1.3.2013 napsal Lukáš Pítra
Ačkoliv jsem byl dlouho přesvědčený o opaku, dnes už tak nějak chápu, že jeden konzultant nemůže zvládat vše. PPC kampaním jsem se před lety aktivně věnoval, ale postupem času jsem práci stále častěji přehazoval na jiné, nebo PPC kampaně celé outsourcoval. Začátkem letošního roku jsem se přistihl, že začínám ztrácet schopnost vyhodnotit, jestli najatí PPCčkaři dělají svou práci dobře a co je vlastně v oboru za možnosti a novinky. Nelenil jsem a zaregistroval jsem se k vyhlášené mistryni PPC Větrovce na školení – a protože bylo super, zkusím vás na něj dnes navnadit a ukázat, proč byste si ho měli střihnout taky :-)
Co jsem se dozvěděl?
Program školení byl fakt nabitý a krom nabušených skript se slidy z prezentace jsem si odnesl i 4 stránky poznámek. Pokusím se v bodech shrnout, co mne zaujalo nejvíce:
- Rozšířené kampaně v AdWords – kontext, ve kterém vyhledávače používáme, se neustále rozšiřuje. Rostou i možnosti, jak kampaně cílit. Nově je v AdWords možné mnohem lépe a jednodušeji cílit na různé lokality, časové úseky nebo zařízení, na kterých se má reklama zobrazit. Zlepší se možnosti měření konverzí a lépe se bude pracovat i se sitelinky v inzerátech. Pro mne osobně je klíčová také informace, že přechod na nové kampaně je dříve či později nevyhnutelný a měl bych po svých PPCčkařích chtít, aby byli včas připravení.
- Product listing Ads – nový reklamní formát v SERPu vycházející z propojení AdWords inzerátů a feedu pro Google Merchant Center (a.k.a. Google Nákupy). Slibovat si od něj můžeme dobrý zásah, vysokou míru prokliku i poměrně relevantní návštěvy. Zároveň mi na úrovni produktových dotazů zamotá hlavu v SEO, protože organické výsledky vyhledávání posune zase o kus níž.
- Dynamic search Ads – zajímavá vychytávka, kdy si Google podle klíčového slova a obsahu zvolené stránky sám pro inzerát vytvoří titulek a vytipuje pro něj vhodná klíčová slova. Odnesl jsem si úkol otestovat, jestli bych experimenty s přemýšlením Googlu o vhodných klíčových slovech mohl nějak reverzně využít pro SEO.
- Škrtat a škrtat – od některých PPCčkařů neustále slyším, jak nadšeně hledají nová a nová a nová slova, o která by mohli kampaně rozšířit. Ze školení jsem si ale odnesl i pár dobrých argumentů, proč je stejně tak důležité neustále hledat a odřezávat slova, která by v kampaních být neměla. Znamenám si úkol přeptat se svých PPCčkařů, jestli a jak často se takové údržbě slov věnují.
- Testování inzerátů – @vetrovka se poměrně dlouho věnovala tomu, proč a jak je důležité testovat nejen cílové stránky inzerátů, ale i samotné inzeráty. Pro mně osobně bylo novinkou, že se dá leccos ozkoušet už v interface AdWords a překvapilo mně, jakých výsledků se dá v praxi dosáhnout. Odnesl jsem si třikrát podtržený úkol zjistit, proč jsem od svých PPCčkařů zatím o testech inzerátů prakticky nic neslyšel a jak to změníme :-)
- Tuning kampaní a inzerátů – během dne zaznělo opravdu hodně tipů na zlepšováky na úrovni celých kampaní i jednotlivých inzerátů. Některé jsem stihl vstřebat, některé už na mne byly příliš advanced a trochu jsem se ztrácel. Podstatné pro mne je, že jsem si osvěžil přehled a připomenul si, jak moc si lze s PPCčky hrát a že takové to „no, ale s tim už moc neuděláme“ měsíc od spuštění kampaně je spíše lenost, než fakt.
- Remarketing – o existenci a možnostech remarketingu jsem v hrubých obrysech věděl již dlouho. Odnesl jsem si ale zajímavé tipy na to, jak se dá pracovat s více různými remarketingovými listy a že je dobré myslet nejen na ty, koho chci kampaní oslovit, ale také na ty, kdo by remarketingové kampaně naopak neměli vidět vůbec.
Zaznělo toho ještě spousty – o analytice PPC kampaní, o správném využití obsahové sítě, o inzerci na YouTube nebo práci s brandovými kampaněmi (cílenými na mou vlastní značku, i ty konkurenční). K tomu se vlastně váže i moje jediná drobná výtka školení – možná toho zaznělo až moc, poslední hodinu už mozek nestačil vstřebávat :-)
Komu bych školení doporučil?
Jsem si jistý, že většina běžných PPC specialistů by ze školení odešla o velký kus chytřejší a má pro ně smysl. Přesto bych ale školení doporučil hlavně zadavatelům – klientům a marketingovým konzultantům, pro které řeší PPC kampaně někdo jiný. Jsem si totiž jistý, že řada z nich ani netuší, jak moc si lze s PPCčky vyhrát a tím pádem to po svých partnerech ani nevyžadují. . Ostatně, není náhoda, že Petra u spousty užitečných vychytávek dodávala „no, ale tohle umí v Čechách řešit fakt málokdo“.
Díky za tip, už jsem se přihlásil ;-)
Velmi doporučuji pracovat při vyhodnocení kampaní s Google Analytics. Dívejte se na míru opuštění (bounce rate) a pokud je příliš vysoká (nad 40 %), může to znamenat problém s kampaní. Samozřejmě záleží, kam daná kampaň směřuje. Úpravou cílových stránek pak může dojít ke snížení míry opuštění a zvýšení poměru dokončených objednávek. Je dobré také vědět, že jsou kampaně navzájem provázány s přirozeným výsledkem vyhledávání a přímými přístupy. Když už něco mazat a měnit, tak raději opatrně.
Lukáši rozhodně sis nemohl vybrat lepší školení. Každopádně až zavalíš svoje PPC lidi, tak bych trochu počítal s tím, že mnoho těch optimalizací často zabere dost času (stojí klienta peníze) a výsledek bývá dost diskutabilní. Teď mířím především na inzeráty.
Například populární spouštění vánočních inzerátů – vliv na CTR z mé zkušenosti statisticky nevýznamný atd. Jakmile jsou jednou v inzerátu správná klíčová slova s smysluplný text s dobrou reklamní myšlenkou, tak se to zlepšuje hodně těžko.
Určitě to zaznělo, ale základem optimalizace je minimálně 1x měsíčně zkontrolovat search term report a přidat negativa případně usměrnit dotazy do lepších sestav.
Taktéž děkuji za tip, učinil jsem stejný krok.