Raketový nástup [not provided] je přijímán s velkými emocemi a obavami. Na světlo denní vylezly oblíbené diskuze, jestli už teda konečně umře SEO. V nastalém humbuku si připadám trochu jako outsider, protože mne osobně probíhající změny tak dramaticky netrápí. Co se vlastně reálně změní?
Z pohledu dobře dohledatelného webu
Na principech, jak dobře dělat SEO, se podle mého nemění nic. Pořád je potřeba mít technicky dobře zvládnutý web se smysluplnou informační architekturou a hodnotným obsahem, podpořený diversifikovanými signály o jeho kvalitě a důvěryhodnosti. V každodenní práci webařů a jejich konzultantů držíme stejný kurz.
Z pohledu klienta
Ve smyslu klienta konzultanta či agentury se trochu zvýší některé nároky. Předně nároky na obezřetnost v těch případech, kdy „SEO partner“ navrhne model hodnocení úspěšnosti spolupráce z nárůstu organic trafficu jako celku. Klienti budou muset mít na paměti, že není návštěvnost jako návštěvnost a její změny bude potřeba (teda, ne že by to předtím nebylo :-)) vztahovat ke KPI navázaným na ekonomický výkon projektu (tržby, konverze). Pokud budete chtít mít k dispozici více přesných dat, bude potřeba začít investovat do PPCček (což ale byla good practice i dříve) nebo v nich přitlačit / zlepšit se. V zásadě se ale v širším úhlu pohledu také nic moc zásadně nemění.
Z pohledu konzultanta
Pokud si vaši klienti potrpí na detailní reporty a měřili jste doposud výsledky své práce atributy toho kterého klíčového slova tahajícího přirozenou návštěvnost, nastávají, pravda, mrzuté časy. Také analýza existujících dotazů a z ní vyplývající další práce bude složitější. Všechno má ale své řešení – ta zajímavá shrnuje Pavel Ungr ve výše odkázaném článku: itenzivní hnípanda ve vstupních stránkách, naučit se lépe propojovat různé zdroje dat (pokud bůh dá a zůstanou data z Webmaster Tools), pomoci si v úvahách čísly z AdWords nebo Seznamu (byť z toho nejde dělat spolehlivě přesné závěry). U dlouhodobých klientů bude důležité mít trpělivost a schopnost vysvětlit změny a najít znovu společnou řeč.
Z pohledu profesionálů je změna asi nejbolestivější, ale dá se překousnout. Například Martin podle svých slov klíčová slova u SmallCars analyzoval naposled před dvěma lety, protože prostě ví, že má architekturu webu zmáknutou dobře.
Shrnuto z mého pohledu
Navzdory všem klackům pod nohama, přes které museli SEO šamani léta přeskakovat (meta keyword tag pápá, keyword stuffing pápá a nyní i mizerný obsah, chabé odkazy či keyword data pápá) obor jako takový vždy přežil a vyšel z obtíží lepší, chytřejší a užitečnější. Dokud budou lidé hledat informace online a dokud budou vyhledávače chtít vyhledávat, bude tu SEO, jehož základní principy jsou si pořád podobné.
Neodpustím si trochu konspirativní spekulace. Osobně si nejsem vůbec jistý, zda očesávání dostupných dat pomůže Googlu nabízet v dlouhém období lepší výsledky vyhledávání (= kvalitní weby, alespoň z proklamovaného Googlího hlediska kvality). Méně rozhodovacích dat znamená nutně více slabých rozhodnutí. Navíc takové to nenápadné tlačení webařů do AdWords může vést ke stále vyšším cenám za proklik v mnoha segmentech a je otázka, co to v delším období udělá s rentabilitou kampaní a investicemi do nich.
Strýček Google ale asi není hloupý a má to všechno propočítané. Jsem zvědavý, co nás čeká dál. Více prostoru pro inzerci a méně pro přirozené výsledky hledání? Technologický průlom Google umožnující mu nabízet veřejně dostupné informace pod vlastní hlavičkou, aniž by spoustu jiných webů potřeboval (takový přerostlý Knowledge Graph)? Skynet v praxi? Těžko říct.
Jisté je, že doba jde stále kupředu a na internetu to platí dvojnásob. Plakat na rozlitým mlékem nemá cenu, stejně se budeme muset přizpůsobit :-)
Lukáši díky za zajímavý článek. Souhlasím s ním jen částečně. Přesněji (not provided) není tak velký problém, aby to nějak zásadně zasáhlo SEO – neumře a nebude mrtvé. Na spoustu věcí v SEO to nebude mít vliv. U nás zejména díky Seznamu.
Na co to bude mít vliv a už má je reporting (ale ty vem čert, pokud ho chtějí jen klienti, aby si jejich manažeři odfajfkli patřičnou položku a uložili ho šuplíku, kde se na něj bude prášit). Pro mě je větší problém je vyhodnocování efektu konkrétních klíčových slov. Analaýzy long-tailu. Sledování brandu a non-brandu. Zjišťování v případě poklesu či růstu, které fráze za to mohou a které ne (zejména v meziročním srovnání). Tohle jsou poměrně zásadní metriky, které z Google už nedostaneme a analýza vstupních stránek z organicu to neřeší.
Takže nesdílím tvůj bohabojný pohled, že že je to vlastně moc fajn. Není. A to zejména proto, že úspěch konzultantů tkví v testování, zkoušení, analyzování a vyhodnocování navržené strategie. A to bez konkrétních dat bude hodně těžké.
Ovšem souhlasím, že širší (rozuměj ne hluboký a ne založený na přesných datech) bude třeba.
Jasně Pavle, analytická práce je bez dat vždycky těžší. Ale z mého pohledu to souvisí s přístupem – obtížnější práce s longtailem může přinést to, že více než nad konkrétními slovy se budeme zamýšlet nad tématickými celky a nad tím, jak se stát skutečně autoritou v určitém oboru informací (kam směřuje i authorship) spíše než šampionem vytipovaných frází. Na konci změny mohou stát lepší a promyšlenější obsahové strategie a tím pádem zajímavější weby pro uživatele :-)
Edit: Samozřejmě, taky nemusí – méně dat může v řadě případů způsobit dezorientaci a špatná rozhodnutí. Na druhou stranu znám celou řadu webařů, kteří dokázali „dobře“ přemýšlet o SEO nativně, aniž by o nějakých datech vůbec věděli. Takže to jde :-)
Ano, to bezpochyby.Ovšem myslím si, že třeba klasická výkonovka bude nyní už passé. Nebo celkově odhady návštěvnosti. Proto bude SEO mnohem víc o věštění z křišťálové koule než o práci s přesnými čísly. Něco jako jsou třeba billboardy nebo tištěná reklama.
Lukáši dobrý. Fakt. Už jsem to někde v diskuzi psal – u řady webů mám dlouhodobě přístupy z not provided kolem 70%, těch zbývajících 30% není tak tragických. A pokud je web dobře udělaný, pak fakticky jediná komplikace může být v reportování – když někdo na slovech (a pozicích) stále ještě trvá. Ti kteří pochopili, že hlavní je jejich web, o nějakých slovech moc netuší – ale cinká jim v kase.
Kdyby zmizely dotazy i z GWT, bylo by to už střílení naslepo, ale stále jsou možnosti alespoň pro odhady a predikci.
Honzo naopak si myslím, že pozice budou paradoxně nyní mnohem důležitější, protože to bude jediná metrika, která k reportování klíčových slov zbude.
U té výkonovky asi bude záležet na volbě KPI .. zkus to trochu rozvést? :-)
Odhady budoucí návštěvnosti asi no, nicméně to je o té trpělivosti s klienty jim vysvětlit, že by po nás podobné věštby neměli chtít.
K té výkonovce – řekněme, že by jsi se chtěl s klientem domluvit, že když dosáhneš nějakého navýšení, tak dostaneš hezký peníze. ale protže nebudeš vědět jaké fráze si jak vedou, nebudeš schopen to odhadovat. Budeš mít jen celková data z organicu. Nebude možné vidět, co funguje a co ne.
K odhadům – ano, tak to bohužel bude, proto myslím, že z pohledu ROI bude prodejnost naší práce složitější a bude zejména o tvrdě technické věci, strukturu, prolinkování a pak naopak kreativní věci typu obsahová strategie. Myslím, že linkbuilding jak jsme ho znali za poslední roky půjde ke dnu.
Taky mi to pripadne jako zbytecny humbuk. Obor je proste dynamicky se menici (vezmeme treba soc.site).
Mam ale trosku jiny nazor na puvod takovychto rozhodnuti. Podle meho se dost dlouho snazil zvratit spatne pochopeni seo jako takoveho. Problem je, ze to chapani honeni pozic prerostlo i na klienty. A to v celosvetovem meritku. A naklady na webspam tym rostou geometrickou radou. Zisky ale nulove.
Jednali byste jinak? Ja bych se taky snazil tu celou pozicovou histerii zastavit. A toto mi pripadne jako pekne sametove reseni. Odpadne nabidka, odpadne poptavka. A kdo bude mermomoci chtit, zaplati adwords.
Jo a poznamka k responsive – je to pekny, ale domysli psani komentaru na mobilu. Neni tu moznost vyskrolovat nahoru a zkontrolovat co jsem napsal.
Radku, ale tohle přeci není o pozicích? Naopak hon za pozicema se teď jen zvýší, protože to budou jediná konkrétní data o klíčových slovech, Takže myslím, že tvoje hypotéza nefunguje.
PS: Komentování proč tu nemám svůj avatar z gravataru?
Pavle, konkrétní pozice na Google? Možná mi něco uniklo, ale tady si tedy nejsem jistý jak na to. Stejně jako u linkbuildingu. Pravda – moc mě to netrápí, lepší výsledky máme, když se zaměříme na vlastní web, jeho použitelnost, obsah… A pokud organic není úplně mimo, dokážeme i z méně přístupů dostat lepší výkon. I bez klíčovky a sledování pozic. Ale je to hodně o klientech a vzájemném pochopení.
Honzo, klidně někdy přijď na školení, rád ti ukážu jak se měří pozice a jaké nástroje na to používat:-) a tvrzení, že bez klíčovky dostanete lepší výkon než s ní asi bude těžké srovnávat, když jste to nikdy nezkoušeli naopak, že? Osobně si myslím, že dělat SEO bez klíčovky je takové střílení se zavázanýma očima. Občas se můžeš strefit, ale málokdy .
Popravdě nechápu úplně ty konspirační teorie o tom, že to Google dělá kvůli AdWords, aby na lidech vydělal. Teda ne, že bych nevěřila, že tam ten důvod může být, spíš tam vidím negativa i pro nás PPCčkaře. Takhle mi mizí zdroj, ze kterého čerpám slova k inzerci. Zmizel mi klíčový argument při obhajově inzerce na brand (nebo na klíčová slova, která jsou na předních pozicích). Fungování SEO a PPC v interakci… úplně ne. Paradoxně to asi znamená, že v PPC se budeme muset ještě víc zajímat o SEO, abychom některé informace dokázali rozklíčovat.
Jinak ale souhlasím s tím, že nárůst not provided na 100 % už je jen odstranění toho malého zbytku informací, který tu byl.
:-) Pavle – na školení se uvidíme v listopadu, už se těším. A určitě netvrdím, že děláme tzv. „SEO“ bez klíčovky, že bez ní dostáváme vždy lepší výkon, nebo, nedejbože, že bychom to nikdy ani nezkoušeli. Jen říkám, že to není alfa a omega všeho. Prostě víc věřím svým zkušenostem a rozumu a snažím se z to nedělat takovou vědu. A „menší“ klienti – alespoň v poměru k těm tvým – tomu myslím rozumí.
Honzo, myslím, že to může fungovat jen na vlastních projektech, ale ne u klientů.
Pavle – proč? Jaký je rozdíl mezi klientem a vlastním projektem? Vždycky jde o prachy. Zkoušel jsi někdy pracovat s klientem, který je většinu času v montérkách? Ví houby co to je KPI, longtail nebo brand a ideální report je má dáti / dal na konci měsíce. Možná kupodivu i tento typ klientů je ochoten zaplatit za „SEO“ – když se jim to vrátí. A to musí.
Vlastní projekt znáš natolik dobře, že si dokážu představit, že své zákazníky, konkurenci i to co potřebují dokážeš odhadnout. U oboru který neznáš je to prostě střílení naslepo. Aby aby nebylo, se dělá právě klíčovka. Klient který většinu času pracuje v montérkách mne nikdy nepoptal.
Zádrhel vidím v tom, že:
1) Bude těžší práce s klientama. Dolovat podrobnější reporty bude náročnější jak na čas, tak i na peníze.
2) Největší problém budou mít agentury, které pracují s mnoha klienty a nejsou schopné se projektům věnovat „osobně“.
3) Obor SEO zase bude o něco dražší, protože se vyšší obtížnost a hlavně časová náročnost promítne do ceny.
Výhody:
1) Pročistí to trh.
2) Kvalitní konzultanti budou ještě více žádaní.
3) Velkou výhodu získají majitelé projektů viz SmallCars, kde M.Matějka nedělal analýzu klíčových slov, protože to prostě nepotřebuje (možná jen někdy na začátku). Pokud jste nasáklí projektem natolik, že jste jeho vlastníkem nebo spoluvlastníkem, jste schopni s dost velkou pravděpodobní odhadnout architekturu a strukturu stránek.
Pavle, snažím se to brát z širšího pohledu, nikoliv z jedné akce Googlu. Proto si myslím, že je to snaha o to zastavit pozicové šílenství. Bohužel pozice i dnes stále vládnou (zděsil jsem se, když jsem se díval na zadání projektů pro SEO na oDesk.com) a tak je cestou pozastavit úplně vše co se týká frází. Prostě žádné fráze, žádné vyhodnocování jejich úspěšnosti.
Určitě víš: Nejdříve Google nasadil personalizované vyhledávání a do GWT nahodil měření pozic s hodnotou „Průměrná pozice“. Tím mohl vyrušit měření pozic. Nezabralo to. Pak nasadil Not provided na částečná data – nezabralo to. Teď nasadil Not provided na většinu dat – nezabere to. Co tedy zbývá? Už i tak nesmyslnou hodnotu „Průměrná pozice“ vyrušit úplně. Ono v podstatě – co znamená průměrná pozice? Něco jako „Průměrný plat“? Průměrná pozice je v GWT vlastně nejvyšší průměrná pozice. Je to tedy hodnota s nějakým informačním potenciálem? Myslím, že „Medián“ je to co chybí, aby se dalo reportovat pozice z Google. Pokud máš ale jiné metody a nástroje jak zjišťovat pozice přesně, asi se na Tvé školení zastavím :) Nicméně si myslím, že díky personalizaci výsledků žádný takový nástroj, který by namísto průměru (fakt zbytečná hodnota) ukazoval třeba onen medián, neexistuje.
Radku, já to takhle nevidím. Google je jedno jak si kdo vyhodnocuje SEO jestli podle pozic nebo dle konverzí. On řeší to, jak vydělat více peněz a tenhle krok k tomu vede, přestože oficiální stanovisko je, že jde o bezpečnost uživatelů a proto se data neposkytují. Pokud bychom si přiznali, že toto je pravda, jak si vysvětlit, že soukromí uživatelů Google nezajímá v případě placených prokliků AdWords? Bylo by bláhové v tomhle Google věřit. Logickým cílem je akvizice dalších zákazníků do AdWords a další komplikace pro SEO. Marek Prokop si myslí, že je to ”Pravděpodobně proto, že nechce předávat dotazy komukoli dalšímu, nejen tomu, kdo náhodou naslouchá někde po cestě a HTTP request by si mohl přečíst, ale ani provozovateli cílového webu.”
Když uvažuji o zavedení https na seznamáckém vyhledávání, tak je to skutečně kvůli soukromí hledajících. Spousta lidí je připojena přes garážové providery, kteří si dnes mohou číst celou jejich hledací a proklikovou historii na Seznamu. Jasně, i pak mají historii navštívených url, ale v tom se dolují kompromitující data o moc hůře.
Tak jsem zvědav, jak to celé nakonec dopadne a jak se k tomu postaví světoví SEO šamani typu http://moz.com/
Marku, předně neviděl bych lidi z Mozu jako SEO šamany, ale jako špičku oboru. Za druhé, už se k tomu postavili. Viz linkovaný Randův článek. ale ten sji určitě četl, když o tom píšeš, že?
Já vidím dva problémy,
Teď ještě nějakou dobu to bude fungovat, ale Google bude vyhledávač měnit a bude tedy čím dál tím více Black-boxem. Špatné je na tom to, že nebude čas přijít na to, jak funguje, protože to Google bude měnit a nebude jasné co na co má vliv. Paradoxně to pak může být věc s obsahem a strukturou nesouvisející.
U stávajících projektů je výhoda v tom, že ty weby jsou už sedlé a máte představu jak zhruba funguje. Ovšem u nových ty data prostě nebudou a je otázka co dál, protože k tomu přibude problém, který jsem zmínil výše. U nás můžeme vyjít z dat Seznamu, ale tam je jiná skupina uživatelů.
Vnímám jeden problém v osekávání informací z google. Když mám zákazníka, který long tail nechápe a nikdy nepochopí, musím nějak získat jeho klíčové fráze, protože on mi prostě řekne dvě, které vnímá jako nejdůležitější. Pokud jsou informace, mohu z nástrojů vytvořit nějakou strukturu a tu změřit a vyhodnotit. To bude stále těžší, nejde jenom o not provided, ale i o změny našeptávačů k horšímu.
Marie, na to je jednoduché řešení. Analýza klíčových slov. Slova ve statistikách je pouze jeden z mnoha zdrojů.
Pavle, analýza klíčových slov je samozřejmost. Ale hovořím o méně edukovaných klientech až zcela nechápajících, kde je třeba většinu věcí dělat samostatně bez rozumné spolupráce klienta. Pak musím sama udělat analýzu, navrhnout fráze, ale mám problém věci jednoduše změřit a ukázat klientovi, že to funguje. A kromě jiného se podle mně google tímhle připraví i o kampaň v adwords, když klient vidí klíčové slovo a že mu na něj ze seznamu chodí 5x více klientů než z google, tak řekne, že chce inzerovat na seznamu, protože z google mu nikdo na tu danou frázi stejně nechodí.
ten obrázok v úvoda článku úplne vystihuje odpoveď na ,,Co změní nástup not provided?´´ :D
Tak už nám nepomože ani investovanie do PPC konkretne teda AdWords.
Ja vidim u AdWords z 90% už aj tam len (not provided)
:(
Není to spíš (not set)? Protože AdWords normálně ukazují všechno a (not provided) mají 0.
Tak neviem, pouzivam nastavenie v adwords:
Tracking Auto-tagging No, thanks
A URL pak oznacujem pomocou utm parametru: https://support.google.com/analytics/answer/1033867?hl=cs
a zde je graf AdWords a (not provided): http://art.artfocus.cz/GoogleAnalytics-not-provided-AdWords.png
Ako vidno, toto nastavenie donedavna krasne fungovalo, ale uz nie. Takze teraz to bude fungovat jen se zapnutim Auto-tagging. Ja som to vsade pouzival tim sposobom ako som popisoval.