Poslední středa a online marketing 2013

29. Listopad 20122 komentáře

29.11.2012 napsal Lukáš Pítra

Včera se mi po delší době zadařilo dorazit na diskuzní Poslední středu organizovanou agenturou H1.cz. Zaznělo poměrně dost zajímavých myšlenek a dotazů, ve stručnosti se proto chci podělit o to hlavní, co jsem si odnesl.

Orientace na zákazníka

Diskuzí nad mnoha různými marketingovými nástroji se prolínal jeden spojující prvek – zákazník. Vojtěch Mikula zajímavě povídal o tom, jak se vyvíjí postoj zadavatelů k UX. Dobrou zprávou je, že klienti se pomalu posouvají od myšlení stylu „my chceme web takový a makový, protože nám se na to líbí“ k myšlení stylu „chceme web, který se líbí našim zákazníkům“.

Zlepšuje se chápání pojmu UX jako takového a více klientů si uvědomuje, že uživatelská zkušenost není jen o webu, ale o celkové zkušenosti s jejich byznysem a značkou napříč mnoha různými kanály. Jsem ale rád, že zaznělo i to, že míček je do značné míry na straně UXářů, kteří se musí naučit UX klientům lépe vysvětlit a zdůvodnit.

Orientace na zákazníka je ale znát i ve výkonovém marketingu od sociálních sítí, přes PPC až po SEO. Pavel Ungr pěkně shrnul, jak změny chování Googlu v posledním roce pomohly k tomu, aby vznikalo více obsahu a odkazů užitečných pro lidi, namísto pro algoritmy. Sympaticky se zasnil nad tím, že by Seznam.cz mohl jednou také podporovat to „dobré SEO“ namísto pochybných praktik samozvaných SEO expertů. Na to si ale podle úšklebků přítomných lidí ze Seznamu asi budeme muset ještě chvíli počkat :-)

Trendy pro rok 2013

Druhá polovina diskuze se věnovala očekávaným trendům pro rok 2013, nestihl jsem zapsat všechny, takže v bodech jen reprezentativní výběr:

  • Google Analytics budou stále v poměru výkon / cena bezkonkurenčně nejlepší volbou pro většinu webů. Klíčovým je posun GA od „web analytics“ k „business analytics“ – k nástroji, který se zaměřuje více na reálného uživatele, než na obtížně uchopitelného návštěvníka. Téma přerodu Google Analytics je poměrně široké a stále ve vývoji, H1 slibuje průběžné přednášky s dalšími detaily. Už teď se ale můžete dozvědět ranec zajímavých informací na webinářích o Universal Analytics od Honzy Tichého.
  • Obsah už není jen o „SEO textech“ – používají se a stále více budou využívány další formáty od obrázků, přes videa až po aplikace. V zorném poli je opět uživatel a snaha komunikovat se zákazníkem tak, jak mu to nejlépe vyhovuje různými komunikačními kanály. Práce s obsahem bude vyžadovat spolupráci více lidí specializovaných na různé typy médií, u větších klientů je systematický přístup a obsahová strategie nutností již dnes.
  • Real time bidding je relativně nová a zajímavá alternativa ke klasickým displayovým kampaním. Klíčový rozdíl tkví v tom, že v rámci RTB nenakupuje inzerent plochu ale konkrétní publikum, v reálném čase. Honza Běhounek nicméně odhaduje, že v roce 2013 se RTB v Čechách bude ještě teprve hledat a hlavní nástup přijde až o rok později.
  • PPC systémy přinášejí stále nové nástroje k lepšímu zacílení na zákazníka. Rok 2012 přinesl rozmach remarketingu v Google AdWords a H1 předpokládá, že další podobné a chytřejší funkce na sebe nenechají dlouho čekat. Smyslem je opět oslovit cílovou skupinu s tím, co ji skutečně zajímá a zvyšovat efektivitu kampaní.
  • Linkbuilding definitivně opouští vody hromadných registrací a PR článků a přesouvá se od práce podobné nákupu rohlíků v supermarketu k práci založené k vytváření partnerství a snaze získat odkazy, ze kterých v prvé řadě přichází konvertující návštěvy. Tady si neodpustím rýpnout, že to není tak úplně trend roku 2013, to už podle mně slušní linkbuildeři praktikují dávno :-)
  • Sociální sítě se z cool novinky staly plnohodnotným komunikačním kanálem. Většina firem s aktivními profily komunikuji na sociálních sítích rychleji, nezřídka i přívětivěji. V roce 2013 lze očekávat nejen nové cesty k oslovení zákazníka ve stávajících dominantních sítích (Facebook, Twitter), ale i zvyšující se podíl a využití dalších sítí (např. Pinterest). Firmy by nicméně neměly propadat sociálnímu šílenství a měly by pamatovat i na konzervativní zákazníky, kteří raději řeší problémy po telefonu či emailem.

Závěrem díky H1 za vydařenou akci, těším se na další témata v roce 2013 – pokud se ho dožijem :-)

A co vy, co podle vás bude hýbat online marketingem v roce 2013?

Komentáře 2 Přidat komentář

  1. Weather napsal:

    Pěkně napsáno, ovšem to o čem píšete, jaksi sami nedodržujete (myslím i 404m.com), kdepak jsou v textu obrázky se správně vyplněným title a alt atributem, kdepak je v článku video, např. ukázka z dané diskuze s agenturou H1, to uvádím jen jako příklad, ale jistě víte o čem mluvím. Aspoň ty obrázky doporučuji, lidi rádi koukaj (Drago občas nahodí nějaký vtipný img) :-)

  2. Lukáš Pítra napsal:

    Zdravím Weathere a díky za názor,

    Co se konkrétně akce H1 týče, byl slíbený videozáznam a fotky z akce – čekám, až je H1 někam pověsí, abych na ně mohl přidat odkaz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Další podobné články