O přivádění trafficu na web u nás zasvěceně školí a přednáší kde kdo. O proměně návštěvníka v zákazníka se ale mluví zatím málo. Logicky jsem si tak nové školení optimalizace konverzního poměru od Michala Pařízka pod hlavičkou Medio Interactive nemohl nechat ujít.
Rozhodně jsem neprohloupil, byť jsem se nakonec dozvěděl úplně jiné věci, než na které jsem se těšil :-)
Myslet znamená ho.no vědět
Ačkoliv už jsem si o tématu leccos vyslechl a načetl, sunul jsem se do EDU2000 s trochu naivní představou o tom, jaká tajemství Michal odkryje. Že se dozvím, jestli teda čudlík má být „Koupit“nebo „Do košíku“, zelený nebo oranžový, větší nebo menší. Že budu vědět, kam úspěšní na webu lepí konkurenční výhody a jaký je trend v kol-tu-ekšn. Chápete, že mne lektor krapet uzemnil jedním z prvních slajdů.
Obratem jsem si mohl s klidem pročistit oblíbené záložky v sekci „Co teď frčí v UX“ a začít odznova. Tak fajn!
Data driven práce s webem
Asi největší a pro mne osobně nejvíc zajímavá část školení řešila jak tedy získat hodnotné informace, aby se vůbec dalo s přesvědčivostí webu nějak pracovat a generovat hypotézy pro testování / validaci. Od jednoduchých metod uchopitelných selským rozumem přes webovou analytiku a uživatelské testování až po heatmapy a méně známé postupy.
Většinu jsem sice „od pohledu“ znal, přesto jsem si odnesl spoustu praktických „how-to“ tipů a zorientoval se v tom:
- jaké nástroje jsou pro co k dispozici a jaké mají + / –
- s čím trávit čas, s čím ho neztrácet
- co z čeho můžu vyčíst a co je naopak iluze
- na co si dát pozor, aby mi z výzkumu nelezly hlouposti
Jak zvládnout A/B testování
K chystanému tématu A/B testování jsme sice na obědě všichni zasvěceně přikyvovali, ale následně jsme se na dotaz „A kdo už v praxi testujete?“ všichni svorně zcvrkli na minimum a zabořili oči do stolu. To asi shrnuje i reálný stav ve většině online projektů, které o výhodách testování tuší, ale vůbec netuší kde a jak začít.
Michal nás provedl celým procesem od A do Z, cením si že dostatečně polopaticky i pro nás prosté SEO konzultanty :-) Mám už jasno v tom:
- jak si nechat připravit podklady pro testy
- v čem testovat, co si kde naklikat
- jak dlouho a jak správně testovat, aby se vrátily použitelné výsledky
Krom té teoretické školící části došlo i na spoustu příkladů z praxe z UPC / Avastu, takže jsem si dokázal dobře míněné rady aspoň trochu představit i z úhlu praktického dopadu na web.
Verdikt a zpětná vazba
Celý den hodnotím velmi dobře – odešel jsem o poznání chytřejší se zásobou nástrojů k ozkoušení a nápadů k otestování. Michal dokázal téma srozumitelně a v přiměřeném tempu prodat a bylo vidět, že už to nějaký ten pátek dělá a sebezáludnější dotaz ho nerozhodi. Zázemí v EDU standardně dobré, oběd v Marné snaze standardně úplně marný čili pokud vše v normě :-)
Co bych za sebe uvítal lepší: možná o trochu více příkladů i ze světa e-shopů / obsahových (redakčních) webů a s ohledem na obrovskou šíři tématu možná i dvoudenní formát, podobně jako má Marek v SEO, aby bylo více prostoru si věci ukázat, osahat.
V každém případě doporučuju !
2.5.2014 napsal Lukáš Pítra
Lukáši, díky za shrnutí. Myslíš, že bys mohl napsat jeden nástroj a jeden nápad k otestování, o kterých se zmiňuješ ve verdiktu? :)
Jasně, nástroj třeba Adobe Target (Test&Target) a nápad k otestování: vyhodit různé hodnotící a sdílení čudlítka u projektů, kde se málo hodnotí a sídlí – ergo chci otestovat, zda náhodou neprobíhá „negative social proof“ :-)
Adame (Lukáši:), Adobe Target není zrovna nejlepší příklad do začátku. Existují levnější a dostupnější nástroje, např. http://www.optimizely.com nebo http://www.visualwebsiteoptimizer.com. Oba mají poměrně rozsáhlou databázi tipů co zkusit testovat (Visual Website Optimizer po přihlášení, Optimizely nedávno spustilo projekt „Optiverse“ – https://learn.optimizely.com/hc/en-us). Osobně spíš ale než „zaručené“ nápady doporučuji hledat konkrétní místa na konkrétním webu – pojmout to řekněme strategicky. I když pokud zavřete oči a budete střílet kolem sebe, tak terč taky asi trefíte… Ale nábojů vystřílíte víc, než když budete mířit.
Ahoj Vojto, jasně – i Michal upozorňoval, že Adobe je podražší a asi ne nejlepší pro začátečníky, nicméně interface mne hodně zaujal :-)
Chápu, ale potom mi přijde trochu nešťastné to psát do komentáře na otázku na nástroj. Protože Test&Target si na web, aby sis zkusil pár A/B testů, prostě jen tak nenaimplementuješ.
Asi máš pravdu. Na druhou stranu Adam není úplný začátečník, tak jsem ho chtěl právě okouzlit něčím pokročilejším :-) Mimochodem, nevíš jak přesně je to vlastně cenově s Test&Target? Na školení jsme se přesné ceny nedopátrali, je to součástí nějakého Adobího balíčku?
Dá se koupit samostatně a ceny se můžou dost lišit. Naceňuje se podle počtu volání na server (vysoký traffic = nižší cena za hit, nízký traffic = vyšší cena za hit). Já bych tu diskusi asi uzavřel tak, že jestli chceš testovat, tak si nasaď Optimizely. Vyjde Tě výrazně levněji, nasadíš ho lusknutím prstů, možnosti cílení tam jsou a uvidíš. Klientům taky nedoporučuješ SiteCatalyst, když chtějí měřit web, ale Analytics. A když jim přestanou stačit a uvědomí si, co chtějí, tak můžou přejít na lepší nástroj, třeba právě řešení od Adobe.
Souhlasím s Vojtou, že Test&Target není nejvhodnější na začátek. Určitě je lepší začít s Optimizely nebo Visual Website Optimizer (případně s Google Experiments pro úplné začátečníky).
Taky jsem se na školení stavil: http://www.fragile.cz/2014/05/jak-zvysit-konverzni-pomer-webu-recenze-skoleni/ a souhlasím s Lukášem, že by to chtělo více příkladů pro eshopy.