už bylo trošku moc.
Největší zlo ve win zařízeních je právě bing, bohužel je čím dál tím víc provázané se systémovým hledáním. U nás moc použitelný není, ale v Améru se s ním dalo docela pracovat a výsledky nebyly, tak mimo jako u nás.
Tak musím uznat, že Bing se do toho pravdu opřel, razantní nárůst návštěvnosti o 100% :D za poslední rok.
V zastoupení organiky stoupl z 0.5% na celé jedno procento.
Ale je zde opravdu možnost růst. Zvláště pokud MS dodrží své předsevzetí a budou dávat ořezané Windows zdarma a ten bude mít nativní vyhledávaní Bing.
Když se podívám na konverzní poměry návštěvnosti z Bingu (zařízení desktop) u různých webů, tak všude vykazuje nadprůměr o proti jiným vyhledávačům. Že by relevantnější odpovědi na dotazy?
Na to, aby Bing dohnal Google, vlastní Microsoft příliš málo elektráren.
Zatím to jsou z bingu jen smítka. Od začátku roku na SportObchod.cz:
Návštěvy 0,6 % organic trafficu, ale o 14 % lepší konverzní poměr než Google (za květen o 33 %) a o 10 % vyšší průměrná cena objednávky proti Googlu (květen o 46 %).
Adame, díky za čísla :-) U některých projektů také vidím lepší konverzní čísla u Bingu oproti ostatním dvěma, u některých ne. Otázka je, zda to na tak malém vzorku vůbec jde rozumně srovnávat a pokud ano, čím je to dané – zda objektivní kvalitou výsledků vyhledávání (osobně, pocitově, nemám ten dojem) nebo nějakou specifičností hledání na Bingu (uživatelé, kontext) :-)
Marku, dohonit asi opravdu ne. Ty elektrárny jsem nepochopil, dovysvětlíš? :-)
S elektrárnami je to jednoduché, Lukáši. Na solidní podíl na globálním vyhledávání je potřeba výpočetní výkon, který Microsoft nemá, a moc nevěřím, že by si ho dokázal nějak opatřit.
Aha, už chápu :-) Do technického pozadí pravda tolik nevidím, nemám agumenty ku při. Přijde mi ale, že se Microsoft Bingu drží zuby nechty (jasně, využije ho jako zdroj dat a poznání v dalších službách, i když prodělává) a právě třeba info o využití Bingu u Applu na mně působí jako signál důvěry, že to není úplně zabité. No, špekulace :-)
Možná to bude cílovou skupinou.
Persona používající Bing.
Příklad z velkého webu
– v multichannel analýze je vidět lidé z bing organic nevyužívají tak moc cesty více kanály (jako Seznam a Google), ale rovnou kupuji.
– 65% lidí z Bing stále využívá Internet Explorer, což také mluví za své, ale způsobí jen 5% konverzí z bing organiku ….
– 31% lidí z Bing organiku používá Chrome a způsobí 82% konverzí :)
– takoví lidé moc neřeší a radši rovnou koupí
Takže je relevantní jen úzce specifikovaná skupina lidí, jsou bohatí asi umí nainstalovat chrome (nebo to někdo udělal za ně),
ale nevíme, že existuje Google :) .
Microsoft výpočetní výkon rozhodně má – v roce 2013 měl Microsoft 1 milion serverů.
Google dle posledních informací měl v roce 2011 okolo 900 tisíc serverů. Obě společnosti mají datacentra po celém světě.
Rozdíly tam jsou, zřejmě má nyní Google více serverů než Microsoft, ale určitě to nehraje roli v tom, že Bingu k rozšíření brání malý výpočet výkon.
Satya Nadella v květnu odmítl spekulace o prodeji Bingu, takže nějaké plány s tím určitě mají.
http://recode.net/2014/05/27/ceo-satya-nadella-talks-the-future-of-microsoft-video/
Ohledně bingu se také řeší zatížení webových stránek pří procházení jeho crawlerem. Některé větší weby jeho crawling často zpomaluje a i když je v Bing Webmaster Tools možnost nějakým způsobem crawling nastavit, tak to zdaleka nefunguje na 100% a je nutné indexaci Bingu zakázat, kvůli rapidnímu zpomalení načítání webu.