Google dnes představil novou fíčuju v Google Webmaster Tools – základní upozornění na chyby v mobilní použitelnosti webu. Potvrzuje tím opět, že web přívětivý pro mobilní zařízení je pro něj zásadní téma s rostoucím významem.
Co novinka umožňuje?
V tuto chvíli vás upozorní jen na základní potíže:
- problematický obsah ve Flashi
- chybějící konfigurace viewportu obsahující instrukce o škálování rozměrů stránky s ohledem na uživatelem používané zařízení
- nesprávné zobrazení obsahu vzhledem k používanému zařízení
- drobounké nečitelné písmo
- interakční čudlíky / odkazy příliš blízko u sebe (znesnadňující tak například použití navigace)
Počet chyb a stránek s chybami bude logicky záviset hlavně na tom, zda jste už vůbec použitelnost svého webu na mobilních zařízeních řešili a jak do hloubky. Chyby přitom nemusí nutně znamenat, že web „nejde použít“, jen je třeba trochu neohrabaný.
Proč se tím zabývat?
Počer mobilních vyhledávání spolu s penetrací chytrými zařízeními celosvětově strmě roste. Očekává se, že v dohledné době budeme mobilně vyhledávat častěji, než na klasickém desktopu.
Google proto logicky hledá způsoby, jak uživatelům nabídnout mobilně přívětivé weby – dobře totiž ví, že použitelnost je obdobně důležitá jako relevance a autorita a společně tvoří uživatelský dojem z webu (a tak i spokojenost s tím, kam mně Google poslal a moji ochotu na něm příště zase vyhledávat).
Je pravděpodobné, že podobné diagnostické fíčury v Google Webmaster Tools jsou jen předvojem vyšší váhy „mobile factors“ v celkovém hodnocení stránek a tak i ve vaší vyšší (či naopak horší) návštěnosti z mobilního vyhledávání. V českém kontextu není důvod k panice a horečným opatřením hned dnes – konzultujte ale případné chyby s vývojáři a hledejte cesty k optimalizaci webu pro vyhledávání zítřka. Bude totiž po čertech mobilní.
29.10.2014 napsal Lukáš Pítra
Tato vymoženost tam je už dlouho, ale byla skryta v nástroji Page Speed Insights.
Výborně, díky za tip na dost konktétní data z míst nejpovolanějších. Vypadá, to, že máme co opravovat :/